23 - 01 - 2021
ضرورت تمرکز شرکتهای ایرانی روی بازاریابی و برندسازی
رییس اتاق مشترک ایران و سوییس در راستای امکان ازسرگیری مناسبات ایران با دیگر کشورها بر اساس تغییر احتمالی در شرایط تحریمی ایران، انتقال تکنولوژی از بازار سوییس و همکاری در حوزه فناوری اطلاعات را پیشنهاد داد. به باور او شرکتهای ایرانی برای توسعه سطح مناسبات با این کشور باید روی بازاریابی، برندسازی و شیوه رایزنیهای خود تمرکز کنند.
شریف نظام مافی، این دو کشور را مکمل یکدیگر توصیف کرد و گفت: قدرت صنعتی بالای سوییس که در برخی حوزهها نقطه ضعف ایران است و قدرت بالای ایران در امکان تامین انواع منابع طبیعی که موردنیاز سوییس است این دو کشور را مکمل هم میکند و آنها میتوانند با همکاریهای مشترک در تولید انواع محصولات صنعتی با یکدیگر کار کنند.
رییس اتاق مشترک ایران و سوییس در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران ضمن اشاره به فرصتهای همکاری بین دو کشور خاطرنشان کرد: بخش زیادی از شرکتهای ایرانی سالهاست که به دلایل مختلف نتوانستند به صورت مداوم و متمرکز در رقابتهای بینالمللی حضور داشته باشند. بنابراین در بحث رقابت، ضعیف بوده و توان لازم را از نظر کیفی و کمی ندارند. به باور این فعال اقتصادی، شرکتهای اقتصادی نیز مانند انسان هستند و هر چه خود را کمتر به چالش بکشند، رها و تنبلتر شده و به مرور انگیزه و توان رقابتهای سنگینتر را از دست میدهند.
او با بیان این مطلب که شرکتهای ایرانی و سوییسی تا به امروز نتوانستند از فرصتهایی که در اختیار داشتند استفاده کافی ببرند، تصریح کرد: شرکتهای سوییسی حتی در دوران اوج فشارهای آمریکا، دفاتر خود را در ایران نبستند؛ چراکه ضمن علاقه به ادامه همکاریها، وضعیت ایران را درک میکنند و خواستار ادامه همکاری با ایران هستند و در این راستا ایران باید سعی کند نقاط ضعف اقتصادی خود را بپوشاند.
به باور نظام مافی برای موفقیت در حذف نقاط ضعف اقتصادی موجود باید برنامهریزی دقیقی بر اساس آسیب شناسیهایی که انجام میگیرد، صورت پذیرد. ایران دچار ضعف قوانین تجاری است و با حل آنها و شناسایی بازار سوییس، سلایق آن و نیازمندیهای این کشور، میتواند در بازار سوییس حضور داشته باشد و به آنجا صادرات کند.
رییس اتاق مشترک ایران و سوییس در ادامه حضور فعالانه اتاق ایران در ارتباط با کشورهای هدف را بسیار مهم و ضروری توصیف کرد و گفت: اتاق ایران میتواند با اعزام رایزن بازرگانی و ارتباط با اتاق بینالملل و اتاق کشورهای هدف، نقش سازندهای در توسعه سطح مناسبات بینالمللی کشور داشته باشد. نکته مهم در این بین معرفی درست شرکتهای تراز اول ایرانی به طرفهای تجاری و سرمایهگذاری در سایر کشورهاست. اینکه بتوانیم توانمندی و امکانات خود را به درستی معرفی کنیم، بسیار مهم و کلیدی است.
مراوده در حوزه تکنولوژی، پیشنهاد نظام مافی در راستای توسعه سطح همکاریهای بین ایران و سوییس بود. به اعتقاد او در بحث با سوییس، صادرات کالا و روابط سنتی دیگر معنایی ندارد بلکه میتوان روی اعزام نیروی انسانی برای همکاری با شرکتهای سوییسی در حوزه فناروی اطلاعات و انتقال تکنولوژی تمرکز کنیم.
نکته دیگری که از منظر رییس اتاق مشترک ایران و سوییس مورد توجه قرار گرفت توجه شرکتهای ایرانی به موضوعاتی چون شیوه رایزنی، برندسازی و بازاریابی بود. بر اساس گفتههای این فعال اقتصادی در ارتباط با سوییس، تفاهمهای دولتی منجر به همکاری شرکتهای دو کشور نمیشود. برای این شرکتها اصلا مهم نیست که دولت سوییس یک قرارداد طولانیمدت با کشوری منعقد میکند. شرکتهای سوییسی تنها بر اساس منفعت سهامداران خود تصمیم میگیرند. نظام مافی خاطرنشان کرد: برای ورود به بازارهای رقابتی، قواعد تغییر میکند و چون سالهاست که شرکتها و بنگاههای ایرانی از این بازارها دور بودند بدون شک حضور و حفظ بازار برای آنها بسیار سخت و پیچیده خواهد بود. بنابراین به حمایتهایی از سوی اتاقها نیاز دارند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد