29 - 07 - 2020
سودجویی تولیدکنندگان
گروه بازرگانی- سودجویی، واسطهگری و دلالی در حوزه کشاورزی گویا پایانی ندارد. از کمبود نهادههای دامی و بازار سیاه این محصول و رانت بیرویه آشکار در واردات گندم که بگذریم به احتکار تراکتور در انبارها توسط تولیدکنندگان و افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت این ماشین که نقش حیاتی در توسعه و مکانیزه کردن کشاورزی دارد، میرسیم. قربانیان این افزایش بیرویه قیمت، کشاورزان خردهپایی هستند که توان خرید تراکتور را با این شرایط ندارند و اندک محصولاتشان هم به ضایعات تبدیل میشود.
با وجود آنکه توسعه مکانیزاسیون مهمترین رکن بهرهوری در تولید محصولات کشاورزی به شمار میرود اما در کشور ما کشاورزی همچنان سنتی است که همین موضوع موجب شده سرمایهگذاران رغبتی به سرمایهگذاری در این بخش نداشته باشند. بسیاری از مسوولان بر این باورند که با توجه به کشاورزی خردهپا و افزایش صد درصدی قیمت تراکتور و کمباین، چارهای جز کشاورزی سنتی یا استفاده از ماشینآلات فرسوده نیست که این امر ضایعات بخش کشاورزی را افزایش میدهد.
بسیاری از مسوولان بر این باورند که کارخانههای تراکتورسازی تمامی تولیدات خود را در انبارها و فضای آزاد دپو کردند در حالی که متقاضیان خرید بیش از دو سال است که در صف تحویل تراکتور هستند که این امر تنها سودجویی تولیدکنندگان تراکتور را نشان میدهد تا بتوانند از تغییرات مجدد قیمت نفع ببرند.
دپوی تراکتور در انبارهای کارخانهها
با وجود رشد ۱۰۰ درصدی قیمت تراکتور طی یک سال اخیر و درآمد ناچیز کشاورزان، امکان خرید ماشینآلات و توسعه مکانیزاسیون وجود ندارد که با این وجود امکان رقابت با دیگر کشورها و افزایش درآمد بهرهبرداران بخش وجود ندارد.
در همین خصوص رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت تراکتور گفت: اگرچه رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون از افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت تراکتور خبر داده، اما این موضوع واقعیت ندارد چرا که از سال گذشته تاکنون قیمت تراکتور ۱۰۰ درصد رشد داشته و با این وجود کشاورزان با نیاز مبرم ماشینآلات در بخش کشاورزی روبهرو هستند.
محمدشفیع ملکزاده اضافه کرد: اکثر کشورهای پیشرفته در بخش کشاورزی با تکنولوژی و علم روز مشغول فعالیت هستند و همین موضوع منجر به اقتصادی شدن کشاورزی شده است. او ادامه داد: تا زمانی که کشاورزی سنتی به اقتصادی و مکانیزه تبدیل نشود، کشاورزان درآمد قابل قبولی نخواهند داشت.
رییس نظام صنفی کشاورزی با انتقاد از افزایش سرسامآور قیمت ادوات و نهادههای کشاورزی گفت: افزایش سالانه قیمت ادوات، نهادههای تولید و ماشینآلات بسیار بالاست و به سبب هزینههای بسیار سنگینی که برای خرید ماشینآلات نیاز است، امکان خرید برای کشاورزان وجود ندارد.
کشاورزان خردهپا قربانیان اصلی
این مقام مسوول با بیان اینکه درآمد کشاورزان جوابگوی هزینههای تولید نیست، گفت: با وجود آنکه کشاورزان در سال ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان درآمد ندارند، برای ادامه تولید ناچارند بخشی از ملک خود را بفروشند و حال این سوال مطرح است که کشاورزان با درآمدهای ناچیز چطور میتوانند تراکتور ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی را با قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان خریداری کنند؟
رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه زمان بازگشت سرمایه خرید ماشینآلات کشاورزی به کشاورزان مشخص نیست، بیان کرد: با وجود آنکه ۷۰ تا ۸۰ درصد کشاورزان خردهپا نمیتوانند ماشینآلات مورد نیاز را خریداری کنند، چارهای جز کشاورزی سنتی یا استفاده از ماشینآلات فرسوده ندارند.
ملکزاده استفاده از ماشینآلات فرسوده ۴۰ تا ۵۰ سال قبل را علت اصلی کاهش کیفیت محصولات و افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی ضایعات اعلام کرد. او ادامه داد: با وجود قیمتهای فعلی ماشینآلات برای بیش از ۹۰ درصد کشاورزان امکان خرید وجود ندارد.
رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به احتکار تراکتور در انبارهای کارخانههای تولیدی بیان کرد: کارخانجات تراکتورسازی و کمباین، تمامی تولیدات خود را در انبار و فضای آزاد دپو کردند و بیش از دو سال است که به متقاضیانی که در صف خرید هستند، تراکتور تحویل نمیدهند.
رییس نظام صنفی کشاورزی با اشاره به اینکه بخشی از قطعات کمباین و ماشینآلات تولید داخل وارداتی است، تصریح کرد: با وجود رشد چندبرابری قیمتها، کشاورزان توانایی خرید ماشینآلات با نرخهای بالا را ندارند و کارخانههای تولیدی به دنبال تغییرات مجدد قیمت هستند.
یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان قیمت تراکتور وارداتی
از طرفی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با انتقاد از کمبود کمباین و تراکتور در بخش کشاورزی اظهار کرد: با وجود افزایش پتانسیل و ظرفیت تولید محصولات کشاورزی اما ضریب مکانیزاسیون به سبب کمبود تراکتور و کمباین افزایش نیافته است.
سیدجعفر حسینی اضافه کرد: با وجود بارشهای مناسب و عدم خسارت به مزارع، کمبود کمباین و تراکتور در بخش کشاورزی منجر به افزایش شدید قیمت تراکتور در بازار آزاد شده است. حسینی ادامه داد: با وجود کمبود شدید تراکتور در بخش کشاورزی، کشاورزان حدود دو سال باید در نوبت بمانند تا تراکتور به آنها تعلق گیرد.
این مقام مسوول هم از افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت تراکتور خبر داد و گفت: کارخانه تراکتورسازی تبریز از سال ۹۷ تاکنون ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت را افزایش داده است در حالی که وزارت جهاد اعلام میکند این افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصد است. به عنوان مثال قیمت تراکتور ۳۹۹ از ۱۳۴ میلیون به ۱۹۲ میلیون تومان و تراکتور وارداتی از ۸۰۰ میلیون به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان رسیده که این امر رشد ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت را نشان میدهد.
او با اشاره به اینکه تراکتورسازی داخل قادر به تامین نیاز بخش کشاورزی نیست، بیان کرد: با وجود افزایش هزینههای تولید و کمبود تراکتور و گرانی ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت اذعان میکنیم که تولید گندم مقرون به صرفه نیست.
کشاورزی مکانیزه یکی از راهکارهای کاهش هزینه
حسینی کشاورزی مکانیزه را یکی از راهکارهای اصلی کاهش هزینههای تولید و توسعه صادرات دانست و گفت: این در حالی است که به سبب کمبود کمباین و تراکتور و افزایش هزینههای تولید این موضوع محقق نشده که در نهایت با تقلیل منابع مالی جامعه کشاورزی کار به جایی میرسد که بخش کشاورزی همانند صنعت از رونق میافتد.
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی نیز از افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت تراکتور خبر داد و گفت: با تعیین قیمت تراکتور و افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل در شش ماهه نخست سال برای هشت هزار و ۵۰۰ تراکتور پیشفاکتور صادر شد و برای ششماهه دوم سال قرار است به همین میزان تراکتور در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
کامبیز عباسی افزود: با وجود آنکه کارخانه تراکتورسازی داخل توان تولید و توزیع ۱۵ تا ۱۸ هزار تراکتور را دارد، اما در اواخر سال گذشته و امسال به دلیل مشکلات قیمتگذاری و ویروس کرونا امکان عرضه تراکتور به خوبی فراهم نشد. عباسی ادامه داد: کمباینسازی اراک به صورت انحصاری کمباین غلات تولید میکند که از دو ماه پایانی سال گذشته تاکنون تقاضای جدیدی نپذیرفته، چرا که با قیمت فعلی توان تولید وجود ندارد.رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون با اشاره به علت توقف عرضه تراکتور در ماههای اخیر بیان کرد: در ایام پایانی سال به دلیل نوسانات قیمت و مشکلات قیمتگذاری که برای تراکتورسازی وجود دارد، وقفهای در عرضه به وجود آمد و از طرفی تقاضا به مراتب برای خرید ماشینآلات افزایش یافته که با این وجود سرمایهگذاری بیشتری در این بخش باید صورت گیرد تا توان تولید کارخانهها همراه با تقاضا رشد و توسعه یابد.
افزایش ۱۵ درصدی کمباین جوابگو نیست
عباسی با بیان اینکه افزایش ۱۵ درصدی کمباین جوابگوی هزینههای تولید نیست، گفت: کارخانههای کمباینسازی تبعیتی از این موضوع نمیکنند و مشکل قیمتگذاری کمباین وجود دارد، به همین خاطر تقاضای جدیدی پذیرفته نمیشود و صرفا تعهدات قبلی را انجام میدهند.
وی مهمترین رکن بهرهوری در تولید محصولات کشاورزی را فناوری و توسعه مکانیزاسیون اعلام کرد و افزود: تولید محصولات کشاورزی از طریق ماشینآلات و توسعه مکانیزاسیون در مصرف بهینه کود، سم، بذر و… تاثیر بسزایی دارد.
مهمترین رکن در بهرهوری تولید محصولات کشاورزی در تمامی زیربخشهای زراعت، باغ، دام و طیور و آبزی پروری مکانیزاسیون به شمار میرود چرا که با استفاده از آن در بسیاری از محصولات بدون افزایش سطح و مدیریت نهادهها میتوان به خوداتکایی رسید.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد