9 - 09 - 2021
ضرورت پیوست حملونقل در کنار ساخت یک میلیون مسکن
کارشناس حملونقل گفت: دولت عزم ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن دارد، اگر این تعداد مسکن ساخته شود اما پیوست حملونقل آن دیده نشود، این نهضت موفق نیست چون هدف از ساخت مسکن، رفاه جامعه است و رفاه هم بدون تامین زیرساختهای حملونقل محقق نمیشود.
محمدجواد خسروشاهی اظهار داشت: بر کسی پوشیده نیست که اولویت اصلی کشور در سالهای پیشِ رو، نجات اقتصاد جامعه است؛ طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تمرکز اصلی اقتصاد حداقل در شرایط فعلی کشور باید روی رفع موانع تولید و پشتیبانی از تولیدکنندگان باشد نکتهای که قطعا باید در صدر اولویتهای کشور قرار گیرد.
وی افزود: با این فرض که موانع تولید را رفع شده بدانیم و بگوییم در کشوری زندگی میکنیم که تولید را به حداکثر ممکن رسانده است، خود را بینیاز کرده و از طریق صادرات مابقی تولیدات، به فکر درآمدزایی بیشتر است و نیمنگاهی هم به واردات محصولات بدون مشابه داخلی دارد تا تماما بینیاز شود، در نگاه اول خواهیم گفت این کشور بدون شک از قدرتهای برتر اقتصادی دنیا خواهد بود.
کارشناس سیاستگذاری حملونقل اظهار کرد: اما نکته مغفولمانده، اهمیت حملونقل کالاها و تولیداتی است که در مورد آنها صحبت کردیم، نکتهای در فرمایشات رهبری نیز بارها به آن اشاره شده است. خسروشاهی ادامه داد: وظیفه حملونقل، رساندن کالا و مسافر در زمان مناسب از مبادی مختلف به مقاصد مورد نظر است، به طور سادهتر میتوان حملونقل را به گردش خون در بدنه اقتصاد هر کشور تشبیه کرد، به این معنا که وقتی از موادغذایی، جهت رساندن عناصر حیاتی به بدن استفاده میکنیم، اگر سیستم گردش خون و انتقال انرژی به بدنمان دچار مشکل باشد، در مجموع نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد.
وی اضافه کرد: مثال دیگری که میتواند ذهن را به مفهوم نزدیک کند، ساخت مسکن است، طبق وعده رییسجمهور، دولت عزم به ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن دارد، حال اگر با زحمات فراوان، این تعداد مسکن ساخته شود، اما به پیوست حملونقل آن اندیشیده نشود، آیا میتوان این نهضت ساخت مسکن را موفق دانست؟ قطعا پاسخ منفی است، چرا که هدف از ساخت مسکن، رفاه جامعه است، رفاهی که بدون تامین زیرساختهای حملونقل قابل دستیابی نیست.
کارشناس سیاستگذاری حملونقل در گفتوگو با فارس بیان داشت: حملونقل چهار مدل دارد که شامل ریلی، جادهای، هوایی و دریایی است، در میان مدلهای مختلف حملونقل، حملونقل ریلی به دلیل توان جابهجایی حجم بیشتری از بار و مسافر، ایمنی بیشتر، مصرف سوخت کمتر و غیره، باید از سایر مدلهای حملونقل بیشتر مورد استفاده قرار گیرد، اتفاقی که در کشورهای پیشرفته کاملا مشهود است، برای مثال روسیه که از کشورهای پیشرو در صنعت ریلی است، ۹۰ درصد بار خود را از طریق ریل جابهجا میکند.
خسروشاهی اظهار کرد: طبق چشمانداز ترسیم شده برای حملونقل ریلی، اسناد بالادستی و برنامه ششم، ضرورت دارد سهم حملونقل ریلی به جابهجایی ۳۰ درصد حمل کل بار کشور و ۲۰ درصد حمل مسافر برسد اما در شرایط فعلی این رقم جابهجایی حدود ۱۰ درصد بار و ۸ درصد مسافر است.
وی ادامه داد: با نگاهی به ساختار صنعت ریلی میتوان دریافت مجموعه این صنعت شامل بخشهای مدیریت سیر، ناوگان و زیرساخت، هر کدام ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و جدا از هم نمیتوانند توفیق چندانی حاصل کنند اما در کشور ما مدیریت سیر و زیرساخت با شرکت راهآهن است و تملک واگنها به بخش خصوصی سپرده شده است که ضرورت دارد این ساختار اصلاح شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد