25 - 02 - 2020
صنعت پولساز VOD
سعید فداکار*- VOD صنعتی است که این روزها مورد استقبال مردم و مخاطبان در سراسر دنیا قرار گرفته است. در گذشته زمانی که فیلمهای هالیوودی اکران میشدند زمان زیادی طول میکشید تا در بازارهای جهانی پخش شوند و این امر همواره ناراحتی مخاطبان این فیلمها را به همراه داشت. ناشران فیلمها نیز از اینکه سریع و به طور همزمان در سراسر جهان امکان درآمدزایی نداشتند ناراحت بودند.
به همین روی سیستمهای VOD ایجاد شدند تا ناشران فیلمهای معتبر جهانی بتوانند به طور همزمان در سراسر دنیا درآمدزایی کنند. معتبرترین و بزرگترین شرکت در زمینه توزیع همزمان فیلمها و ویدئوها در جهان نیز شرکت VOD است.
این شرکت در توضیح فعالیت خود عنوان میکند مانند کتابخانهای است که هر فیلمی و هر ویدئویی بخواهید، در آن دارید و میتوانید هر زمان علاقه داشتید، آن را مشاهده کنید اما برای این کار باید مبلغی را به صورت ماهانه، سه ماهه، شش ماهه یا سالانه بپردازید. مدل فعالیت این شرکت B to C است.
شرکتهایی که با استفاده از نرمافزار VOD به صورت B to B فعالیت میکنند و نرمافزارهایی مانند IMO نیز از این روش استفاده میکنند و البته قدرتمندترین آنها سایتYouTube است که طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد و از نرمافزار VOD استفاده میکنند. این نرمافزارها نمونههای ایرانی نیز دارند. یکی از آنها آپارات است و نرمافزار معروفی که این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده Filimo است. این نسخه نیز مشابه نرمافزار نتفلیکس است.
ابتدا کاربران برای مشاهده هر یک از فیلمها در نتفلیکس جداگانه مبلغی را پرداخت میکردند اما پس از مدتی مدیران این نرمافزار تغییر رویه دادند و کاربران با شارژ کردن حساب خود به صورت ماهانه، سه ماهه، شش ماهه یا سالانه به بینهایت فیلم و سریال دسترسی پیدا میکردند. این روش هم از بعد درآمد برای مدیران نتفلیکس بهتر بود و هم کاربران راضیتر بودند و با هزینهای کمتر به فیلمها و سریالها دسترسی پیدا میکردند.
مدیران سایت یوتیوب از روش C to C استفاده میکنند و نرمافزارها و سایتهای بسیاری در دنیا مانند آپارات از آن الگوبرداری کردهاند. در این روش منبع درآمد سایت، تبلیغات است. در یوتیوب یا از پخش تبلیغات درآمدزایی میشود یا اینکه کاربران اکانتی خریداری میکنند تا دیگر ناچار به مشاهده تبلیغات نباشند. البته آپارات فروش اکانت برای پخش نشدن آگهیهای بازرگانی را ندارد.
در این میان پلتفرمهایی به بازار عرضه شدهاند که نوآوریهایی در این حوزه داشتهاند. برخی از پلتفرمها به صورت اختصاصی امکاناتی را فراهم کردهاند تا یک نفر را به صورت زنده به هزاران کاربر نشان دهند و نمونه آن را میتوانید در استوریهای اینستاگرام مشاهده کنید. این پلتفرم برای سرویسهای بازی نیز استفاده میشود. معتبرترین این پلتفرمها Twitch است.
برخی از این پلتفرمها سرویسهای آموزشی راهاندازی کردهاند و به افرادی که ویدئوی زنده یا آموزشی منتشر میکنند مبلغی را به عنوان حق عضویت یا حمایت مالی پرداخت میکنند.
در ایران موج نرمافزارهای VOD از سال گذشته راهاندازی شده و نرمافزارهای ویدئویی در ایران جدیتر به آن پرداختند. این نرمافزار و سایتهایی که از آن استفاده میکنند در کشورمان طرفداران بسیاری دارند و به ویژه نرمافزار فیلیمو کاربران بسیاری را جذب کرده که با استقبال از آن به طور همزمان نرمافزارهای مشابه دیگری نیز فعالیت خود را آغاز کردند. البته دیگر نرمافزارها قدرت و جذابیت فیلیمو را نداشتند.
در میان سرویسهای آموزشی داخل ایران مهمترین بازیگر، فرانش است و در این سرویسها مهارتها و دانشها ضبط شده و در پلتفرم بارگذاری میشود و سپس کاربران براساس نیاز خود ویدئوهای آموزشی را خریداری میکنند. در این میان ۳۰ درصد از درآمدزایی به جیب مدیران پلتفرم و ۷۰ درصد به حساب تولیدکننده محتوای آموزشی ویدئویی واریز میشود.
این پلتفرمها بازار بسیار بزرگی را در کشور به خود اختصاص دادهاند و درآمد سالانه آنها به چند هزار میلیارد تومان در سال میرسد. حوزه آموزش به تنهایی سالانه ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ میلیارد تومان درآمدزایی دارد. بازار تفریحات و سرگرمی نیز درآمدزایی بسیار بزرگی دارد. تبلیغات نیز یکی از حوزههای درآمدزا در میان پلتفرمهای VOD است. بنابراین درآمدزایی سالانه این پلتفرمها را میتوان سالانه تا ۱۰ هزار میلیارد تومان تخمین زد.
پلتفرمهایی که از نرمافزار VOD استفاده میکنند ظرفیت کارآفرینی بسیار بالایی نیز دارند. حوزه skinning این پلتفرم به تنهایی ظرفیت اشتغالزایی بسیاری دارد. همچنین بخشی به نام DRM که مخفف Digital Right Media بوده و برای کپیرایتینگ استفاده میشود نیز میتواند نیروی انسانی بسیاری را مشغول به کار کند.
پلتفرمهای VOD به طور کلی ظرفیت اشتغالزایی بسیاری دارند و یکی از دلایل آن، تبلیغات فراوان در این پلتفرمهاست بنابراین ظرفیت درآمدزایی بسیاری نیز در این حوزه وجود دارد اما این سیستم تازه در ایران شکل گرفته و میتواند در آینده نزدیک توسعه یابد.
نیروی انسانی فعال در این حوزه را میتوان حدود ۱۰۰ نفر تخمین زد و دلیل کم بودن نیروی انسانی در این صنعت نبود نیروی متخصص در حوزه VOD است. در صورت تربیت نیروی انسانی متخصص و گسترش VOD در آینده میتوان شاهد اشتغالزایی پنج تا هفت هزار نفری در این حوزه بود.
* کارشناس VOD
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد