12 - 04 - 2021
صنعت تبلیغات
*دکتر میثم فرزانه
آخرین تبلیغی که در ذهنتان است چیست؟ آیا تبلیغات روی خرید شما اثر میگذارد؟ به نظر شما چه چیز یک تبلیغ را در اذهان ماندگار میکند؟ (میخوام سالاد درست کنم…….) و چرا بعضی تبلیغات تجاری با گذشت سالهای متمادی همچنان در صحنه باقی میمانند؟ باید قبول کرد که یک تبلیغ عالی با گردهم آوردن عوامل مختلف از جمله اشخاص نامدار، شخصیتهای فانتزی، کودکان و… به وجود میآید. تبلیغات تجاری تکنیکهای پیچیده بازاریابی هستند.
مطمئن باشید حتی اگر مخالف این موضوع باشید، باید بدانید تبلیغ به صورت ناخودآگاه روی خریدهای شما اثرگذار خواهد بود.
بیایید درباره دوره تکامل صنعت تبلیغات گفتوگویی کوتاه داشته باشیم.
تبلیغات از دوره باستان فعالیتهای خود را آغاز کرده، کتیبههای نوشته شده بر سنگها و دیوارها دال بر تبلیغات در آن دوره است. با ظهور فناوری چاپ در سال ۱۹۴۰ توسط یوهان گوتنبرگ عصرجدیدی از ارتباطات شکل گرفت. اولین تبلیغ چاپ شده در انگلستان در سال ۱۴۷۲ مربوط به فروش یک کتاب دعاست. اولین نشریهای که در آن آگهی برای دستگیری یک دزد را چاپ کرد در سال ۱۷۰۴ بود. اواسط قرن نوزدهم زمان آغاز پیشرفت صنعت تبلیغات بود. با رشد تولید انبوه واختراع تلگراف، ماشین تحریر و تلفن در انتقال پیامهای جمعی درآن زمان متخصصان اولیه تبلیغات به صورت واضح در نقش یک واسطه رسانهای پدیدار شدند و اولین آگهیهای تبلیغاتی در مجله در سال ۱۸۴۴ به چاپ رسید. در سال ۱۹۰۵ جانای کندی بیان کرد که: تبلیغات، هنر فروشندگی در شکل چاپی آن است. با وقوع جنگ جهانی اول، صنعت تبلیغات در اختیار شورای دفاع ملی قرار داده شد. پس از جنگ جهانی، جایگاه جذابیت توسط موسسه جی دبلیو تی در تبلیغات توسعه داده شد و این موسسه تحقیقات بازاریابی نوین را به صنعت تبلیغات معرفی کرد و در سال ۱۹۱۴ کمیسیون(FTC) برای جلوگیری از تبلیغات فریبنده به وجود آمد. با ظهور رادیو در آن زمان و پخش اولین آگهی رادیویی بعد از یک دهه این رسانه از سر گروه تبلیغات آن دوران یعنی مجلات پیش افتاد. در جنگ جهانی دوم بار دیگر صنعت تبلیغات در دنیا با نام شورای تبلیغات جنگی به خدمت گرفته شد. بعد از جنگ جهانی دوم فقط نام این شورا به شورای تبلیغات تغییر کرد و تا به امروز به فعالیت خود ادامه میدهد. با پیدایش تلویزیون در سال ۱۹۳۹ و با گذشت زمان و ظهور اینترنت و همگانی شدن آن در دهه آخر قرن بیستم و برداشته شدن مرزهای تجاری در بیشتر نواحی اروپا، موسسات تبلیغاتی چند ملیتی و امکان خرید رسانهای در سراسر جهان شکل گرفتند و عصری نوین در صنعت تبلیغات را رقم زدند.با ورود دستگاه چاپ در عهد قاجار و انتشار اولین روزنامه آگهیهای تبلیغاتی و دیوارکوبها به ایران راه پیدا کردند. اولین کانون تبلیغاتی در ایران در سال ۱۳۱۶ به نام «زیبا» تاسیس شد و در سال ۱۳۱۹ اداره کل تبلیغات و نشریات در ایران کار خود را آغاز کرد. در سال ۱۳۷۲ ایران به اینترنت متصل شد و با روند رو به رشد اینترنت از زمان ورود امروزه صنعت تبلیغات در ایران کاملا دگرگون شده است.
به نظر شما تبلیغات در آینده چگونه خواهد بود؟ بله صنعت تبلیغات از حالت آفلاین به دیجیتال سوق پیدا خواهد کرد. امروزه تبلیغات به لطف تکنولوژی به سمت شخصی شدن در حال سوق پیدا کردن است. حتما پیش خود میپرسید چگونه این امر امکانپذیر است مگر از علایق شخصی ما خبر دارند بیاید کمی به موضوع با نگاه تکنولوژی بنگریم. امروزه به ثبت اطلاعات به کمک حرکات انگشتتان روی صفحات لمسی و یا حرکت مردمک چشمتان در مقابل یک گجت و یا سرچهای شما در موتورهای جستوجوگر مانند گوگل همه اطلاعات بسیار با اهمیتی را در اختیار بازاریابها برای ساختن تبلیغات شخصی قرار میدهند. به نظر شما تکنولوژی واقعیت افزوده(AR) و واقعیت مجازی (VR) چه تاثیری بر صنعت تبلیغات خواهند گذاشت. به این موضوع فکر کنید در آیندهای که با تکنولوژی ۵G اینترنت شما میتوانید رونمایی محصول خود را برای کل دنیا به صورت همزمان به نمایش بگذارید صنعت تبلیغات چقدر میتواند روی فروش شما و خرید آن محصول اثرگذار باشد. در مطالب آتی سعی بر آن داریم تا اصول تبلیغات رابه صورت صحیح هرچند مختصر شرح دهیم و شیوههای نوین تبلیغات را در عصر جدید مورد بحث قرار دهیم. ادامه دارد
نکته پایانی: اگر بگوییم در سرتاسر دنیا وقوع انقلابی را در حال مشاهده هستیم که توسط فعالان عرصه دیجیتال و فناوری در حال شکلگیری است به هیچ عنوان اغراق نکردهایم و باید بدانیم که در هر صنعتی از جمله تبلیغات اگر پذیرای این موضوع نباشند، آن صنعت محکوم به فناست.
* کارشناس بازاریابی و تبلیغات مرکز تحقیقات مدیریت و نوآوری دانشگاه علامه طباطبایی
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد