صنعت بانکرینگ زیر تیغ تحریمها

جهان صنعت– دبیر انجمن صنعت بانکرینگ ایران گفت: بزرگترین چالش صنعت بانکرینگ در ایران اعمال تحریمهای ظالمانه علیه کشور بوده و هست چراکه اعمال تحریمها موجب عدم تمایل خطوط بینالمللی کشتیرانی به دریافت سوخت از ایران به علت ترس از تحریم شدن است.
محمدجعفر عابدینژاد درباره آخرین وضعیت بانکرینگ و سوخترسانی به کشتیها گفته است: در حال حاضر حدود ۳۰ شرکت مجوز سوخترسانی از سازمان بنادر و دریانوردی ایران اخذ کردهاند که از این تعداد ۲۰ شرکت عضو انجمن صنعت بانکرینگ ایران هستند که انجمن فعالیت این شرکتها را زیر نظر دارد اما متاسفانه چالشهای متعددی وجود دارد که از این تعداد کمتر از ۱۰شرکت فعالیت سوخترسانی را انجام میدهند.
به گفته وی، چالشهای موجود محدودیتهای بسیاری را برای شرکتها به وجود آورده و در حال حاضر سالانه حدود یکمیلیون تن سوخترسانی به کشتیها انجام میگیرد.
دبیر انجمن صنعت بانکرینگ ایران درباره میزان تامین سوخت کشتیها در آبهای بینالمللی توسط ایران گفت: سهم کشور ما از بازار سوخترسانی منطقه خلیجفارس و دریای عمان کمتر از ۵درصد است.
وی با اشاره به وضعیت کیفیت سوخت تصریح کرد: براساس قوانین بینالمللی IMOاز سال۲۰۲۰ کشتیها موظف به استفاده از سوخت با سولفور زیر نیمدرصد بودهاند که طبق قوانین مذکور این الزام تا آینده نزدیک به سمت سولفور زیر یک دهمدرصد و در آیندهای نهچندان دور الزام استفاده از سوخت پاک با کربن صفر خواهد بود.
محدودیت تولید سوخت کمسولفور
عابدینژاد میگوید که در حال حاضر تولید سوخت (نفت کوره) با سولفور کم (زیر نیم درصد) در کشور با محدودیتهایی مواجه بوده که این امر خود یکی از مشکلات فعالیت شرکتهای سوخترسان است. به گفته او، با توجه به نیاز ناوگان ملی کشور و در حد امکان در یکی از پالایشگاههای کشور برشی از نفت خام با کیفیت بسیار بالا و سولفور زیر نیمدرصد به ناوگان ملی تخصیص یافته است که پاسخگوی نیاز کل ناوگان ملی نیز نیست.بخش خصوصی هیچ بهرهای از این سهمیه ندارد و نیاز خود را به صورت واردات تامین میکند. دبیر انجمن صنعت بانکرینگ ایران در ادامه درباره اینکه آیا درگیریها در منطقه و یمن سوخترسانی را تحتتاثیر قرار داده یا خیر گفت: با توجه به شرایط خاص در سالهای اخیر کرایه حملونقل دریایی افزایش چشمگیری داشته است. وی درباره تاثیر تحریم بر صنعت بانکرینگ نیز خاطرنشان کرد: بزرگترین چالش صنعت بانکرینگ در ایران اعمال تحریمهای ظالمانه علیه کشور بوده و هست چراکه اعمال تحریمها موجب عدم تمایل خطوط بینالمللی کشتیرانی به دریافت سوخت از ایران به علت ترس از تحریم شدن است. عابدینژاد در خصوص در صورت اینکه آیا توافق در مذاکرات گشایشی در اوضاع سوخترسانی ایران ایجاد خواهد کرد، تاکید کرد: قطعا در صورت لغو تحریمها بازار صنعت بانکرینگ ایران رونق خواهد یافت چراکه مزیتهای خدادادی و اقلیمی کشور ما در مقایسه با رقبای این صنعت در منطقه بسیار زیاد بوده و ایران نزدیکترین لنگرگاهها به آبراهههای بینالمللی را داراست. وی همچنین از کشورهای اماراتمتحده عربی، عمان و قطر به عنوان رقبای ایران در صنعت بانکرینگ یاد کرد و با اشاره به چالشهای این صنعت گفته است: تخصیص سهمیه مناسب به شرکتهای بانکرینگ، روش قیمتگذاری محمولههای بانکرینگ و عدم جبران هزینههای عملیاتی این صنعت، به دلیل اینکه سوخترسانی دریایی نوعی خردهفروشی محسوب میشود طبیعتا هزینههای متعددی سربار شرکتهای بانکرینگ است. این هزینهها شامل سرمایهگذاری در احداث تاسیسات و مخزن یا اجاره مخزن، خرید شناورهای سوخترسان یا اجاره این شناورها، تامین نیروی انسانی برای شناورها و تاسیسات ساحلی و فراساحلی که تمامی موارد ذکر شده هزینههایی برای صنعت بانکرینگ دارد. در حالی که روش قیمتگذاری محمولههای بانکرینگ دقیقا مشابه محمولههای کارگو (صادراتی-عمده) است. وی همچنین عدم تامین سوخت کمسولفور برای شرکتهای بانکرینگ، اخذ ۱۰درصد کرایه حمل از ناوگان عملیاتی محمولههای بانکرینگ، لحاظ نشدن نظرات کارشناسی انجمن صنعت بانکرینگ ایران در آییننامه اجرایی ماده ۶۲ قانون برنامه هفتم توسعه که اخیرا توسط هیات وزیران مصوب شده را نیز دیگر چالشهای این صنعت برشمرد.
منبع: ایلنا