14 - 06 - 2020
سوءاستفاده سازمان هواپیمایی از ابزارهای حاکمیتی
مدیر سابق سازمان هواپیمایی کشوری ضمن تشریح نحوه کارشکنی ریاست و مدیران سازمان هواپیمایی کشوری در روند بررسی دادگاه سانحه ATR یاسوج گفت: این افراد تلاش کردند با انتساب جعل اسناد به یکی از کارشناسان هیات کارشناسی سانحه، در روند بررسی، اختلال ایجاد کنند. اواخر بهمنماه سال ۱۳۹۶ یک فروند هواپیمای ATR شرکت هواپیمایی آسمان در حوالی شهر یاسوج دچار سانحه شد و همه ۶۶ سرنشین آن جان باختند.
به دنبال وقوع این سانحه مراجع قانونی مختلف پیگیر این سانحه شدند تا شاید دلیل وقوع این سانحه را مشخص کرده و با متخلفان احتمالی برخورد کنند. در این راستا مجلس شورای اسلامی، بازرسی کل کشور، قوه قضاییه و دفتر بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری بررسیهای خود را شروع کردند.
ابهام در گزارش سانحه ATR
یکی از مدیران سابق سازمان هواپیمایی در اینباره به فارس میگوید: سازمان هواپیمایی کشوری تلاش کرد که خلبان را مقصر این سانحه معرفی کند. در این مسیر حتی گزارشاتی توسط دفتر بررسی سانحه آن سازمان منتشر شد که بعدها مشخص شد مورد تایید اعضای کمیسیون بررسی سانحه آن سازمان نبود و در واقع کمیسیون یادشده در آن سازمان تشکیل شده بود ولی گزارش بدون نظر کمیسیون تهیه و منتشر شد. وی ادامه داد: با ورود جدیتر قوه قضاییه به موضوع و انتقال پرونده این سانحه از اصفهان به تهران، هیاتی متشکل از سه نفر از کارشناسان زبده رسمی دادگستری مسوول بررسی و تحقیق در این سانحه شدند.
تهیه گزارش جدید کارشناسی درباره سقوط هواپیما
وی اضافه کرد: این هیات پس از تحقیقات یکساله خود گزارشی ۴۱۳صفحهای تهیه و ارائه کرد. در آن گزارش با بررسیهای دقیق کارشناسی و به صورت مستند، کارشناسان پرده از تخلفات گستردهای در صنعت هوایی برداشتند که منجر به سانحه یاسوج شد،. در نهایت مدیران ارشد شرکت آسمان، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به عنوان مقصرین اصلی آن سانحه معرفی شدند.
وی گفت: با وجود فشارهای موجود نهایتا کیفرخواست توسط بازپرس تویسرکانی صادر و پرونده روانه دادگاه شد و هماکنون در دادگاه بدوی در حال رسیدگی است.
این منبع آگاه بیان کرد: با گذشت بیش از دو سال، حالا با تشکیل دادگاه، ریاست سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل شرکت آسمان و مدیرعامل وقت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در جایگاه متهمان قرار گرفتند. پس از آخرین جلسه دادگاه که برای اولینبار بخشهایی از آن از رسانههای جمعی نیز پخش شد، «قاضی عالیشاه» اعلام کرد که در جلسه بعدی از هیات کارشناسان دعوت به عمل خواهند آورد تا موضوع به صورت کارشناسی بررسی شود.
به گفته این مقام سابق سازمان هواپیمایی، نگرانی زیادی در بین متهمان از حضور احتمالی هیات کارشناسان شکل گرفت به طوری که رییس سازمان هواپیمایی کشوری صراحتا اعلام کرد که حضور هیات کارشناسان موجب بحث و جدل خواهد شد.
وی ادامه داد: از طرف دیگر، عدم حضور کارشناسان این پرونده در جلسات قبلی دادگاه، فرصتی را برای متهمان فراهم کرد تا به شکلی هماهنگ به کارشناسان و گزارش آنها حمله کنند.
وی اضافه کرد: به هر حال پیشبینی میشد فشارها برای عدم حضور کارشناسان در جلسه دادگاه تشدید شود، اما گمان نمیرفت سازمان هواپیمایی کشوری پا را از این هم فراتر گذاشته و با سوءاستفاده از قدرت، مشکلاتی را برای هیات تحقیقاتی کارشناسی ایجاد کند تا در روند بررسی این پرونده اختلال ایجاد شود.
گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس
مهر تاییدی بر گزارش کارشناسان
وی توضیح داد: این کشمکشها زمانی بیشتر شد که گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در خصوص سانحه یاسوج در آخرین روزهای مجلس دهم قرائت شد و تا حدود زیادی گزارش هیات کارشناسان را تایید و حتی تخلفات وسیعتری را روشن کرد.
انتشار دیرهنگام گزارش کمیسیون اصل ۹۰ که در بهمن ماه ۱۳۹۸ تهیه شده بود و به دلایل نامعلومی تا آخرین روزهای مجلس دهم از انتشار آن جلوگیری شده بود، شائبه وجود لابیهای قوی جهت جلوگیری از قرائت گزارش را ایجاد میکرد.
وی ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری در این شرایط حضور کارشناسان را در جلسه بعدی دادگاه خطرناک ارزیابی کرد بنابراین چندی پیش معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری که یکی از متهمان پرونده سانحه یادشده است، در اقدامی تعجبآور طی نامهای گواهینامه خلبانی یکی از کارشناسان هیات کارشناسان را باطل اعلام کرد.
وی افزود: نامه معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی که برخلاف روال نامهنگاری اداری سازمان هواپیمایی با رنگ قرمز نیز آراسته شده بود، پس از صدور، سریعا در فضای مجازی منتشر و حتی با حذف اسامی در کانال رسمی سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شد.
وی ادامه داد: این اقدام غیراخلاقی و غیرقانونی مورد انتقاد شدید جامعه هوانوردی قرار گرفت و متخصصان صنعت هوایی اقدام به اظهارنظر در خصوص ابطال غیرقانونی، پروندهسازی و انتشار خلاف اخلاق و غیرقانونی نامه در فضای مجازی کردند. وی اضافه کرد: این انتقادات نهایتا سازمان هواپیمایی کشوری را بر آن داشت تا اطلاعیهای منتشر و در آن اعلام کند که نامه یادشده را از کانال رسمی آن سازمان حذف کردهاند. در اطلاعیه یادشده هیچ اشارهای به دلیل قرار گرفتن نامه در کانال رسمی سازمان هواپیمایی کشوری نشده است.
وی بیان کرد: به موازات این اقدام، یکی دیگر از مدیران سازمان هواپیمایی کشوری در شبکهها و کانالهای مجازی اقدام به فضاسازی جهت صحیح جلوه دادن اقدامات سازمان کرد، اما زمانی که به شکل جدی مورد سوال کارشناسان صنعت هوایی قرار گرفت، با دستپاچگی پرده از اهداف پنهانی سازمان در انتشار این نامه برداشت که جز تضعیف هیات کارشناسان پرونده یاسوج نتیجهای برای آن قابل تصور نیست.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد