29 - 12 - 2020
شکست انحصار خودروسازی با خودروساز شدن قطعهسازان
در آخرین جلسهای که صمت با قطعهسازان کشور (چهارشنبه هفته گذشته) داشت، پیشنهاد تشکیل کنسرسیومی از قطعهسازان برای تولید خودرویی ایمن و با کیفیت و همچنین ایجاد رقابت در تولید خودرو ارائه داد و اعلام کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی دارد تا از رقبای توانمند برای ایجاد رقابت در بازار خودرو حمایت کند.
وی شکستن انحصار در تولید خودرو را مسیری منطقی برای آینده صنعت خودروسازی کشور دانست و اظهار کرد: شرکتهای توانمند قطعهساز میتوانند از طریق ترکیب شدن با یکدیگر، کنسرسیومی برای تولید خودرو تشکیل دهند و روی فناوری و نوآوری با ریسکپذیری کار کنند. باید تصدیگری دولت در حوزه خودرو کاهش یابد؛ ایجاد کنسرسیوم خودروسازان و قطعهسازان مسیری برای کاهش هزینههای دولت در حوزه صنعت خودروسازی است که نیازمند اصلاحات ساختاری نیز هست. در این رابطه، مازیار بیگلو – دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو- با بیان اینکه طی این نشست که با محوریت مشکلات صنعت خودروسازی و قطعهسازی بود، با نگرش عمده به صنعت قطعهسازی کشور برگزار شد و مشکلات قیمتگذاری، نقدینگی، ارز و مشکلات گمرکی مطرح شد، گفت: در انتهای جلسه نیز وزیر صنعت اظهار نظر کردند که قطعهسازان به صورت یک کمیسیون مشترکی با خودروسازان همکاری داشته باشند و تجهیزات خودروسازان را برای تولید خودرو توسط خود قطعهسازان به کار گیرند تا منجر به شکست انحصاری که در هردو خودروسازان ایجاد شده است، شود. وی در رابطه با مشکلات نقدینگی صنعت قطعهسازی و خودروسازی و راهحلهای مطرح شده طی این نشست، گفت: برای حل مشکلات نقدینگی دو اتفاق قرار است که بیفتد. علاوه براینکه پیگیر ۵۰۰۰ میلیارد تومان باقیمانده از تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد تومان مصوب سال گذشته هستیم که در سال جاری دریافت کنیم، «طرح گام» است که به عنوان پایلوت قرار است صنعت خودروسازی و قطعهسازی شروع به کار کنند و جلسات مربوط به آن در حال برگزاری است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد