نشست خبری سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر برگزار شد:

ضرورت میدان‌دادن به بخش‌خصوصی

گروه فرهنگ و هنر
کدخبر: 537665
محسن گرجی، دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، اعلام کرد این دوره با تمرکز بر داوری چندمرحله‌ای، منتورینگ گسترده و شعار «کشف ایران» برگزار می‌شود و هدف، حرکت جشنواره به سمت بخش خصوصی و پیوند آثار برگزیده با بازار است.
ضرورت میدان‌دادن به بخش‌خصوصی

جهان صنعت– محسن گرجی در نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر که صبح روز گذشته شنبه ۱۰خردادماه- در سالن غدیر وزارت فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه سال قبل سال خاص‌تری بود، گفت: یک نگاه ما این بود که جشنواره مد و لباس فجر تحت‌تاثیر سایر جشنواره‌های فجر قرار نگیرد و در جمع‌بندی با سایر خبرگان مد و لباس به این نتیجه رسیدیم که سیزدهمین جشنواره مد ‌و لباس فجر با فاصله از سایر جشنواره‌ها برگزار شود. در خلل این روند، ایام ماه مبارک رمضان و تعطیلات سال نو را داشتیم و در نهایت خردادماه برای برگزاری جشنواره انتخاب شد. باوجود این فضای حاکم، با کمک اصحاب رسانه ‌و دلسوزان این هنر- صنعت، آثار خوبی تحت شعار «کشف ایران» به جشنواره رسید. او افزود: از وجوه تمایز دوره سیزدهم جشنواره این بود که سعی کردیم داوری جشنواره را به دو مرحله اساسی که هر کدام نیز مراحل جانبی دیگری داشتند، تقسیم کنیم. در مرحله اول طرح‌های ارسالی داوری شد اما اثر فیزیکی ارسال نشد چون هزینه تولید آثار بالاست و پس از انتخاب، طرح‌های برگزیده به‌دنبال تولید رفتند و وارد داوری آثار فیزیکی در مرحله دوم شدیم. گرجی همچنین بیان کرد: تقریبا ۳۲۰۰ طرح در مرحله اول ارسال شد که ۱۳۰۰نفر در آن مشارکت داشتند و از این تعداد بیش از ۲۰۰ طرح پذیرفته شد. یکی از وجوه تمایز این بود که ما تیم‌های منتورینگ‌ راه‌اندازی کردیم و گروه‌هایی که پذیرفته شدند در قالب منتورینگ کارهای خود را به اثر فیزیکی تبدیل کردند. یکی از نقاط قوت این بود که کار متمرکز در تهران نبود و در شهرستان‌ها هم منتورینگ طراحی‌ها را داشتیم. برای آثار فیزیکی نیز دو مرحله داوری داریم؛ یکی مقدماتی که راستی‌آزمایی آن با طرح اولیه و در نهایت مرحله پیش‌نهایی ارزیابی صورت گرفت؛ مرحله نهایی نیز هفته آینده انجام می‌شود.

جشنواره مد و لباس فجر باید به‌سمت بخش‌خصوصی حرکت کند

گرجی با اشاره به اینکه رسیدن آثار برگزیده جشنواره به بازار یک مقوله فنی و پیچیده است،‌ توضیح داد: روزی آثار به بازار می‌رسد که تولیدکنندگان و به‌ویژه خرده‌فروشان، خود را درگیر جشنواره بدانند و این یک فرآیند میان‌مدت است تا بتوان اثرگذاری عمیقی در این زمینه داشت. در این روند افت و خیزهایی داشتیم. رویداد و جشنواره مد و لباس فجر باید به سمت بخش‌خصوصی حرکت کند. دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر گفت: از روز اختتامیه جشنواره سیزدهم یک پایگاه و مرکز توان‌افزایی غیرمتمرکز با استفاده از ظرفیت بخش‌خصوصی آغاز به کار می‌کند تا به طراح و طراحی که ارائه داده است کمک کنیم تا با شبکه‌سازی و آموزش‌های تکمیلی خود را به بازار برساند. باید تلاش کنیم سطح مواجهه بخش‌خصوصی افزایش یابد. نگاه ما این است که در میان‌مدت ارسال مستقیم آثار به جشنواره هم دیگر تمام شود و جشنواره‌های منطقی و محلی کار خود را انجام دهند. باید به این سمت حرکت کنیم که لایه اول جشنواره را بخش‌خصوصی برگزار کند و خروجی جشنواره‌های منطقه‌ای در جشنواره مد و لباس فجر رقابت نهایی کنند.

دنبال موازی‌کاری نیستیم

گرجی با تاکید بر اهمیت واگذاری وظایف به بخش‌های مختف اظهار کرد: امسال بخش پژوهشی جشنواره مد و لباس را کاملا واگذار کردیم و فراخوان دریافت مقاله نداشتیم چون دیدیم در بیرون از ساختار کارگروه ساماندهی مد و لباس، یک گروه در همکاری با دانشگاه الزهرا(س) از وزارت علوم مجوز گرفتند و رویداد پژوهشی خوبی در زمینه مد و لباس برگزار می‌کنند بنابراین ما نباید دیگر موازی‌کاری کنیم و از این گروه‌ نیز در حد توان حمایت کرده‌ایم.

به‌دنبال عارضه‌یابی ادوار قبل هستیم

در ادامه این برنامه زهرا گلپایگانی، رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: تصمیم گرفتیم سیزدهمین جشنواره را به‌گونه‌ای پیش ببریم که مسیر قبل را بازنگری کنیم و نگاهی بر آنچه تاکنون سپری شده است داشته باشیم. برای یک فعالیت اثربخش لازم است مسیر گذشته بررسی شود و عارضه‌یابی صورت گیرد تا ریشه کار مشخص شود. جشنواره مد و لباس فجر، جشنواره جوانی است و نیاز دارد با شناخت مسیر گذشته، مسیر آینده‌اش طراحی شود. در این مسیر سعی کردیم از زحمات ادوار گذشته استفاده کنیم که خروجی آن ۱۲موشن رسانه‌ای در این فضا شد. او افزود: با عارضه‌یابی ادوار قبل به این نکته رسیدیم که یکی از خلأهای جدی دوره‌های قبل، ثبت مستندات بود و بررسی آنچه ثبت شده یا ثبت نشده است ما را به این سمت سوق داد که در جشنواره سیزدهم بر بخش رسانه تمرکز کنیم که شاید حتی سبب شد هزینه و زمان بیشتری مصروف این فضا شود چراکه بر این زعم هستیم اگر مستنداتی باقی نماند عملا ردپایی هم از اقداماتی که صورت گرفته باقی نمی‌ماند.

توجه به نیروی انسانی از دورافتاده‌ترین نقاط تا قلب پایتخت

گلپایگانی با اشاره به اینکه نقطه کلیدی که در این دوره بر آن تمرکز شده، عنصر انسانی است که قلب این فعالیت است، اظهار کرد: در ادوار قبل تمرکز بر طرح بود اما برای ما سازنده طرح موضوعیت بیشتری دارد تا به عنصر انسانی به‌عنوان محور کار توجه بیشتری کنیم. بر این اساس تمام جهت‌دهی فرآیند روی طراح تمرکز کرد. او با تاکید بر اینکه جشنواره مد و لباس فجر باید از مناسک تکراری خارج شود، بیان کرد: جشنواره باید یک رویداد مستمر و اثربخش شود و با این منطق با طراح و استعداد نوآور کار داریم و سعی کردیم در این زمینه حتی عدالت جغرافیایی و توزیعی محقق شود و اکنون می‌توانیم ادعا کنیم به استعدادی که در دورافتاده‌ترین نقطه جغرافیایی کشور حضور دارد همان اندازه توجه کردیم که به یک استعداد در شهر تهران و قلب پایتخت.
او با تاکید بر اهمیت شعار سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر مبنی‌بر «کشف ایران» گفت: این تاکید تنها بر یک حوزه هم نخواهد بود بلکه به بخش‌هایی که خلأهای زیادی داریم نیز ورود می‌کنیم. طراحان و تولیدکنندگان باید از ظرفیت فرهنگی ایران استفاده کنند و ما به‌دنبال ایجاد، تقویت و پایداری در این مسیر هستیم. او در پاسخ به سوالی مبنی‌بر جدا کردن بخش ملی و بین‌المللی جشنواره مد و لباس فجر در دوره‌های آتی، اظهار کرد: اصلا قصد و نیتی برای جداسازی این دو بخش نداریم. گلپایگانی گفت: از طریق رایزنان فرهنگی این امکان را داریم که بتوانیم آثار برگزیده جشنواره را در سایر کشورها به نمایش بگذاریم.

تاکید بر حرکت جشنواره به‌سمت بازار

رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس درباره کاربردی بودن آثار ارائه‌شده در جشنواره بیان کرد: براساس عارضه‌یابی ابتدایی که صورت گرفت یکی از تاکیدات ما این بود که در این دوره پیچیدگی آثار به حداقل برسد. پراکندگی در آثار ارائه‌شده ما را از حرکت به‌سمت کفِ بازار دور می‌کند بنابراین فراخوان خود را در چهاردسته اصلی و مشخص تنظیم و منتشر کردیم که یک بخش ویژه لباس کاربردی بود اما در این زمینه باید کل زیست‌بوم پای کار باشند. او افزود: کار جشنواره با اختتامیه تمام نمی‌شود و تاکید کردیم که کار برای جشنواره چهاردهم را فردای روز اختتامیه جشنواره سیزدهم شروع می‌کنیم. او در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران درباره سکوت خبری پیرامون برنامه‌های کارگروه و کم‌توجهی به رسانه‌ها گفت: در این زمینه باید از خودم دفاع کنم؛ معتقدم باید زمانی حرف بزنیم که بگوییم چه کاری انجام داده‌ایم تا کسی دلسرد نشود. تصور می‌کنم برای احیای اعتماد اهالی عرصه هنر- صنعت مد و لباس باید زمانی مقابل خبرنگاران بنشینم که از عملی بخواهم دفاع کنم. گلپایگانی در بخش دیگری از سخنان خود خبر داد: برای تمام شرکت‌کنندگانی که آثارشان به مرحله نمایش برسد پروفایل (نمایه) شخصی طراحی کردیم که قابل نمایش برای عموم مردم است. سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از ۱۷ تا ۲۴خردادماه در مجموعه فرهنگی- هنری آسمان برگزار می‌شود.

وب گردی