12 - 04 - 2022
سیمان گران میشود
لیلا ناطقی – آزادسازی قیمت بنزین و حذف سهمیه خودروها تاثیر مستقیم و غیرمستقیم خود را بر افزایش قیمت سایر کالاها خواهد گذاشت. جدای از بعد روانی ماجرا حذف سهمیه دولتی گازوییل برای صنایع کشور از جمله صنعت سیمان که تولیدکنندگان را ناچار به تهیه سوخت از بازار آزاد میکند، فاجعهساز شده چراکه این افزایش منجر به بالا رفتن قیمت محصول نهایی خواهد شد.
سهمیه دولتی گازوییل صنعت سیمان حذف شده است. این به آن معناست که واحدهای تولیدی ناچارند برای تهیه سوخت موردنیاز خود آن را به صورت آزاد تهیه کنند. طبیعی است که تهیه سوخت آزاد منجر به افزایش قیمت سیمان در هر تن میشود.
تبعات آزادسازی قیمت بنزین و گازوییل همچنان ادامه دارد. دبیر انجمن سیمان پیشبینی میکند که تهیه سوخت آزاد باعث افزایش دو درصدی نرخ یکصد هزار تومانی هر تن سیمان میشود.
گازوییل لیتری ۳۰۰ تومان
در حال حاضر نرخ هر لیتر گازوییل ۳۰۰ تومان شده است. افزایش نرخ حملونقل مواد تا کارخانه از یکسو و اینکه بیشتر دستگاههای تولید سیمان از گازوییل استفاده میکنند باعث صعود هزینههای تولید میشود.
عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان در این خصوص به ایسنا میگوید: این مساله موجب افزایش هشت درصدی قیمت مواد اولیه تهیه تولید سیمان میشود و در مجموع دو درصد در قیمت تمام شده سیمان تغییر ایجاد میکند.
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه کارخانهها سیمان را درب کارخانه به فروش میرسانند، اظهار کرد: هزینه حمل بعد از فروش برعهده مشتری است که البته افزایش قیمت بنزین در این مرحله نیز تاثیرگذار است.
شیخان درخصوص سهمیهبندی گازوییل برای تولید سیمان گفت: دیگر چیزی به اسم سهمیهبندی وجود ندارد و همه تولیدکنندگان باید انرژی خود را به صورت آزاد خریداری کنند.
این در حالی است که سیمانیها امسال پس از بخشنامه معاون اول رییسجمهور مبنی بر عدم افزایش قیمتها همچنان در انتظار به سر میبرند، سیمانیها امیدوار به آزادسازی قیمتها هستند.
زیرآبی رفتن سیمانیها
سیمانیها در ابتدای سال ۹۴ افزایش ۱۷ درصدی قیمتها را مطرح کردند اما این ماجرا با مخالفت وزارت صنعت، معدن و تجارت روبهرو شد. اگرچه برخی واحدهای تولیدی افزایش قیمتها را آغاز کردند اما پس از مخالفتهای شدید وزارت صنعت عرضه سیمان با قیمت جدید متوقف شد اما پس از سه ماه ممانعت عرضه سیمان با افزایش قیمتی ۱۴ تا ۲۲ درصدی در بازار جریان گرفت.
این در حالی است که شرط وزارت صنعت برای افزایش ۱۷ درصدی قیمت سیمان انواع و تقسیمبندی آن براساس تیپ این محصول بود. اما سالجاری انجمن سیمان دلیل افزایش قیمت سیمان را افزایش هزینههای تولید عنوان کرده است همچنین در بهمنماه گذشته در راستای صرفهجویی در مصرف گاز کارخانههای سیمان کشور کوره تولید کلینکر خود را به مدت یک ماه خاموش کردند. گرچه قرار بود با این توقف یک ماهه تولید کلینکر در کارخانههای سیمان قیمت و میزان عرضه این محصول را تحت تاثیر قرار ندهد. اما از سویی توقف تولید سیمان در سال گذشته سبب شد عرضه مازاد کلینکر و سیمان در کارخانهها عرضه مازاد سیمان موجود در کارخانهها را ۳ تا ۵/۳ میلیون تن کاهش دهد.
افزایش ۱۷ درصدی قیمت سیمان و عرضه این محصول در بازار با قیمت ۱۱۷ هزار تومان پس از بررسیهای ستاد تنظیم بازار و تایید وزارت صنعت تولیدکنندگان و مشتریان را با فاز جدید مواجه خواهد کرد. افزایش قیمتی که از منظر کارشناسان با توجه به افزایش ۲۰ درصدی هزینه تولید منطقی به نظر میرسد. پیش از این قیمت هر تن سیمان در کارخانه براساس مصوبات دولت و انجمن یکصد هزار تومان بود که البته این قیمت پس از افزایش ۲۲ درصدی سال ۹۳ تعیین شده است. اما آنطور که عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرده افزایش ۲۰ درصدی هزینههای تولید سیمان در کنار افزایش نرخ دستمزد، واحدهای تولیدی را با مشکلاتی روبهرو کرده که تنها راه برای ادامه حیات این واحدها و چرخه اقتصادی آنها افزایش ۱۷ درصدی قیمت سیمان تولیدی است.
اگرچه ۱۷ هزار تومان افزایش قیمت هر تن سیمان بنا بر اظهارنظر دبیر انجمن صنفی این محصول تاثیر یک درصدی بر قیمت ساختوسازها خواهد داشت اما از آنجایی که ساختوسازهای ساختمانی در کشور در حال حاضر دچار رکود هستند، هرگونه افزایش قیمت مصالح ساختمانی ممکن است به تداوم رکود این بخش دامن زند.
در این صورت با افزایش قیمت گازوییل و هزینههای سوختی و حملونقلی قیمت سیمان از آنچه هست رشد صعودیتر پیدا خواهد کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد