15 - 03 - 2020
شمارش معکوس برای افتتاح طولانیترین پروژه عمرانی کشور
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با بیان اینکه روسازی منطقه یک آزادراه تهران-شمال ۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: منطقه یک، در شهرستانک به جاده کندوان متصل شد تا پس از عبور از جاده موجود، وارد منطقه چهار شود. آزادراه تهران- شمال به عنوان طولانیترین پروژه عمرانی کشور از نظر مدتزمان اجرا و مشکلترین پروژه از نظر سختی کار به دلیل وجود پلها و تونلهای فراوان، خاصترین پروژه عمرانی ایران محسوب میشود.
احداث این آزادراه از حدود ۲۷ سال پیش در برنامه اجرایی قرار گرفت و تا امروز فقط یک منطقه از چهار منطقه آن تکمیل شده است، ضمن آنکه پیشبینی میشود منطقه یک آزادراه هم در فروردین ۹۸ تکمیل شود. دولت برنامه دارد با تکمیل منطقه یک آزادراه، آن را به جاده موجود کندوان متصل کند تا بدین ترتیب تهرانیها از طریق بزرگراه همت وارد منطقه کن به عنوان کیلومتر صفر آزادراه تهران-شمال شوند و سپس در منطقه شهرستانک در جاده کندوان وارد جاده موجود شوند و پس از طی مسیر جاده موجود، از سهراهی دشتنظیر وارد قطعه چهار آزادراه تهران – شمال شده و مسیر تا کمربندی نوشهر و کمربندی چالوس- تنکابن ادامه مییابد.
مناطق ۲ و ۳ این آزادراه به دلیل شرایط صعبالعبور و کوهستانی بودن، در اولویت بعدی دولت برای اجرا قرار دارد کمااینکه بخشی از تونل منطقه ۲ احداث شده است. در راستای آگاهی از آخرین وضعیت احداث آزادراه تهران-شمال در منطقه یک و جزئیات پیشرفت دیگر بخشهای این پروژه آزادراهی به سراغ مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور رفتیم و از وی در اینباره جویا شدیم.
خیرالله خادمی در اینباره به فارس گفت: در حال حاضر در منطقه یک آزادراه تهران – شمال زیرسازی پروژه و کارهای ابنیه نظیر ساخت پل و تونلها به پایان رسیده است و در مرحله روسازی قرار داریم، با تکمیل زیرسازی و احداث همه بناها در حال حاضر میتوان با خودرو کل منطقه یک را پیمود زیرا همه بناها شامل پل و تونل ساخته شده است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور ادامه داد: در منطقه یک دیگر کار سازهای و ابنیهای نظیر ساخت تونل و پل نداریم و فقط فعالیتهای روسازی و نصب تجهیزات و تاسیسات باقیمانده است.
وی با اشاره به اینکه کار روسازی بتنی در طول مسیر منطقه یک ۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بیان کرد: در حال حاضر چهار دستگاه ادوات و تجهیزات روسازی در طول ۱۶ کیلومتر باقیمانده منطقه یک فعال است و به این ترتیب امیدواریم اگر شرایط جوی و سرما اجازه دهد، در اسرع وقت عملیات روسازی نیز به پایان برسد. خادمی با بیان اینکه فعالیتهای تاسیساتی پروژه نیز همزمان در حال اجراست، ادامه داد: در حوزه نصب تجهیزات کمی عقب هستیم که این شامل تجهیزات ایمنی داخل تونلها، نصب روشناییهای مسیر و هوشمندسازی مسیر است که برخی از آنها انجام شده است.
معاون وزیر راهوشهرسازی ادامه داد: جتفنهایی داخل تونلها باید به عنوان هواکش نصب شود که امیدواریم نصب آنها به زودی آغاز شود. در کل پروژه منطقه یک، درصد رشد عملیات تاسیسات رقم بالایی نیست اما باید حتما این منطقه از نظر ایمنی و تاسیساتی تکمیل شود تا زیر بار عبور ترافیک برود یعنی این گونه نیست که ما مسیر را بسازیم و افتتاح کنیم، اما تجهیزات ایمنی و تاسیساتی آنها به تدریج نصب شود، زیرا باید حتما این منطقه از نظر تجهیزات ایمنی کامل باشد تا مسیر زیر بار عبور ترافیک برود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد