21 - 04 - 2022
شوک سقوط فروش در بازار جهانی تلفن هوشمند
گروه فناوری- فروش تلفن هوشمند در سه ماهه نخست سال میلادی جاری ۱۱ درصد کاهش پیدا کرد که بزرگترین کاهش از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا بود. آمار شرکت تحقیقاتی Canalys نشان داد «سامسونگ الکترونیکس» با ۲۴ درصد سهم از بازار تلفن هوشمند جهانی، عنوان برتری را از «اپل» پس گرفت و شرکتهای چینی «شیائومی»، «اوپو» و «ویوو» فهرست پنج فروشنده برتر بازار را کامل کردند. سهم «سامسونگ» از بازار تلفن هوشمند از ۱۹ درصد در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ به ۲۴ درصد در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ افزایش یافت و سهم «اپل» در همین مدت از ۲۲ درصد به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد. «شیائومی» با ۱۳ درصد سهم، در رتبه سوم ماند و «اوپو» با ۱۰ درصد، در رتبه چهارم و «ویوو» با هشت درصد، در رتبه پنجم ایستاد. سایر فروشندگان تلفن هوشمند ۲۷ درصد دیگر سهم بازار را در اختیار داشتند. این کندی چشمگیر فروش تا حدودی تحت تاثیر ادامه سیاست «کرونا صفر» چین روی داد که روی تقاضا و عرضه در بزرگترین بازار تلفن هوشمند جهان تاثیر گذاشت و تولیدکنندگان داخلی نتوانستند قطعات کافی برای مدلهای ارزانقیمت خود تولید کنند. «نیکول پنگ» نایبرییس شرکت Canalys گفت: بازارها شاهد افزایش موارد ابتلا به کووید۱۹ به دلیل شیوع واریانت اومیکرون بودند. فروشندگان به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، گسترش قرنطینههای کرونایی چین و تهدید تورم با ابهام بزرگی مواجه هستند. همه این موارد ضعیف شدن فصلی تقاضا را تشدید کرد. تولید نیمهرساناها در چین با کاهش تقاضا برای محصولات الکترونیکی مصرفی و اجرای قرنطینههای گسترده در مناطقی شامل شانگهای، در سه ماهه نخست برای نخستینبار از اوایل سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرد. با این همه کمبود قطعات ممکن است زودتر از حد انتظار بهبود پیدا کند و از فشار بر تولیدکنندگان کم کند. «اپل» نسل سوم آیفون SE را در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ عرضه کرد. با وجود گزارشها از تقاضای ضعیف برای این گوشی، شرکت Canalys معتقد است که این گوشی همچنان میتواند پیشران رشد مهمی برای «اپل» در بازار گوشیهای ارزانقیمت و میانرده باشد. «وو جین هو» تحلیلگر بلومبرگ اینتلیجنس گفت: تقاضای جهانی برای تلفنهای هوشمند احتمالا تحت تاثیر فضای تورمی، محدود خواهد شد و فروش سال ۲۰۲۲ به ۵۲۷ میلیارد دلار میرسد که نسبت به سال ۲۰۲۱ تغییر چندانی نشان نمیدهد و چهار درصد پایین هدف موسسه تحقیقاتی IDC خواهد بود.
تداوم فروش ناامیدکننده آیفون
۲۰۲۲ SE بهدلیل ضعف تبلیغات «اپل»
همچنین دادههای اپراتورهای آمریکا نشان میدهد فروش آیفون SE 2022 اپل همچنان پایینتر از حد انتظار است. تحلیلگران تبلیغات ضعیف «اپل» برای عرضه این گوشی را یکی از دلایل فروش پایین میدانند. چند تحلیلگر بازار موبایل اخیرا گفتهاند فروش آیفون SE نسل سوم «اپل» کمتر از حد انتظار بوده است. گزارش جدیدی از سوی موسسه تحقیقاتی Wave7 با تایید ادعاهای تحلیلگران جزئیات دقیقتری را از طریق بررسی میدانی در دسترس قرار داده است. آنطور که ۹to5Mac مینویسد موسسه Wave7 بهتازگی فروشگاههای اپراتورهای مخابراتی را در سراسر ایالات متحده مورد بررسی قرار داده و متوجه شده که تقاضا برای آیفون
۳ SE پایینتر از آیفون ۲ SE بوده است. ظاهرا این ادعا نتیجه گفتههای ۵۶ درصد از نمایندگان اپراتورها است که حاضر شدهاند با Wave7 گفتوگو کنند.
تنها هشت درصد از سخنگوها گفتهاند که تقاضا برای آیفون SE نسل جدید بیشتر از نسل قبل است. فردی به نمایندگی از اپراتور «ورایزن» اعلام کرده «افراد زیادی حتی اطلاع ندارند» که گوشی آیفون ۲۰۲۲ SE به بازار عرضه شده است. Wave7 این موضوع را به بازاریابی ضعیف «اپل» برای گوشی اقتصادی جدیدش نسبت میدهد. بهنظر میرسد «اپل» تصمیم گرفته هیچ تبلیغاتی در تلویزیون، رادیو و فضای باز برای نسل جدید آیفون SE انجام ندهد. کانال رسمی «اپل» در «یوتیوب» شامل تنها یک ویدئو با تمرکز روی گوشی آیفون SE 3 است، یعنی همان ویدئویی که در جریان برگزاری رویداد Peak Performance پخش شد. از آن زمان با وجود پخش ویدئوهای جدید درباره آیپد ایر و حتی اپل کارت، شاهد انتشار هیچ ویدئوی دیگری با محوریت آیفون ۳ SE نبودهایم. افزونبر اطلاعرسانی ضعیف درباره آغاز عرضه آیفون ۳ SE، شماری از فروشگاهها میگویند ابعاد کوچک این گوشی بسیاری از کاربران را دلسرد میکند. با نمایشگر ۷/۴ اینچی، آیفون ۳ SE کوچکترین آیفونی است که «اپل» به فروش میرساند. «اپل» در همکاری با اپراتورهایی مثل Metro و Boost و Cricket توانسته تا حدی به موفقیت دست پیدا کند. Wave7 میگوید با وجود پایین بودن سهم «اپل» از بازار فروش اپراتورهای اینچنینی، مشتریان کمکم تهیه دستگاههایی مثل آیفون SE و آیفون ۱۱ را به شماری از گوشیهای اندرویدی ترجیح میدهند. این نخستین باری نیست که از فروش ضعیف آیفون ۳ SE میشنویم. «مینگچی کو»، تحلیلگر خوشسابقه، میگوید قبلا انتظار داشته «اپل» ۲۵ تا ۳۰ میلیون آیفون SE نسل جدید را به بازار عرضه کند، اما تقاضای بازار بهگونهای است که او تصمیم گرفته پیشبینی خود را به ۱۵ تا ۲۰ میلیون دستگاه کاهش دهد.
دوربین سلفی «آیفون ۱۴» احتمالا مجهز به فوکوس خودکار خواهد بود
از سویی دیگر افشاگری نامآشنا میگوید «اپل» در خانواده آیفون ۱۴ دوربین سلفی را با تغییراتی روبهرو میکند تا عمقسنجی صحنهها بهتر انجام شود. دوربین سلفی آیفون ۱۴ به فوکوس خودکار نیز مجهز خواهد شد. «مینگچی کو»، افشاگر خوشسابقه، در توئیت جدیدی مدعی شده است دوربین سلفی تمامی چهار مدل از گوشیهای سری آیفون ۱۴ اپل (۱۴ Apple iPhone) با فوکوس خودکار و دیافراگم ۱٫۹/ fبهبود پیدا میکنند. استفاده از دیافراگم بزرگتر باعث میشود نور بیشتری از لنز عبور کند و به حسگر تصویر برسد. به نوشته MacRumors، «مینگچی» کو اعلام کرده است که تغییرات دوربین سلفی آیفون ۱۴ باعث بهبود عمقسنجی در حالت پرتره میشود. درحالحاضر، دوربین سلفی گوشیهای سری آیفون ۱۳ فوکوس ثابت و دیافراگم ۲٫۲/ fدارد. «مینگچی کو» پیشتر مدعی شده است که گوشیهای آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس «اپل» به پیشرفتهترین دوربین در تاریخ آیفونها مجهز میشوند و از حسگر ۴۸ مگاپیکسلی برای تصویربرداری استفاده میکنند. در حال حاضر، آیفونها فیلمبرداری K 4 ارائه میدهند؛ اما در نسل جدید ضبط ویدئو K 8 نیز ممکن خواهد شد. اگر «اپل» به سنتهایش پایبند بماند، اواخر تابستان امسال گوشیهای سری آیفون ۱۴ را در چهار مدل رونمایی میکند. شایعهها میگویند امسال قرار است شاهد خداحافظی با مدل مینی باشیم و «اپل» بهجای آن مدل مکس را معرفی خواهد کرد. «اپل» احتمالا امسال برای اولینبار از دو تراشه متفاوت در سری آیفون ۱۴ استفاده میکند و صرفا مدلهای پرو به A16 مجهز میشوند.
گوشیهای هوشمند تاشو «سامسونگ» را فراموش کنید
همچنین پتنت(حق اختراع) جدید شرکت «سامسونگ» نشان میدهد که گوشی هوشمند نسل بعدی این شرکت میتواند دارای صفحهنمایش کشویی شفاف عمودی یا افقی باشد. از زمان عرضه گوشی «گلکسی فولد» در سال ۲۰۱۹، شرکت «سامسونگ» به یکی از شرکتهای پیشرو در زمینه فناوری گوشیهای هوشمند تاشو تبدیل شده است. این شرکت اکنون یک پتنت جدید ثبت کرده است که نشان میدهد «سامسونگ» به فراتر از گوشیهای تاشو نگاه میکند و میتواند به زودی گوشی هوشمندی با صفحه نمایش شفاف و قابل بیرون آمدن از کنار یا بالای گوشی روانه بازار کند. این پتنت، دو طرح مختلف را توصیف میکند که هر دو دارای بخشی از صفحه نمایش قابل افزایش هستند که از صفحه نمایش اصلی امتداد یافته و از کنار یا بالای آن نمایان میشود. این پتنت اولین بار توسط پایگاه «SamMobile» پس از آن که هفته گذشته توسط «سازمان جهانی مالکیت فکری» منتشر یافت، مشاهده شد. در توضیح این پتنت آمده است: «این دستگاه الکترونیکی یک صفحه نمایش را روی صفحه نمایش اصلی نشان میدهد. از این نمایشگر اضافه میتوان به عنوان صفحات مختلفی مانند صفحه اصلی، صفحه اجرای برنامهها، صفحه پیشنمایش دوربین یا صفحه واقعیتافزوده(AR) استفاده کرد.» این حق اختراع در ادامه به تشریح دو طرح احتمالی میپردازد که هر دو دارای نمایشگرهای شفاف رولشونده هستند. در طرح اول، صفحه نمایش از کنار دستگاه بیرون میزند، در حالی که در طراحی دوم، به صورت عمودی بیرون میآید. «سامسونگ» پیشنهاد میکند که این طراحی میتواند برای برنامههای واقعیت افزوده مفید باشد. به عنوان مثال، بخش باز شده یا همان صفحه نمایش اضافه شده به نمایشگر اصلی میتواند اشیای واقعیت افزوده را نمایش دهد، در حالی که نمایشگر اصلی همه چیز را در دنیای واقعی نشان میدهد. جزئیات بیشتری از این دو طرح نمیتوان دریافت کرد و «سامسونگ» نیز هنوز در مورد این حق اختراع اظهارنظری نکرده است. با این حال، همین دو طرح منتشر شده تصویر خوبی از طیف محصولات آیندهنگرانهای که این غول فناوری برای آینده در نظر دارد، به دست میدهد.
تکنیک مدرن «سامسونگ» ظرفیت باتری گوشی را بدون تغییر حجم افزایش میدهد
همچنین تکنیک جدیدی که «سامسونگ» برای تولید باتری خودروهای الکتریکی استفاده میکند، احتمالا برای تولید باتری گوشی نیز استفاده خواهد شد تا بدون افزایش حجم، ظرفیت بیشتری ارائه شود. حدودا یک سال پیش شرکت Samsung SDI فرآیند تولید نسل پنجم باتری خودروهای الکتریکی را با تکنیک پشتهسازی آغاز کرد. در روش جدید «سامسونگ» میتوان قطعات باتری را بهشکل فشردهتر بستهبندی کرد تا بدون تغییر حجم ظرفیت بیشتری ارائه شود.
همچنین «سامسونگ» قصد دارد از این روش برای تولید باتری گوشیهای هوشمند نیز استفاده کند. باتریهای تولیدشده با روش پشتهسازی در مقایسه با باتریهای تولیدشده با روش سنتی حداقل ۱۰ درصد ظرفیت بیشتر دارند. این یعنی باتری ۵۰۰۰ میلیآمپرساعتی میتواند بدون تغییر حجم دارای بیش از ۵۵۰۰ میلیآمپرساعت ظرفیت باشد.
بهلطف تکنیک «سامسونگ»، امکان باریکتر کردن گوشیها بدون کاهش ظرفیت باتری نیز فراهم میشود. باتریهای معمولی را نمیتوان بهصورت فشرده بستهبندی کرد چون تورم باتری به هنگام شارژ شدن و تخلیه شارژ میتواند باعث خم شدن الکترودها و آسیب دیدن آنها شود. طراحی جدید «سامسونگ» با در نظر گرفتن فضای خالی در داخل پکیج، این مشکل را حل میکند. گفته میشود باتریهای جدید «سامسونگ» قرار است در کارخانه شهر چئونان کرهجنوبی تولید شوند. «سامسونگ» احتمالا یکی از خطوط تولید کارخانه شهر تیانجین چین را نیز تغییر میدهد تا توانایی تولید این نوع باتری را پیدا کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد