2 - 02 - 2023
طرحی که سابقه درخشانی ندارد
«جهانصنعت»- در حالی که کمبود گاز در کشور باعث تعطیلی برخی جایگاههای سیانجی شده، با این حال برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که دولت باید این طرح را گسترش بدهد. البته در قوانین بودجه سالهای گذشته مشوقهایی به این منظور گنجانده شد، با این حال این طرح چندان مورد استقبال قرار نگرفته است.
تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز و به طور کلی متنوعسازی سبد سوخت کشور از جمله برنامههای اصلی وزارت نفت در چند دهه اخیر است. در سالهای اخیر مصوبه شورای اقتصاد با عنوان حمایت از تولید و تبدیل کارگاهی یک میلیون و چهارصدوشصت و چهار هزار دستگاه خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی بهCNG سوز به تصویب رسید. با این حال این هدف محقق نشد.
کارشناسان میگویند دلیل عدم استقبال مردم از گازسوز کردن خودروهایشان علاوه بر مشکلات فنی، این است که از سوی دولت هم اعتقاد و عزم جدی برای حرکت به سمت سوخت سیانجی نبوده است و از سویی کمبود شدید زیرساخت در این حوزه وجود دارد که مهمترین آن دسترسی سخت به جایگاههای عرضه سیانجی است.
فارس در گزارشی دراین رابطه مینویسد: مصرف گاز طبیعی CNG در خودروها از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳ با شیب قابلتوجهی افزایشی بود و به ۳/۱۹ میلیون مترمکعب در روز رسید ولی روند رشد مصرف این سوخت در سالهای پس از ۱۳۹۳ تاکنون تقریبا متوقف شده است.
سبد سوخت خودروهای سواری در ایران از دو سوخت اصلی بنزین و CNG تشکیل شده است.
مقادیر اندکی نیز LPG در بعضی مناطق مصرف میشود که به هیچوجه قابل توجه نیست. در حال حاضر، بیش از ۹۹ درصد بنزین مورد استفاده در کشور در بخش حملونقل مصرف میشود.
مصرف روزانه بنزین کشور از مقدار متوسط روزانه ۸/۴۵ میلیون لیتر در سال ۱۳۸۰ به ۵/۱۰۳ میلیون لیتر در روز طی سال ۱۴۰۰ رسید و رشد ۲/۲ برابری را طی ۲۱ سال به ثبت رسانده است و با توسعه سوختهای جایگزین مثل CNG تشدید مصرف سوخت ارزشمند بنزین را کنترل کرد.
براساس این گزارش، در ایران با توجه به فراوانی منابع گاز در کشور، از سال ۱۳۸۵ برای جلوگیری از رشد روزافزون مصرف بنزین، سوخت جایگزین CNG به طور جدی وارد سبد سوختی خودروهای سواری کشور شد.
مصرف گاز طبیعی طی سالهای ابتدایی آغاز طرح تا سال ۱۳۹۳ با شیب قابلتوجهی افزایشی بوده تا اینکه مصرف گاز طبیعی در سال ۱۳۹۳ به ۳/۱۹ میلیون مترمکعب در روز رسید و روند رشد مصرف گاز طبیعی طی سالهای پس از ۱۳۹۳ تاکنون ثابت بوده است.
با وجود تاکیدات اسناد بالادستی مانند سیاستهای کلی نظام در زمینه «انرژی» در بند سوم، برنامههای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز سند «تامین انرژی بخش حمل ونقل کشور تا افق ۱۴۲۰» روند تولید (و تبدیل) خودروهای گازسوز و تقاضای سیانجی با وضعیت مورد انتظار فاصله دارد.
چشمانداز میزان مصرف گاز طبیعی فشرده در سبد حملونقل کشور در افقهای ۱۴۰۰، ۱۴۱۰، ۱۴۲۰ به ترتیب ۲۶، ۹/۳۹ و ۴/۴۷ میلیون مترمکعب در روز بوده است.
این در حالی است که با سپری شدن سال ۱۴۰۰ میزان مصرف گاز طبیعی فشرده در سبد سوخت حملونقل کشور فقط به ۲۱ میلیون مترمکعب رسیده است.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم این انتظار وجود داشت که بار دیگر توسعه CNG در دستور کار قرار گیرد و سهم این سوخت در سبد سوخت کشور افزایش یابد، ولی همچنان روند دولت قبل در حال پیگیری بوده و خبری از جهش مصرف CNG و برنامه مشخصی در این حوزه نیست.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد