برآوردهای «یاتا» حکایت می‌کنند:

ضرر ۱۱‌میلیارد دلاری ایرلاین‌ها

گروه مسکن
کدخبر: 563904
نتایج تحقیق «یاتا» نشان می‌دهد که ایرلاین‌های جهان در سال جاری میلادی با بیش از ۱۱ میلیارد دلار هزینه اضافی ناشی از اختلال در زنجیره تامین مواجه هستند، که احتمالاً بحث رقابت در صنعت ۲۵۰ میلیارد دلاری هوافضا را دوباره مطرح خواهد کرد.
ضرر ۱۱‌میلیارد دلاری ایرلاین‌ها

جهان صنعت– نتایج تحقیق «یاتا» نشان داد که ایرلاین‌های جهان در سال‌جاری میلادی، با بیش از ۱۱‌میلیارد دلار هزینه اضافی ناشی از اختلال در زنجیره تامین مواجه هستند و این امر احتمالا بحث در مورد رقابت در صنعت ۲۵۰‌میلیارد دلاری هوافضا را دوباره مطرح خواهد کرد.

این تحقیق انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) که با همکاری مشاوران موسسه «الیور وایمن» انجام شد، اولین تلاش برای تعیین کمیت تاثیر بحران پنج‌ساله زنجیره تامین بود که موجب افزایش قیمت بلیت و لغو پروازها شده است.

ویلی والش، مدیرکل «یاتا» با ابراز شگفتی از وسعت یافته‌های این تحقیق اظهار کرد: ممکن است زمینه‌هایی برای بررسی مجدد این موضوع وجود داشته باشد که آیا ایرلاین‌ها پس از صرف‌نظر کردن از شکایت قبلی در سال۲۰۱۸، در معرض اقدامات ضد رقابتی تامین‌کنندگان قرار گرفته‌اند یا خیر و حتی اگر این رقم را به نصف کاهش دهید، هنوز هم بار سنگینی بر دوش این صنعت خواهد بود. محققان دریافتند که بیشترین تاثیر ناشی از ۲/‌‌۴‌میلیارد دلار هزینه سوخت اضافی است زیرا ایرلاین‌ها هواپیماهای قدیمی‌تر را در خدمت نگه می‌دارند. پیش‌بینی می‌شود هزینه نگهداری اضافی ۱/‌‌۳‌میلیارد دلار باشد درحالی‌که اجاره موتورها برای جایگزینی موتورهایی که در صف‌های تعمیر گیر کرده‌اند، ۶/‌‌۲‌میلیارد دلار دیگر به هزینه‌ها می‌افزاید و همچنین نگهداری قطعات یدکی به‌عنوان اقدام احتیاطی در برابر تاخیرها، برای ایرلاین‌ها، ۴/‌‌۱‌میلیارد دلار هزینه به همراه داشته باشد.

هواپیماسازان و تامین‌کنندگان آنها با انبوهی از مشکلات، از کمبود نیروی کار، مواد و قطعات گرفته تا تاخیرهای فزاینده در تعمیرگاه‌ها به‌ویژه برای موتورها دست و پنجه نرم کرده‌اند. همچنین با افزایش هزینه‌های نظامی دولت‌ها، کشمکش فزاینده‌ای با صنایع دفاعی بر سر ظرفیت وجود دارد.

والش گفت: اکنون رقابت برای عرضه محدود موجود ادامه خواهد داشت و زنجیره‌های تامین تا پایان دهه، مشکل‌ساز خواهند بود. وی نفوذ تامین‌کنندگان بر قیمت‌گذاری قطعات را زیر سوال برد و خواستار رقابت بیشتر در بازار پس از فروش شد که به وضوح شاهد ادغام قابل‌توجهی بوده است. «یاتا» پیش از این نیز خواستار رقابت بیشتر در زمینه تعمیر و نگهداری، از جمله دسترسی بهتر به قطعات مستقل موسوم به PMA شده بود.

در سال۲۰۱۶ این نهاد شکایتی را علیه سازنده موتور «سی‌اف‌ام‌اینترنشنال»(CFM International)  به اتحادیه اروپا ارائه کرد اما دو سال بعد، پس از آنکه این سازنده موتور موافقت کرد بازاری باز و رقابتی را حفظ کند، شکایت خود را پس گرفت. همچنین توافق مشابهی با رولز-رویس در سال۲۰۲۱ حاصل شد.

والش گفت: هیچ برنامه‌ای برای شروع هیچ چالش جدیدی وجود ندارد اما چنین موردی را هم رد نکرد. مدیرکل یاتا با اشاره به اینکه ایرلاین‌ها توافقنامه‌های محرمانه‌ای دارند، افزود: در حال ارزیابی آن بوده‌ایم اما باید کارهای بیشتری انجام دهیم و بررسی عمیق‌تر شامل تیم‌هایی از وکلا می‌شود. البته کاری پیچیده است اما فکر می‌کنم بررسی مجدد آن می‌تواند مفید باشد.

او به شکاف بین حاشیه سود عملیاتی ایرلاین‌ها که در سال‌جاری، ۷/‌‌۶‌درصد پیش‌بینی شده است و حاشیه سود برخی سازندگان و تامین‌کنندگان موتور در اواسط دهه۲۰ میلادی به‌عنوان منبع نگرانی اشاره و اظهار کرد: چطور ممکن است که آنها بتوانند چنین حاشیه سود عظیمی را از صنعتی که حاشیه سود بسیار کمی دارد، به دست آورند؟ این اصلا منطقی نیست. سازندگان موتور استدلال کردند: با توجه به خطرات ناشی از توسعه فناوری‌های جدید و ارائه قراردادهای بیمه‌ای برای پوشش هزینه‌های تعمیر، حق دریافت بازده کافی را دارند. «یاتا» پیش‌بینی کرد ایرلاین‌ها در سال‌جاری ۱۲۰‌میلیارد دلار برای تعمیر و نگهداری هزینه کنند و تا سال۲۰۳۰ این رقم به ۱۵۰‌میلیارد دلار افزایش یابد.

منبع: رویترز

وب گردی