سیاستهای متناقض سرمایهگذاران را فراری داده است

جهان صنعت- رییس اتاق بازرگانی آبادان در نشست مشترک با وزیر امور اقتصادی و دارایی و فعالان اقتصادی منطقه آزاد اروند هشدار داد که ادامه سیاستهای ناکارآمد، بحرانهای انباشته اقتصاد آبادان و خرمشهر را عمیقتر میکند.
سیامک علیشاهپوردهشیخی در نشست بررسی مسائل اقتصادی منطقه آزاد اروند، با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، نمایندگان آبادان و خرمشهر، استاندار خوزستان، فرمانداران و فعالان اقتصادی در محل سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد.
در این جلسه رییس اتاق بازرگانی آبادان با تاکید بر لزوم بازنگری عمیق در سیاستهای اقتصادی گفت: امیدوارم این نشست تنها یک جلسه اداری نباشد بلکه نقطهعطفی برای نجات اقتصاد آبادان و خرمشهر باشد؛ اقتصادی که سالهاست زیربار تصمیمات جزیرهای و سیاستهای متناقض به محاق رفته است.
وی با اشاره به وظیفه قانونی اتاقهای بازرگانی برای ارائه مشاوره به قوای سهگانه افزود: وظیفه ما بیان بیپرده مشکلات است. از سال۱۳۹۶ تاکنون تعداد موتور لنجهای فعال در آبادان از بیش از ۱۲۰۰فروند به کمتر از ۷۰ فروند رسیده و این یعنی نابودی تدریجی یک چرخه کامل معیشتی هزاران ملوان بیکار شده و بسیاری از خانوادهها ناچار به مهاجرت یا تحمل فقر شدهاند.
علیشاهپوردهشیخی سیاستهای محدودکننده، نبود مدیریت واحد گمرکی و بیعدالتی در اعطای مشوقهای سوخت و صادرات را از عوامل اصلی فروپاشی تجارت منطقه دانست و گفت: در حالی که برخی بنادر دیگر از تسهیلات ویژه بهرهمندند، تاجر آبادانی احساس میکند عمدا از گردونه رقابت حذف میشود.
وی با انتقاد از افزایش نرخ ارز محاسباتی اظهارنامههای گمرکی از ۵۰۰/۲۸تومان به نرخ تالار، این تصمیم را زخم تازه بر تن نیمهجان اقتصاد دانست و افزود: با این جهش هزینهها، در شرایط رکود، ترخیصکاران قدرت رقابت با واردات غیرقانونی را از دست دادهاند و سیاست کاهش ۲۵درصدی مأخذ کالا تاثیر واقعی ندارد.
رییس اتاق بازرگانی آبادان طولانی شدن فرآیند ترخیص کالا تا هشتماه، صدور بخشنامههای ناگهانی و پرهزینه (مثل شیوهنامه ترخیص پارچه)، قفلشدن سرمایه فعالان و از بین رفتن اعتماد تجار را عواملی دانست که سرمایهها را فراری و چرخه قاچاق را تقویت میکنند.
دهشیخی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد که سیاست سابق تخفیف ۳۰درصدی سود بازرگانی برای آبادان و خرمشهر در سال ۱۳۷۹ موجب رونق تجارت شد اما کاهش تدریجی این تخفیف به ۲۰ و ۲۵درصد باعث مهاجرت فعالان اقتصادی شده است. وی با مقایسه هزینه و زمانبری مسیرهای دریایی دوبی به مناطق مختلف آزاد کشورخواستار بازگشت این مزیت نسبی شد.
وی همچنین اروند رود را شریان مسدود اقتصاد خواند و گفت: عمق دهانه اروند به ۵/۳متر رسیده، ۲۷ شناور مغروق هنوز سد راه کشتیرانی هستند و بیش از نیمقرن است لایروبی نشده است. اگر امروز اقدام نکنیم، فردا دیگر چیزی برای نجات دادن باقی نمیماند.
رییس اتاق بازرگانی آبادان گفت: این دو شهر امروز با سقوط بیسابقه تجارت دریایی، محدودیتهای گمرکی و بیعدالتی در مشوقهای اقتصادی مواجهند و اروند رود به دلیل عدم لایروبی، به گلوگاه مسدود اقتصاد بدل شده است.
دهشیخی ضمن قدردانی از مدیرعامل جدید منطقه آزاد اروند، نسبت به تداوم برخی تصمیمات سنگین مالی هشدار داد و گفت: دریافت عوارض تا ۳۵درصد برای ورود ماشینآلات صنعتی در منطقه آزاد اروند، در مقایسه با صفر تا ۵درصد در سایر مناطق آزاد، فعالان را از سرمایهگذاری منصرف میکند.
منبع: اتاق ایران آنلاین