10 - 04 - 2022
سودسازی خودروسازان در جاده بخشخصوصی
یک تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به احتمال واگذاری سایپا و ایرانخودرو به بخش خصوصی گفت: اگر این مسیر جلو برود، یک سال دیگر سایپا و ایرانخودرو دوباره سودده میشوند. روزبه شریعتی با اشاره به صحبتهای وزیر صمت در مورد واگذاری سایپا و ایرانخودرو به بخش خصوصی اظهار کرد: صحبتهای اخیر وزیر صمت حاکی از وجود اراده قوی برای واگذاری سهام سایپا و ایرانخودرو به بخش خصوصی است؛ موضوعی که کلیت بازار نیز از آن تاثیر زیادی میپذیرد چراکه هر دو سهم لیدر بازار محسوب میشوند.
وی در مورد ارزشگذاری سایپا و ایرانخودرو در گفتوگو با ایسنا عنوان کرد: طبق شنیدهها، ۴۰ درصد سایپا درحال ارزشگذاری است. به نظر میرسد ارزشگذاری این دو مجموعه احتمالا تا اواسط اردیبهشت تمام شود و ارزش سایپا حدود ۷۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان و ارزش ایرانخودرو نیز حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه واگذاری سایپا و ایرانخودرو به بخش خصوصی اتفاق بسیار مهمی است، اظهار کرد: به این دلیل که ترکیب سهامداری از دست دولت خارج میشود. حتی اگر نیروهای مسلح هم سهامدار شوند، شرایط بهتر میشود زیرا میتوانند ساختار مالی را تغییر دهند. شنیدهها حاکی از این است که مبلغ به ایرانخودرو و سایپا برمیگردد و بدهی بانکی تسویه میشود. اگر این مسیر جلو رود یک سال دیگر سایپا و ایرانخودرو دوباره سودده میشوند.
تاثیر واگذاری سایپا و ایرانخودرو بر بازار سرمایه
شریعتی در مورد تاثیر واگذاری سایپا و ایرانخودرو روی بازار سرمایه توضیح داد: این واگذاری تاثیر روانی مثبت دارد چراکه بازار به آنها به عنوان لیدر نگاه میکند. درحال حاضر هردو زیانده هستند و زیان سنگینی دارند زیرا ساختار مدیریتی آنها تمامدولتی است. وزارت صمت و دولت به این نتیجه رسیدهاند که ساپیا و ایرانخودرو نباید مدیر خودشان باشند. این واگذاری میتواند اقتصاد را به سمت دنیای جدیدی که قیمتگذاری دستوری نداشته باشد سوق دهد. وی با بیان اینکه کارشناسان کار ارزشگذاری را از عید نوروز آغاز کردهاند اما اینکه عدد واگذاری است، خریدار کیست و قرار است مبلغ چگونه پرداخت شود، هنوز مبهم است، اظهار کرد: همچنین هنوز مشخص نیست قرار است افزایش سرمایه داده شود و یا اینکه مبلغ برای تسویه بدهیها به دل دو شرکت بازگردد. درمورد خریدار نیز شایعات مختلفی مطرح شده است. از خودروسازان چینی گرفته (طبق توافق ۲۵ ساله ایران و چین) تا کنسرسیومی متشکل از چند شرکت بزرگ داخلی که البته هیچکدام به صورت رسمی تایید نشده است. این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه تقاضا برای خودرو بسیار زیاد است، گفت: اینکه هر دو شرکت بدهی بانکی و زیان انباشته دارند میتواند با واگذاری تغییر کند. سهامدار عمده جدید با مدیریت جدید میتواند شرایط خوبی را رقم بزند. همچنین با عرضه خودرو در بورس کالا که با شاهین درحال وقوع است، مکانیسم قیمتگذاری دستوری و اعدادی که در جیب واسطه میرود از بین خواهد رفت و سیدرضا فاطمیامین وزیر صمت در جلسه شورای اداری شهرستان نیشابور با اشاره به غیربومی بودن هیاتمدیره شرکتهای دولتی در کشور اظهار کرد: بومیگزینی از اصول دولت است و واگذاری ایرانخودرو و به دنبال آن سایپا به بخش خصوصی هستیم تا مشکل بطور اساسی حل شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد