4 - 02 - 2024
صدای بلند سلبریتیها در خانه جشنواره
گروه فرهنگ و هنر- خانه چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در دومین روز شاهد اکران ۴ اثری بود که هرکدام با نقشآفرینی چهرههای پرفروش گیشه به این رویداد رسیدهاند؛ یکی از روزهای بسیار داغی که شاید تا پایان تکرار نشود. دومین روز جشنواره فیلم فجر در میلاد که مصادف با دومین روز برفی پایتخت هم بود با ردیف مردمان ذوقزده از برفبازی و آدمبرفیهای بزرگراه ورودی میلاد روی فرش سفید ورودی همراه شده بود. تا نیم ساعت قبل از آغاز اکرانها راهروها خلوت و تقریبا جشنواره در خواب و سکوت بود، اما این سکون به ساعتی نکشید که جایش را به همهمه و جست و خیز اهالی رسانه و منتقدان و مهمانان داد تا جایی که به ترافیک مخاطبان در اکران و نشستها منجر شد. اولین نشست به توضیحات عوامل دستاندرکار بخش بینالملل و البته عذرخواهی روابطعمومی جشنواره بابت برخی کاستیهای روز نخست و تاخیرها گذشت که در روز دوم تقریبا جایش را به نظم و برنامهریزی مدون داده بود. اکرانهای دومین روز با نقش تمساح خونی بر پرده و خنده و دست و هورا برای اولین ساخته جواد عزتی به عنوان یک شخصیت محبوب سینمایی آغاز شد. عزتی که تجربه موفق بازی در آثار کمدی همچون هزارپا، آینه بغل و چهاربندانگشت از او تضمینی برای گیشه ساخته این بار در مقام کارگردان و بازیگر تمساح خونی را تقدیم سینما کرده که از عهده هر دو جایگاه هم به خوبی برآمده است. حضور او به همراه عوامل فیلم تمساح خونی در خانه جشنواره و پاسخ به اهالی رسانه در نشست خبری ازجمله گرمیهای روز دوم این رویداد بود. کاخ جشنواره که دومین روزش با شلوغی و گرمای پرشور میان سرمای استخوانسوز زمستانی مواجه بود مهمانان سلبریتی دیگری هم داشت؛ از علی اوجی تا فریبا نادری و الناز حبیبی و دیگرانی که حضورشان بازار رسانهایها را گرم و آنها را برای دعوت به نشست و مصاحبه به خط کرده بود. در هر گوشه سالن دوربینی کاشتهاند و در کمین شکار لحظهها منتظر نشستهاند، عکاسان در تکاپو و مهمانان در تقاضای ثبت خاطره در تلاقی برف و جشنواره.
دومین اکران روز دوم به تابستان همان سال ساخته محمود کلاری اختصاص یافت؛ اثری که گرچه از حضور چهرههای شناختهشدهای چون مهران مدیری، فریبا نادری، علی شادمان و غیره بهره برده بود، اما توفیق چندانی در قصه و روایت آن نداشت، تا جایی که بسیاری از مخاطبان در نیمه فیلم سالن را ترک کردند. سومین اثر روز دوم جشنواره به یکی از جنجالیترین آثار این دوره اختصاص داشت، بیبدن فیلمی که از مدتها قبل با برچسب برگرفته از یک پرونده واقعی مشهور شهرت یافته بود و بعد از تماشا خط بطلانی تقریبی به تکذیب کارگردان مبنی بر صحت نداشتن این ادعا میکشید.
بیبدن کاملا مشابه با پرونده مشهور آرمان و غزاله ساخته و گریزی تمام به یکی از پرهیاهوترین مباحث یعنی قتل و قصاص زده بود. از آنجایی که گونه واقعگرا در سینما همیشه مخاطبان خاص و عمده خود را دارد صف طولانی مخاطبان بیبدن در مقابل دو ورودی سالن اکران در خانه جشنواره از تماشاییترین صحنههای دومین روز جشنواره بود، تا جایی که تمام ظرفیت سالن دو هزار و ۱۰۰ نفره مرکز همایش پر و حتی با مخاطبان مازاد مواجه شد. حضور عوامل بیبدن و صحبتهای کاظم دانشی نویسنده اثر که پیشتر هم با علفزار پا در کفش حوزه قضایی کرده بود و صحبتهایش پیرامون روند تولید و گلایه از عدم حضور در بخش سودای سیمرغ جشنواره نیز بر حاشیههای این اثر اجتماعی ملتهب افزوده بود. بیبدن دومین فیلمی بود که با بازی پژمان جمشیدی بر پرده دومین روز جشنواره نشسته بود، اولین حضور در تمساح خونی عزتی نقشی کوتاه و دومین حضورش در اثر مرتضی علیزاده در نقش بهمنش پدر قاتل بود؛ اثری که بازار تحلیل و تفسیرش بعد از نمایش داغتر از دیگر آثار روز دوم بود. آخرین فیلم روی پرده اکران روز دوم جشنواره به اثری سوزناک تعلق گرفت که قصه آن به یکی از تلخ و غمبارترین ماجراهای چند سال اخیر یعنی شهدای غواص گره خورده بود. مخاطبانی که روز کاریشان را با یک فیلم کمدی آغاز کرده بودند در پایان شب دوم با چشمانی قرمز سالن اکران را ترک میکردند. پرواز ۱۷۵ که قصهای از صبر یک مادر شهید را به تصویر کشیده بود یک اثر دفاع مقدسی روایتشده در بستری ساده و بیآلایش بود؛ اثری که علیرغم اکران پایانی مخاطبان کمی نداشت. جشنواره در روز دوم لحظات بسیار پرشور و پرحرارتی پشت سر گذاشت و در نهایت به خواب چندساعته رفت تا مهیای میزبانی روز سوم شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد