14 - 12 - 2019
شیطنت انگلیسی
حسن لاسجردی*- موضوع دزدی دریایی که انگلیسیها علیه ما در گذشته انجام دادند اقدام غیرقانونی بود به این جهت که محموله و مسیر آن مشخص و کشتی در آبهای بینالمللی در حرکت بوده و مهمتر اینکه این کشتی مقررات بینالمللی را نقض نکرده است. لذا انگلیسیها بدون اینکه مسوولیتی دریایی داشته باشند یعنی نه مامور نظام بینالملل هستند و نه اینکه مسوول تنگه بابالمندب صرفا برای اینکه بتوانند از ما امتیازی بگیرند و یک خوشخدمتی را هم به آمریکایی کرده باشند دست به توقیف کشتی ایرانی زدند.
البته توجیه بریتانیا این بود که چون محموله نفت به سمت سوریه میرفت کشتی گریس ۱ ایرانی متوقف شد در صورتی که این موضوع تاکنون از طرف کسی به اثبات نرسیده و به نوعی شاید انگلیسیها جهتدار طرح موضوع کردند چون سوریهایها هم تحت تحریم کشورهای غربی هستند لذا بریتانیا خواست به نوعی این دو تحریم را به هم وصل کند. اما در رابطه با اتفاقی که طی چند روز گذشته در خلیج فارس و دریای عمان افتاد و کشتیهایی که جمهوری اسلامی ایران از انگلیس چه با پرچم انگلیس چه غیر آن اما با مالکیت این کشور توقیف کرد نکاتی مدنظر است. اولین کشتی که توقیف شده بود محموله یک میلیون بشکهای نفت بود که ابتدا انگلیس تلاش کرد بگوید مالکیتش با آنها نیست.
به همین جهت بر آن شدند که یکی از کشورهای منطقه را مجاب کنند که بگویند کشتی مال آنهاست. در این میان امارات را معرفی کردند که مقامات این کشور این موضوع را نپذیرفتند. در مجموع معلوم شد که این کشتی با مالکیت انگلیس بوده است اما نکته دوم کشتی دیگری بود که توسط سپاه ایران به خاطر نقض قوانین بینالملل متوقف شد. باید تاکید کرد که این کشتی انگلیسی در جهت خلاف جریان حرکت در تنگه هرمز فعالیت میکرده و سیستم راداری را هم خاموش کرده و به تذکرات گوش نداده. جمعبندی این موضوعات نشان میدهد که انگلیسیها در جریان بودند که در منطقه تحت کنترل هستند و به نظر میرسید که به حساسیتی که جمهوری اسلامی طی روزهای گذشته نسبت به موضوع توقیف کشتی خود مطرح کرده بود آگاهی داشتند. به هر حال انگلیسیها تلاش میکردند موضوع کشتی خود را در منطقه با خاموش کردن دستگاههای کنترلی خود و بیرون رفتن از مدارها از هر نوع برخورد با ایران دور بدارند اما با توجه به اشرافی که جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان دارد توانست این دو کشتی را توقیف کند. البته کشتیهای دیگری هم بودند که ایران با بررسی و بازرسی آنها را آزاد کرده است. باتوجه به شیطنتی که انگلیسیها در بابالمندب کردند و اظهارنظری که رهبر انقلاب داشتند این رفتار ایران به نوعی پاسخ به رفتارهای غیرقانونی انگلیس است. طبیعتا هر نوع بگیر و ببندی زمینه تنش و چالش را به وجود میآورد تاکنون انگلیسیها اعتراض و شکایت کردند اما آنچه مشخص است ایران در آبهای سرزمینی خود حق آب و گل دارد و لذا جامعه جهانی خیلی به حرف انگلیسی گوش نمیکنند. به هرحال جمهوری اسلامی ایران اقدامات قانونی و حقوقی خود را تا کنون انجام داده و کشتی را به داخل آورده و اگر مشکلی نداشته باشد آزاد خواهد کرد در عین حال خلاف قانون اگر عمل شده باشد جمهوری اسلامی میتواند در سازمانهای بینالمللی طرح موضوع کند. آنچه در حال حاضر مهم است این است که انگلیس منتظر نوع رفتار ماست به همین جهت برایشان این مساله خیلی مهم است چون هم حیثیتی است و هم اینکه در برابر رفتار غیرقانونیشان ما رفتار قانونی داشتیم و در آبهای سرزمینی خودمان شناور قاچاق را گرفتیم. طبیعتا این موضوع کار را برای انگلیس سخت کرده است. باتوجه به اظهارنظرهایی که تاکنون از طرف کشورها شده هر دو طرف به آرامش و رفتار معقول دو طرف دعوت شدند اما آنچه مسلم است جمهوری اسلامی ایران یک قدم در موضوع کنترل رفت و آمد کشتیها در منطقه خلیج فارس برداشته است. باید ببینیم کشورهای غربی در برابر این اقدام ما چه خواهند کرد تا ما نسبت به آن اقدام موضوع را بررسی و حل کنیم. باتوجه به اینکه کشورهای اروپایی عضو اتحادیه هستند و موضوع انرژی برایشان مهم است براساس قوانین اتحادیه قول دادند که کنار یکدیگر باشند لذا طبیعی است که در کنار این موضوع برخی کشورها مثل فرانسه یا آلمان از انگلیس حمایت و همنوایی کنند.
*کارشناس مسائل بینالملل
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد