صنعت آرایشی و بهداشتی حلال نیازمند تعریف سازوکار جامع

جهانصنعت– «بازار حلال در دنیا در حال گسترش بوده و روزبهروز این نیاز رو به فزونی است. در ایران در صنعت غذا اقدامات لازم در زمینه برند حلال انجام شده اما در صنعت شوینده، آرایشی و بهداشتی بهصورت مدون و منسجم اقدامی انجام نگرفته و سازوکار مشخصی برای آن تعریف نشده است، از همینرو اگر سازوکار مشخصی برای این حوزه تعریف شود، بدون شک میتواند فرصتهای خوبی را برای کشور ایجاد کند. در این راستا کشورهایی همچون مالزی و عربستان پیشرو هستند. ایران نیز میتواند با این برند بازارهای صادراتی قابلتوجهی را به خود اختصاص دهد» این مطالب را کیوان محبت، نایبرییس و دبیر انجمن صنایع همگن شوینده، بهداشتی و آرایشی استان البرز به «جهانصنعت» گفت.
صنعت حلال چگونه شکل گرفت؟
کیوان محبت، نایبرییس و دبیر انجمن صنایع همگن شوینده، بهداشتی و آرایشی استان البرز و عضو هیاتمدیره شرکت پدیده شیمی غرب (زیرمجموعه هلدینگ گروه صنعتی گلرنگ) در ابتدای سخنان خود به تعریف صنعت حلال پرداخت و عنوان کرد: صنعت حلال را در دو بخش میتوان تعریف کرد؛ در تعریف اول به موادی گفته میشود که در دین مبین اسلام به آنها مواد حلال اطلاق میشود، برای نمونه استفاده از گوشت حیوانی همانند گوسفند حلال و استفاده از خوک حرام است. در تعریف دوم، حلال به فرآیند تولید مواد اطلاق میشود که خود فرآیند مواد حلال باشد یا حلال را تبدیل به حرام نکند. برای نمونه ذبح حیوان شرایطی دارد که اگر این شرایط انجام نشود، حیوانی مانند گوسفند نیز حرام میشود. به عبارتی باید تمام شرایط و فرآیند تهیه مواد حلال رعایت شود بنابراین هم مواد اولیه و هم فرآیند تولید آن مواد باید براساس موزاین شرعی اسلام انجام گیرد تا عنوان حلال بر آن اطلاق شود.
محبت با اشاره به این موضوع که چگونه برند حلال در دنیا شکل گرفته است، بیان کرد: باوجود جمعیت قابلتوجهی از مردم جهان که در کشورهای مسلمان زندگی میکنند، یا حتی افراد مهاجر که در کشورهای غیرمسلمان سکونت دارند یا به این کشورها سفر میکنند، متقاضی محصولات حلال در جهان شکل گرفت. به دلیل مهاجرت بالای مسمانان به کشورهای غیرمسلمان و همچنین ورود کالای کشورهای غیرمسلمان به کشورهای مسلمان که خواستار برند حلال بودند، این نیاز در جهان بیش از گذشته مطرح شد و بازار آن روزبهروز گسترش یافت.
بهتدریج این نیاز دیده شد و براساس این نیاز، این برند در دنیا شکل گرفت تا پاسخگوی جمعیت مسلمانان در اقصی نقاط دنیا باشد.
جایگاه صنایع آرایشی و بهداشتی در صنعت حلال
محبت در پاسخ به این پرسش که معمولا برند حلال بیشتر در صنایع غذایی در دنیا شناخته شده است، در صنایع آرایشی و بهداشتی برند حلال چه تعریفی دارد، بیان کرد: در صنایع آرایشی و بهداشتی موادی استفاده میشود که باید از نظر اسلام این مواد حلال باشد، برای نمونه خوردن گوشت خوک در اسلام حرام است اما آیا استفاده از پی و چربی این حیوان برای مواد آرایشی نیز حرام است چراکه این مواد در مواد آرایشی به کار گرفته میشود و خورده نمیشود، این در حالی است که مواد آرایشی و مراقبتی مورد استفاده برای خانمها و آقایان، از طریق پوست جذب بدن و بهصورت مستقیم وارد خون میشود، در این میان برخی مواد به سرعت جذب بدن میشوند و برخی زیر پوست باقی میمانند و به آهستگی جذب خون میشوند، از اینرو همان حکم خوردن را پیدا میکنند چراکه این مواد وارد خون انسان میشوند.
وی در ادامه یادآور شد: در این راستا خانمها باید به این موضوع توجه داشته باشند که مواد آرایشی مورد استفاده را جذب بدن خود میکنند و تمام مواد شیمیایی که جزو مواد اولیه این لوازم آرایشی است در کلیه انسان رسوب میکند و سبب بروز مشکلاتی میشود بنابراین در این راستا پیشنهاد میشود، در وهله اول باید از برندهای معتبر آرایشی و بهداشتی با الزامات استاندارد استفاده کرد و در وهله دوم اینکه هر اندازه دفعات آرایش را کمتر کنند، برای سلامتی آنها بهتر خواهد بود. برای نمونه رژ لب اگر تولید زیرپلهای باشد بسیار برای بدن مضر است در حالی که برند معتبر این مسائل را یا ندارد یا استفاده از فلزات سنگین آن در حد استاندارد است.
فرصتهایی که نباید مغفول بماند
نایبرییس انجمن صنایع همگن شوینده، بهداشتی و آرایشی استان البرز در پاسخ به این پرسش که صنعت حلال در این صنعت چه فرصتهایی را میتواند ایجاد کند، گفت: بازار حلال در دنیا در حال گسترش بوده و روزبهروز این نیاز رو به فزونی است.
در ایران در صنعت غذا اقدامات انجام شده اما در صنعت شوینده، آرایشی و بهداشتی بهصورت مدون و منسجم اقدامی انجام نگرفته و سازوکار مشخصی برای آن تعریف نشده است، از همینرو اگر سازوکار مشخصی برای این حوزه تعریف شود، بدون شک میتواند فرصتهای خوبی را برای کشور ما ایجاد کند. در این راستا کشورهایی همچون مالزی و عربستان پیشرو هستند.
محبت در ادامه خاطرنشان کرد: البته موضوع چالشبرانگیز این مساله است که در این میان افراد سودجویی وجود دارند که ممکن است در برند حلال تقلب کرده و الزامات لازم را رعایت نکنند و به عبارتی با تقلب این بازار را خراب کنند چراکه اگر کسی بخواهد وارد این صنعت شود و الزامات را رعایت کند تا برچسب برند حلال را دریافت کند، باید هزینههای آن را پرداخت کند تا مواد اولیه حلال را تهیه کرده یا در فرآیند تولید آن نظارت داشته باشد بنابراین اگر به این صنعت تقلب ورود پیدا کند، ممکن است که این صنعت شکست خورده و سبب از بین رفتن اعتماد مصرفکننده شود و وجاهت قانونی این بازار و این صنعت را دگرگون کند از اینرو ضروری است که برای این موضوع تمهیدات لازم دیده شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: باید یک سازوکار مشخصی برای صنعت حلال در حوزههای مختلف دیده شود، البته در غذا و دارو این موضوع دیده شده است، از همینرو باید در صنعت آرایشی و بهداشتی نیز این سازوکار با یک بازرسی قوی و الزامات خاص آن شکل بگیرد و خود این امر نیازمند یک متولی مشخص است که در حوزه آرایشی و بهداشتی این موضوع مغفول مانده است. اگر چنین سازکاری شکل بگیرد،درصد تقلب آن کمتر خواهد بود.
بازارهایی که میتوان تصرف کرد
نایبرییس انجمن صنایع همگن شوینده، بهداشتی و آرایشی استان البرز همچنین در پاسخ به این پرسش که در بازارهای صادراتی چه کشورهایی را میتوان هدفگذاری کرد، گفت: نخستین بازار هدف تمام کشورهای مسلمان هستند که بازارهای مشخص دارند که پس از بررسی اولیه و بازاریابی ابتدایی میتوانند مورد هدفگذاری صادراتی قرار گیرند؛ دوم کشورهای غیرمسلمان نیز به دلیل وجود مهاجران یا مسافران مسلمان میتوانند بازارهای بسیار خوبی باشند بنابراین تمام جهان میتواند هدف این صنعت تلقی شود، با این تفاوت که سهم هر کشوری میتواند متفاوت باشد.محبت در ادامه تاکید کرد: شرکتهای تولیدی در صنعت آرایشی و بهداشتی به عنوان بازوی بخشخصوصی میتوانند به این بازارها ورود پیدا کنند. بیشتر مواد آرایشی و بهداشتی در ایران حلال هستند که باید از طریق اقدامات علمی، فرهنگی و رسانهای آن را به دنیا معرفی کرد.
چالشهای صنعت حلال
محبت با اشاره به چالشهای صنعت حلال خاطرنشان کرد: برخی چالشهای این صنعت از جمله ورود تقلب به این حوزه است که به آن اشاره کردم. البته در کل وضعیت تولید و صنعت با وجود مشکلاتی همچون سرمایه در گردش پایین و عدم تسهیلات بانکی، با کمبود نقدینگی روبهرو است در چنین شرایطی دریافت برند حلال ممکن است که برای تولیدکننده هزینههایی را به همراه بیاورد اما با توجه به این موضوع که بازار برند حلال یک بازار صادراتی است، در این راستا اگر امکان برگزاری نمایشگاههای دائمی در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد و امکان حضور شرکتها در خارج از کشور فراهم شود و مسائلی همچون لجستیک، حملونقل و امکان تبادل مالی باوجود تحریمها مرتفع شود، صنعت حلال میتواند فرصت خوبی را برای کشور ما فراهم کند. نایبرییس انجمن صنایع همگن شوینده، بهداشتی و آرایشی استان البرز همچنین درباره انتظارات بخشخصوصی از دولت برای فراهم شدن این زیرساختها برای گسترش برند حلال عنوان کرد: مهمترین موضوع در این زمینه نظارت است و موضوع مهم دیگر فرهنگسازی است که دولت باید به آن توجه کند و در نهایت باید فرصت نمایشگاهی ایجاد کرد و این موضوع سبب ارزآوری بیشتر برای کشور میشود.محبت در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم صنعتگران ما در کشور از فرصتهای برند حلال نهایت بهره را بگیرند.