29 - 12 - 2021
شوک جدید به بازار
«جهانصنعت»- براساس دستورالعمل ابلاغ شده از سوی سازمان امور مالیاتی، معافیت مالیاتی کالاهای وارداتی نظیر برنج و روغن از ۱۳ دیماه حذف خواهد شد. در همین خصوص کارشناسان اعلام میکنند تبعات اخذ مالیات بر ارزشافزوده از کالاهای وارداتی در نهایت متوجه مصرفکننده خواهد شد، چراکه کسی که سرمایهگذاری میکند، طبیعی است که انتظار سود از سرمایه خود را داشته باشد. در همین رابطه نایبرییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران در مورد حذف معافیت مالیات بر ارزشافزوده کالاهای وارداتی و تاثیر آن بر بازار داخلی اظهار کرد: بهتر است عوارض واردات هنگام واردات وضع شود، سیستم مناسبی برای تعیین ارزشافزوده نداریم. مالیات بر ارزشافزوده معمولا باید در انتهای زنجیره گرفته شود ولی متاسفانه آن را در هر مرحله میگیرند. در مورد واردات باید عوارض گرفته شود که آن هم باید در ابتدای زنجیره باشد و دولت میتواند از آن برای تنظیم بازار، تنظیم واردات، حمایت از تولید و غیره استفاده کند.
سید اسماعیل یزدانپناه افزود: مالیات بر ارزشافزوده اکنون مورد سوال است که با این سبک آیا مناسب است یا خیر. واقعا فشار مضاعفی به تولیدکننده وارد میشود. به نظر میرسد تا زمانی که ما یک سیستم درست و مشخص نداشته باشیم، نمیتوان در مورد مالیات بر ارزشافزوده به شکل فعلی عمل کرد، چراکه عواقب آن بیشتر از فواید آن است.
نایبرییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: دولت میتواند سیاستهای خود را در مورد عوارض واردات اعمال کند اما تا زمانی که سیستم ارزشافزوده را در یک بستر مناسب و شفاف اعمال نکردیم و هنوز در مورد شیوه آن سوال وجود دارد، میتواند مشکلساز باشد، چراکه در هر معاملهای که انجام میشود مالیات بر ارزشافزوده گرفته میشود. سیستمها یکپارچه نیستند و سازمانها با هم ارتباط ندارند، تا زمانی که بستر فراهم و شرایط شفاف نشود و بین سازمان صمت، گمرکات، سازمان جهاد کشاورزی، راه و ترابری، انبارداری و… ارتباط یکپارچهای شکل نگیرد و دیتابیس واحدی نداشته باشیم، این تصمیمات برای بازار شوکآور بوده و در شرایط فعلی میتواند در بازار اثر منفی بگذارد.
وی بیان کرد: ابتدا باید بستر را فراهم کنیم و بر اساس سیاستهای دولت و تنظیم بازار و حمایت از تولیدکننده، عوارض واردات را تنظیم کنیم. اگر این بسترها برای ارزشافزوده مشخص شود، میتوانیم در آینده کارهای مشابهی را انجام دهیم ولی امروز و در این شرایط به نظر میرسد برای بازار شوکآور خواهد بود که تاثیر مثبتی نخواهد داشت.
یزدانپناه با اشاره به تاثیر این موضوع بر اقشار کمدرآمد گفت: باید یک سیستم مناسب برای اقشار کمدرآمد جامعه وجود داشته باشد تا به صورت مستقیم و غیرمستقیم از سفره و سبد غذایی آنها حمایت کند. چون این سیستم وجود ندارد، همه فشارها در نهایت به مصرفکننده نهایی میرسد و سفره اقشار آسیبپذیر در حال کوچک شدن است. در این مورد باید اقلام ارزانقیمت وارد شود تا دستکم تغذیه این اقشار تامین شود. برای مثال برنج ارزانقیمت وارد شود تا این کالا که از اقلام مهم در سبد خانوار است از مصرف خانوارها حذف نشود. ابتدا باید بستههای حمایتی برای اقشار کمدرآمد وجود داشته باشد و بعد تصمیمات اینچنینی گرفته شود. با این سیاستها فشارهای مستقیم به مصرفکننده نهایی وارد میشود. طبیعی است که اقشار کمدرآمد جامعه فشار بیشتری را متحمل شده و احتمال دارد برخی اقلام مهم از سبد کالایی آنها حذف شود.
هزینه سربار از مصرفکننده گرفته میشود
یزدانپناه خاطرنشان کرد: در واقع هرگونه هزینه سربار از مصرفکننده گرفته میشود و هیچ سرمایهگذاری با تقبل این مالیات تن به ضرر نمیدهد. بنابراین تصمیمات باید کارشناسی شده و عجولانه نباشد. در شرایط کنونی بازار و جامعه تحمل این شوکها را ندارد. در شرایط آرام دولت میتواند تصمیماتی بگیرد، اما در این شرایط بحرانی باید با دقتتر عمل کنیم تا بازار دچار شوک نشود.
نایبرییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران به ایلنا گفت: ما برای حمایت از اقشار کمدرآمد میتوانیم واردات را به سمت برنج ارزانقیمت ببریم و برای برنج گرانقیمت عوارض بیشتری به آن ببندیم. طبیعی است که برنجهای باکیفیت و گران را اقشار کمدرآمد استفاده نمیکنند، بنابراین میتوانیم روی کالاهای گران عوارض یا مالیات بر ارزشافزوده ببندیم.
جزئیات بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی
گفتنی است براساس دستورالعمل ابلاغ شده از سوی سازمان امور مالیاتی از زمان اجرای قانون دائمی مالیات ارزشافزوده، معافیت مالیاتی کالاهای وارداتی نظیر برنج و روغن که ذیل جزءهای (۱)، (۳) و (۵) بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزشافزوده قرار دارند، حذف خواهد شد. براساس نامه گمرک ایران که به ناظران و مدیران کل گمرکات کشور ارسال شده است، کالاهای موضوع جزءهای (۱)، (۳) و (۵) بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزشافزوده از شمول معافیت مالیات بر ارزشافزوده حذف شدهاند. متن نامه گمرک به شرح زیر است:
پیرو بخشنامه شماره ۷۷/۰۰/۵۳۲۸۹۴ مورخ ۲۲/۴/۱۴۰۰ موضوع ابلاغ قانون دائمی مالیات بر ارزشافزوده مصوب سال ۱۴۰۰، با توجه به لازمالاجرا بودن قانون مذکور از تاریخ ۱۳/۱۰/۱۴۰۰ به پیوست تصویر نامه شماره ۲۰۰/۹۶۲۷/ ص مورخ ۶/۹/۱۴۰۰ سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر عدم شمول معافیت جهت واردات کالاهای موضوع جزءهای (۱)، (۳) و (۵) بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزشافزوده ارسال میشود، خواهشمند است دستور فرمایید از تاریخ ۱۳/۱۰/۱۴۰۰ در صورت اظهار کالاهای مورد نظر نسبت به اخذ مالیات بر ارزشافزوده و عوارض با رعایت کلیه مقررات اقدام کنند. سازمان امور مالیاتی با ارسال نامهای در اوایل آذر ماه به گمرک ایران اعلام کرد که کالاهای وارداتی موضوع جزءهای (۱)، (۳) و (۵) بند «الف» ماده ۹ قانون دائمی مالیات بر ارزشافزوده از زمان لازم و اجرا شدن این قانون در ۱۱ دی ۱۴۰۰ مشمول معافیت از مالیات بر ارزشافزوده نخواهند بود. متن نامه سازمان امور مالیاتی به گمرک ایران به شرح زیر است: با عنایت به لازمالاجرا شدن قانون دائمی مالیات بر ارزشافزوده (مصوب ۰۲/۰۳/۱۴۰۰) از تاریخ ۱۳/۱۰/۱۴۰۰ و در اجرای آن بخش از تبصره ۰۱۰ جزء (۱۷) بند «الف» ماده (۹) قانون یادشده که مقرر میدارد: ….. واردات کالاهای موضوع جزءهای (۱)، (۳) و (۵) بند «الف» این ماده مشمول معافیت نبوده و مالیات و عوارض با نرخ استاندارد ۹ درصد در مبادی گمرکی به آن تعلق میگیرد. عرضه این کالاها در داخل کشور، مانند عرضه کالاهای مشابه داخلی از پرداخت مالیات و عوارض معاف است.
گمرک ایران از تاریخ اجرای قانون مکلف است در مبادی ورودی گمرکی از کالاهای موضوع جزءهای (۱)، (۳) و (۵) به شرح ذیل، مالیات و عوارض ارزشافزوده با نرخ استاندارد ۹ درصد وصول کند، لذا خواهشمند است به منظور اجرای دقیق قانون و جلوگیری از سردرگمی فعالان اقتصادی، دستور فرمایید در این خصوص اقدام مقتضی صورت پذیرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد