1 - 06 - 2018
شک و شبههها درباره تعداد کاربران سروش
در شرایطی که ادعا میشود پیامرسان داخلی سروش ۱۰ میلیون نفر کاربر جذب کرده است، بسیاری از کاربران فعال اینترنتی مدعی شدهاند حساب کاربری به نام آنها در سروش ایجاد شده و بنابراین ادعا بسیاری از حسابهای کاربری در سروش واقعی نبوده و ممکن است به هدف افزایش آمار تعداد کاربران از سوی اشخاصی ایجاد شده باشد.
اگرچه دارا بودن حسابهای غیرواقعی در شبکههای مجازی مانند فیسبوک و توئیتر مرسوم است اما نکته عجیب اینجاست که حتی کاربران غیرواقعی و معروف توئیتر مدعی هستند حساب کاربری با همان نام مستعار آنها در پیامرسان سروش ایجاد شده است.
بسیاری از کارشناسان و کاربران اینترنتی معتقدند دلیل فیلترینگ تلگرام آن بود که مسوولان میخواستند رقیب سرسخت سروش را از میدان به در کنند و عرصه را برای پیشرفت و جذب مخاطبان پیامرسانهای داخلی که معروفترین آنها سروش است، باز کنند.
این امر موجب شد بسیاری از کاربران اینترنتی کشورمان نسبت به سروش بدبین شده و با وجود تمامی تبلیغات نسبت به عضویت در آن مقاومت کنند. از سوی دیگر کاربران توئیتر با یک هشتگ با عنوان «#عضویت_زوری_نمیخوام» در برابر عضویت در این پیامرسان مقاومت کردهاند.
تنها راه ایجاد حساب در پیامرسانها، وارد کردن شماره و کد فعالسازی است که صرفا برای همان شماره ارسال میشود اما به تازگی برخی از کاربران در شبکههای اجتماعی ادعا میکنند بدون انجام این کار، صاحب پروفایل سروشی شدهاند. بسیاری نیز مدعی هستند حتی نرمافزار سروش را بر روی موبایل خود نصب نکردهاند چه برسد به آنکه برای عضویت در آن اقدامی انجام داده باشند.
یکی از کاربران اینترنتی در توئیتر نوشته است: «من حتی نمیدانم لوگوی سروش چگونه است اما اسکرینشاتی از سروش دریافت کردم که نشان میدهد در سروش عضو هستم، احتمالا اگر پیام بدهید پاسخ میدهم.»
به گزارش عصر اقتصاد، سروش که در بهمن ٩۴ شروع به کار کرده است، در ابتدا ٧٠٠هزار عضو بیشتر نداشت و در مدت کوتاهی ادعا شد که سروش ١٠میلیون نفری شده است. آماری که البته در صحت آن اما و اگر وجود دارد و گفته میشود که سروش تعداد دانلودهای پیامرسانش را بهعنوان کاربر فعال به حساب میآورد در صورتی که پیش از این سازمان فناوری اطلاعات ایران به مجلس گزارش داده بود که مجموع پیامرسانهای داخلی هشت میلیون و ٢٠٠هزار کاربر بیشتر ندارند.
این در حالی است که چندی پیش به دلیل اختلالات اینترنتی بسیاری از کاربران سروش نسبت به اختلالات طولانیمدت و بیتوجهی مسوولان معترض شده و به فعالیتهای خود در آن پایان داده و حساب خود را مسدود کردند.
رشد تعداد کاربران پیامرسانهای داخلی
چندی پیش رسول سراییان، رییس سازمان فناوری اطلاعات درباره کاربران پیامرسانهای داخلی پس از فیلتر تلگرام در گفتوگو با ایسنا بیان کرده بود: «تاکنون ۲۲ میلیون نصب پیامرسانهای داخلی داشتیم که از این تعداد ۵/۸ میلیون کاربر فعال هستند و میزان پستهای ارسالی در کانالهای تلگرام کاهش ۴۰ درصدی را نمایش میدهد. میزان بازدید از پستهای تلگرامی هم مجموعا کاهشی ۷۰ درصدی از زمان آغاز مهاجرت داشته که ۵۰ درصد آن مربوط به زمان فیلتر شدن این پیامرسان است.»
همچنین عباس آسوشه، معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی در این باره گفته بود: «در مدت زمان کوتاهی که پیامرسانهای داخلی شروع به فعالیت کردند حرکت بسیار خوبی داشتند و در این مدت حدود ۲۵ میلیون کاربر در این پیامرسانها ثبتنام کرده و بیش از ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر نیز فعال هستند.» او بیان کرد: «پیامرسانهای داخلی به همت متخصصان جوان داخلی در مدت دو ماه به حدود ۱۰ میلیون کاربر فعال دست یافتند که این کار بسیار شگرفی است، در حالی که تلگرام در دو سال اول به همین تعداد کاربر فعال رسیده بود. بنابراین اگر امکانات لازم در اختیار پیامرسانهای داخلی قرار بگیرد، میتوانند بیش از پیش خود را نشان داده و نیاز مردم کشور را برآورده کنند.»
ادعای عجیب برخی کاربران سروش
در حالی که همچنان آمارهای متناقض و تفاوتی درباره تعداد کاربران فعال پیامرسانهای داخلی وجود دارد و برخی معتقدند این اعداد مطرحشده، تنها کسانی هستند که اقدام به نصب پیامرسانها کرده و کاربر فعال محسوب نمیشوند، بازار اتهام به پیامرسانی مانند سروش داغ شده است. در روزهای اخیر، برخی کاربران ادعا میکنند در حالی که هیچ اقدامی برای دانلود و نصب پیامرسان سروش انجام ندادهاند، به آنها اطلاع داده شده که در سروش حضور یافته و حتی آنلاین هم هستند.
کاربران اینترنت در شبکههای اجتماعی از اتفاقی خبر میدهند مبنی بر اینکه اگرچه خودشان پیامرسان سروش را نصب نکردهاند، اما پروفایل سروش آنها با اسم و حتی با تصویرشان وجود دارد و تنها به واسطه دوستانشان فهمیدهاند که حسابی به نام و با شماره آنها در سروش ایجاد شده است.
تمامی کاربران واقعی هستند
در این راستا سیدمیثم سیدصالحی، مدیر پیامرسان سروش در پاسخ به برخی ادعاهای مطرحشده در فضای مجازی مبنی بر غیرواقعی بودن اکانتهای ایجادشده در سروش گفت: «تمامی کاربران سروش واقعی هستند و وجود هرگونه اکانت بدون اطلاع صاحب شماره به هیچ عنوان امکانپذیر نیست.» به گفته او تنها روش فعالسازی اکانت در سروش اعلام شماره همراه و ورود کد فعالسازی است و کاربران سروش پس از وارد کردن شماره همراه خود در پیامرسان، از طریق پیامک کد فعالسازی خود را در تلفنهمراه دریافت میکنند و آنان صرفا با واردکردن کد دریافتی میتوانند از امکانات پیامرسان استفاده کنند.
او بیان کرد: «اگر فردی مدعی است اکانتی با شماره شخصی خود و بدون اطلاع قبلی در سروش دارد میتواند از طریق پشتیبانی سروش با ایمیل support@sapp.ir موضوع را پیگیری کند.»
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد