27 - 02 - 2020
ضربه جدید به استارتآپها
«جهانصنعت»- پیشنهاد اخذ مالیات ۵۰ درصدی از تبلیغ شرکتهای ایرانی بر بستر گوگل یکی از عجیبترین پیشنهادهایی است که یک کمیسیون میتوانست ارائه دهد. زمانی که گوگل نه ایرانی بوده و نه نمایندگی در ایران دارد چرا باید برای آن مالیات بریده شود؟ به این دلیل که از بسترهای بومی استفاده شود؟ آن هم به زور یا اینکه استارتآپها ارز از کشور خارج نکنند؟! در شرایطی که استارتآپها در حال اطلاعرسانی درباره ویروس کرونا بوده و شرایطی را فراهم میکنند که کارمندان دورکاری کنند این دستمزد مجلس جدید است؛ مجلسی که با این پیشنهاد ثابت کرد نه از مالیات سر در میآورد و نه از اکوسیستم استارتآپی چیزی میداند.
سوم اسفندماه بندی به تبصره ۱۵مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ الحاق شد که رسانهای شدن آن واکنشهای زیادی در پی داشت. با تایید این پیشنهاد نه تنها کسبوکارهای مجازی بلکه کسبوکارهای سنتی که برای بیشتر شدن فعالیت خود نیاز به تبلیغ در بستر اینترنت دارند درگیر این چالش میشوند.
خلاصه محتوای بند الحاقی این است که شرکتهایی که تبلیغات خود را توسط خدمات تبلیغاتی گوگل انجام میدهند، ۵۰ درصد کل مبلغ پرداختی را مالیات دهند تا این مالیات برای ساماندهی کودکان کار و خیابان در اختیار سازمان بهزیستی قرار گیرد.
پرسشهای تاملبرانگیز
کاربران فضای مجازی و خصوصا صاحبان کسبوکار در خصوص این تبصره چند پرسش را مطرح کردند. با چه متر و معیاری عدد ۵۰ درصد را در نظر گرفتهاند؟ به فرض تایید، شرکت گوگل در ایران دفتری ندارد که بتواند بر این امر نظارت و آن را کنترل کند. چرا پیشنهادی مطرح میکنید که اجرایی شدن آن دور از ذهن است؟ اما همین مساله فضای فعالیت را برای کسبوکارها متشنج میکند.
اصلاحیه چه میگوید
اصلاحیه بند الحاقی ۱ تبصره ۱۵ مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ مبنی بر دریافت عوارض از خدمات دیجیتالی مطرح شده است. در مقدمه توجیهی اصلاحیه نوشته شده: طبق آمارها، دولت ترکیه ۵/۷ درصد، دولت اسپانیا ۳ درصد و دولت انگلستان ۲ درصد از کل درآمد ناخالص شرکتهای فعال در اقتصاد دیجیتال حاصل از کاربران ساکن در کشور را به صورت مالیات از شرکتهای فعال در اقتصاد دیجیتالی اخذ میکنند.
با این پیشفرض که چون کشورهای دیگر از چنین امکانی استفاده میکنند، این طرح ارائه شده است. البته نه صرفا برای شرکتهای فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال. در این بند الحاقی بر این نکته نیز تاکید شده که میتوان از شرکتهایی که در سامانههای برخط خارجی به تبلیغ کالا یا خدمات خود میپردازند، عوارض دریافت کرد.در مقدمه اصلاحیه نیز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به شناسایی کسانی که برای تبلیغات از این بسترها استفاده میکنند موظف کرده است. ضمن اینکه پس از شناسایی نیز باید آنها را به سازمان امور مالیاتی معرفی کنند.در بخش دیگری از این بند الحاقی به تبلیغ در موتورهای جستوجو اشاره شده و سپس به جمع و تفریق درآمدی که از این طریق کسب میشود پرداخته است: از آنجا که در کشور ایران انحصار جستوجو در اینترنت در اختیار شرکت آمریکایی گوگل است، مطابق بررسیهای به عمل آمده شرکت گوگل از هر کسبوکاری که دارای چندین هزار مشتری هستند، بین ۳۰۰ هزار تا ۶۰۰ میلیون تومان برای تبلیغات دریافت میکند.براساس برآوردها، بیش از ۳۰۰ هزار مورد از کسبوکارها و افراد، به دلیل داشتن کاربران ایرانی مشتری تبلیغات این شرکت باشند و اگر به طور متوسط از هر تبلیغ پنج میلیون تومان عاید شرکت گوگل شود و هر شرکت تنها یکبار به گوگول تبلیغ سفارش بدهد، میزان درآمد سالانه گوگل از محل تبلیغات شرکتهای ایرانی بالغ بر۱۵۰۰ میلیارد تومان است.
با این برآورد، این پیشنهاد مطرح شده است که اپراتورهای ارائهدهنده خدمات مخابراتی علاوهبر قیمت هر پیامک، مبلغ ۱۰ ریال از استفادهکنندگان خدمات مزبور دریافت و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۶۰۱۵۴ نزد خزانهداری کل کشور واریز کنند.
ضمن اینکه اشخاص حقیقی و حقوقی که تبلیغات خود را توسط خدمات تبلیغاتی شرکت گوگل انجام میدهند را موظف کرده معادل ۵۰ درصد کل مبلغ پرداختی به این شرکت یا نمایندگان آن را به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۶۰۱۵۴ نزد خزانهداری کل کشور واریز کنند.درآمد حاصله متناسب با وصول تا سقف دو هزار میلیارد ریال جهت اجرای مواد ۵ و ۸ قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب ۲۰/۱۲/۱۳۹۶و ساماندهی کودکان کار و خیابان در اختیار سازمان بهزیستی قرار میگیرد.
عدم مشورت با متخصصان
حمیده حبیبی، همبنیانگذار سه استارتآپ به «جهان صنعت» میگوید: به نظر میرسد مرکز پژوهشهای مجلس با یک متخصص تبلیغات جهانی مشورت نکرده است و اگر مشاوره گرفته بود میدانست هر سیستمی پول تبلیغات و هزینههای خود را دریافت میکند.
او افزود: زمانی که پولی بابت یک بسته پفک میپردازید هزینه مالیات، حملونقل و تمامی موارد را میپردازید. در واقع کسبوکارهای اینترنتی در پرداخت هزینه تبلیغات گوگل سود مالی ندارند. این شرکت هزینه تبلیغات را براساس هزینهها قیمتگذاری کرده است.
حبیبی تاکید کرد: این اقدام دولت و مجلس به معنای ۵/۱ برابر کردن هزینههای تبلیغات گوگل است در صورتی که هزینههای تبلیغات گوگل به دلیل بالا رفتن قیمت دلار بسیار گرانتر شده است.
او با اشاره به اینکه مسوولان قصد دارند استارتآپها را از ارائه تبلیغات به گوگل منصرف کنند بیان کرد: اگر میخواهند منابع ارزی از کشور خارج نشود راههای دیگر و اولویتهای دیگری هم وجود دارد. اگر هم قصد دارند ما به موتور جستوجوی بومی تبلیغات ارائه دهیم، زیرساختهای بومی باید تقویب شوند نه اینکه کسبوکارهای اینترنتی به این صورت تاوان پس بدهند.
حبیبی با اشاره به مشکلات استارتآپها طی روزهای گذشته بیان کرد: قطعی اینترنت در آبان ماه، رمزپویا، کندی اینترنت، اکنون هم با شیوع کرونا ناچار به دورکاری هستیم و مسوولان نیز چنین تصمیم نادرستی را برایمان اتخاذ کردهاند. حتی اگر قصد دارند استارتآپها را نابود کنند باز هم راههای بهتری وجود دارد.
گوگل باید نمایندگی داشته باشد
عادل طالبی دبیر انجمن کسبوکارهای اینترنتی با اشاره به اشتباه بودن این تصمیم گفت: باید گوگل و دیگر شرکتهای بزرگ فناوری در ایران نمایندگی داشته باشند، سپس میتوان به مالیات و عوارض فکر کرد. اکنون با وجود این همه مشکلاتی که استارتآپها در تبلیغات دارند دیگر چه مالیاتی؟
او افزود: این کار مسوولان شبیه کارهای داروغههاست. شرکتهای دانشبنیانی وجود دارند که معاف از مالیات هستند با این همه ۷۰ میلیون تومان مالیات برای آنها در نظر گرفته شده است. اول مشکل کسبوکارها با سازمان مالیات خودمان را حل کنند و سپس موارد جدیدی را تعیین کنند. طالبی گفت: عدهای حقوقبگیر و کارمند که هیچ تصوری از وضعیت کسبوکارهای آنلاین ندارند این طرح را چیدهاند، آن هم بدون مشورت با هیچ نهاد مرتبطی.او تاکید کرد: این مصوبه و مسوولیتی که وزارت ارتباطات در آن مکلف شده، راه به جایی نخواهد برد چرا که برای تبلیغات آنلاین در گوگل و دیگر موارد، کسبوکارها، تحریمها را دور میزنند و امکان رصد کردن هزینههای تبلیغاتی آنان توسط هیچ نهادی به طور دقیق وجود ندارد. کسبوکار هم در این حالت خوداظهاری حقیقی نمیکند و یا هزینههای AdWords خود را جای ایمیل مارکتینگ جا میزند و خلاص.او گفت: وجود دفتر یا نماینده رسمی گوگل در ایران میتواند باعث کاهش بسیار زیادی در هزینههای مارکتینگ شود و همچنین مطالبهگری تیمها را بیشتر بالا ببرد و امکان دور زدن را نیز صفر کند.
سخن آخر
اگر در هر جای دنیا بگویید مجلس ایران برای تبلیغات در گوگل مالیات در نظر گرفته به شما خواهند خندید. با وجود ویروس کرونا، سیل و مشکلات فراوان مسوولان موضوع دیگری را پیدا نکردند که به بحث بگذارند؟ ایران در دنیای سوررئال به سر میبرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد