شارژ با کدام برق؟

جهان صنعت– قرار است در شهر تهران ۲۰هزار موتور برقی جایگزین بنزینی شود و در این راستا بین نهادهای ذیربط این حوزه، تفاهمنامهای منعقد شده است اما مساله آنجاست که از سوی تقاضا، این موتورهای برقی مورد استقبال قرار نگرفته و در وهله نخست اینگونه به نظر میرسد که در زمینه استفاده از موتورهای برقی در کشور فرهنگسازی لازم صورت نگرفته است. ارزان بودن قیمت بنزین، دلنگرانی مردم بابت شارژ نشدن این موتورها به دلیل نبود پایگاههای شارژ برقی و هزینه این جایگزینی، باعث شده که مردم از این طرح چندان استقبال نکنند؛ طرحی که به گفته کارشناسان این حوزه به صورت کارشناسی انجام شده است. این در حالی است که در کشور با ناترازی برق روبهرو هستیم و مساله اینجاست با وجود اینکه شهرکهای صنعتی از نبود برق در رنج و رو به تعطیلی هستند، برق این موتورهای برقی قرار است از کجا تامین شود؟ هرچند اگر جایگاههای مخصوص شارژ برای تامین برق این موتورها در نظر گرفته شده باشد اما با وجود شرایط موجود در کشور در زمینه ناترازی برق، باید به مردم بابت دلنگرانی خالی ماندن شارژ این موتورها حق داد.
در این زمینه علی عرب، نایبرییس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در گفتوگو با «جهانصنعت» عنوان کرد: با همکاری وزارت نفت و سایر ارگانهای مربوطه و تولیدکنندگان موتورسیکلت یک تفاهمنامه امضا شده است که ۲۰هزار موتورسیکلت برقی جایگزین موتورسیکلتهای بنزینی شوند. در این تفاهمنامه تاکید شده که تولید موتورسیکلت برقی از تمام استانداردهای لازم برخوردار است. البته باید به این موضوع توجه داشت که متقاضیان موتور برقی در کشور در حد پایینی قرار دارند و امیدواریم که برای این میزان موتورسیکلت برقی در کشور مشتری وجود داشته باشد چراکه به دلیل ارزان بودن بنزین در کشور رغبت استفاده از موتور برقی در سطح پایینی قرار دارد و پیکهای موتوری در حملونقل تمایل دارند که از موتور بنزینی استفاده کنند. مصرفکنندگان اعتقاد دارند که زیرساخت لازم برای شارژ این موتورها در سطح شهر وجود ندارد. روی این حساب در بین مردم علاقهای روی موتورهای برقی وجود ندارد.
عرب در ادامه با اشاره به این موضوع که در داخل ظرفیت تولید ۳۰دستگاه موتور برقی نیز وجود دارد، بیان کرد: در زمینه عرضه موتورسیلکت برقی مشکلی وجود ندارد. دولت باید روی تقاضا کار بیشتری انجام بدهد.وی در ادامه با اشاره به موتورسیکلتهایی که در حال تردد هستند، عنوان کرد: این موتورهای موجود موتورهای مستهلک هستند زیرا از سال ۱۳۹۶ در ایران دیگر موتورسیلکت کاربراتوری تولید نمیشود و ۱۰۰درصد تولید به صورت انژکتوری است و دیگر تولیدات از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۴ عمر هشت ساله پیدا کردند که براساس استاندارد و هوای پاک متوسط عمر موتورسیکلتها هشت ساله است، بنابراین با مشکل کارت سوخت، معاینه فنی و بیمه روبهرو میشوند و باید در مراکز تعیینشده موتور خود را تحویل دهند و موتور برقی تحویل بگیرند. با اشاره به این موضوع که این طرح فیالنفسه طرح خوبی است، خاطرنشان کرد: طرح موتور برقی براساس گزارشهای مدیریتی و بررسی وضع موجود و مسائل فنی و اقتصادی دیده شده است. این طرح با این دید که ناوگان حملونقل را پشتیبانی کند، دیده شده است و حتی در زمینه کاهش آلودگی این طرح مورد ارزیابی قرار گرفته است. در واقع فرصتها و تهدیدها در این طرح کامل دیده شده است.
عرب در ادامه تاکید کرد: در این طرح با متقاضی مشکل روبهرو هستیم و این طرح هم مورد تایید تولیدکننده و هم پیکهای موتوری شرکتهای مختلف ازجمله اداره پست است. در بین ۳۰هزار موتور مورد نیاز شهر تهران، ۳هزار تا مربوط به پیکهای موتوری است، ۲۷هزار عدد باقیمانده باید به مردم عرضه شود که برای این عرضه باید فرهنگسازی صورت گیرد و کسانی که موتورسیکلت بنزینی دارند، موتورسیکلت برقی را جایگزین آن کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که مردمی که موتور بنزینی دارند، معمولا جزو اقشار کمدرآمد جامعه هستند و به نوعی این وسیله محلی برای کسب درآمد آنهاست، از این رو ممکن است این جایگزینی از نظر اقتصادی برای آنها بهصرفه نباشد و دولت نمیتواند تسهیلاتی برای جایگزینی ارائه کند، گفت: در این قرارداد بخشی از قیمت موتورسیکلت را صندوق نوآوری رییسجمهوری و بخشی از آن را وزارت صنعت، معدن و تجارت متقبل میشود و شرایط پرداخت خوبی دارد، بنابراین این موضوع که در این طرح اقشار ضعیف به سمت این جایگزینی کشیده شوند، مدنظر قرار گرفته است. در این زمینه موضوع بحث فرهنگسازی است و افراد توجیه نیستند که این طرح با شرایط سهل و آسان، امکان این جایگزینی را برای آنها فراهم میکند. مردم نگران شارژ کردن این موتورها هستند و گمان میکنند با وجود نبود زیرساخت لازم ممکن است نتوانند این موتورها را شارژ کنند، در حالی که هزینه موتورهای برقی کمتر از موتورهای بنزینی بوده، استحکام آن بیشتر است و آلایندگی کمتری دارد. وی در پاسخ به این پرسش که ظرفیت تولید به اندازه کافی است، بیان کرد: سال گذشته صنعت موتورسیکلت حدود ۸۰۰هزار دستگاه موتور تولید کرد و تولید موتورهای برقی به تعداد ۳۰هزار دستگاه به سادگی امکانپذیر است.
جایگزینی موتورهای برقی نیازمند فرهنگسازی
به گزارش «جهانصنعت»، استاندار تهران در نشست این تفاهمنامه با اشاره به شارژ موتورهای برقی عنوان کرد: ایجاد ایستگاههای شارژ خودروهای برقی یکی از این اقدامات است که میتواند به کاهش آلودگی کمک کند. ظرفیت تولید موتورسیکلتهای برقی در کشور وجود دارد و امیدواریم با حمایت دولت و اجرای طرحهای حمایتی، بتوانیم موتورسیکلتهای فرسوده را به تدریج جایگزین کنیم. در این راستا محیط زیست، شهرداری تهران، سازمان استاندارد و شرکت پالایش و پخش همکاریها و اقدامات لازم را داشتهاند تا در نهایت این مشارکت به امضای این تفاهمنامه رسید. ایجاد ایستگاههای شارژ کمک بسیار خوبی به اجرای این طرح میکند.
محمدصادق معتمدیان در ادامه با اشاره به این موضوع که ما جلسات متعددی با تولیدکنندگان موتورسیکلت داشتیم، گفت: هماکنون در کشور در شهرهای مختلف ظرفیت تولید ۸۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت وجود دارد که تا یک میلیون و ۲۰۰هزار موتورسیکلت قابل ارتقاست ولی به دلیل عدمفرهنگسازی تقاضای بالایی برای موتورسیکلتهای برقی در کشور وجود ندارد. در این راستا این مساله که زیرساختها فراهم نشده و دولت نیز در عمل طرح حمایتی ویژهای در این زمینه تاکنون اجرا نکرده، سبب عدم استقبال مردم از موتورسیکلتهای برقی شده است. امیدواریم با حمایتهای وزارت نفت و همچنین حمایتهای مالی با ارائه تسهیلات ارزانقیمت که از محل صرفهجویی در مصرف انرژی لحاظ میشود، این طرح توجیه اقتصادی پیدا کند و مردم از آن استقبال کنند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در فاز اول، روی موتورسیکلتهای فرسوده در حال تردد در تهران تمرکز کردهایم و در تفاهمنامه جایگزینی موتورسیکلتها هم چندین شرکت مشارکت دارند که امیدواریم با فرهنگسازی مناسب و همکاری رسانهها، بتوانیم این طرح را به نحو احسن اجرایی کنیم. براساس این تفاهمنامه ۲۰هزار موتورسیکلت فرسوده از ناوگان تهران خارج میشود. البته این تنها آغاز کار است، امیدواریم با اجرای این تفاهمنامه، تعداد بیشتری از موتورسیکلتهای فرسوده جایگزین شوند.
استاندار تهران در ادامه با اشاره به این موضوع که در این تفاهمنامه نهادهای گوناگون دیده شدهاند، گفت: به عنوان یک نکته مهم، باید توجه داشته باشیم که ۹۰درصد موتورسیکلتها در کشور فرسوده به شمار میروند و سهم بالایی در انتشار آلایندهها دارند. بنابراین سیاستگذاری در جهت کاهش آلودگی هوا و جایگزینی خودروهای فرسوده با موتورسیکلتهای برقی باید در دستورکار تمام نهادهای مربوطه قرار گیرد. ساماندهی این موضوع نیز در دستور کار استانداری تهران است که امیدوارم در ماههای آینده تاثیر این تفاهمنامه را در خیابانهای تهران مشاهده کنیم. با فرهنگسازی از طریق رسانه ملی میتوان به اجرای این طرح کمک کرد.