27 - 11 - 2019
سوءاستفاده برخی تولیدکنندگان از گرانی
گروه بازرگانی- پس از تب افزایش قیمتی که در سال گذشته بر بازار حاکم شد، در روزهای اخیر زمزمه گرانی برخی از اقلام مصرفی نیز به گوش میرسد. وضعیت معیشت مردم رو به راه نیست. قیمت کالاهای اساسی همچنان در حال گران شدن است. این در حالی است که حتی افزایش دستمزدها هم کفاف این همه گرانی را نمیدهد. در حالی که قیمت گوشت بالای ۱۰۰هزار تومان است نرخ برنج نیز به عنوان یکی از اقلام خوراکی پرمصرف به کیلویی ۲۵ هزار تومان رسیده است. اگر به این وضعیت گرانی عجیب لبنیات، مرغ، حبوبات، میوه،مواد شوینده و ... را هم اضافه کنیم میبینیم که کاهش قدرت خرید مردم رکود عمیقی را در بازار رقم زده است. با این حال قرار است اقلام دیگر مواد غذایی نیز گران شود.
افزایش ۷۵ درصدی قیمت ماکارونی
هفته گذشته رییس هیاتمدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی ایران از افزایش ۷۵درصدی ماکارونی خبر داد. به گفته مهدی آثاریان بر اساس پیشنهاد این انجمن و موافقت سازمان حمایت از مصرفکنندگان، قیمت ماکارونی ۷۰۰گرمی که به دلیل بیشترین فروش مبنای قیمتگذاری است، از سه هزار و ۱۰۰ تومان به پنج هزار و ۴۵۰ تومان افزایش پیدا کرده است. به گفته آثاریان به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه موردنیاز کارخانهها و همچنین دستمزد کارگران و هزینههای موجود، قیمت پیشنهادی انجمن بیشتر از میزان تعیین شده بود که سازمان حمایت به دلیل شرایط فعلی اقتصاد کشور و نزدیکی به ماه رمضان، میزان مذکور را به عنوان قیمت ماکارونی ۷۰۰گرمی تعیین کرده است.
گرانی ماکارونی در حالی است که به دلیل افزایش قیمت گوشت،مرغ و برنج بسیاری از خانوادهها ماکارونی را جایگزین این اقلام کردهاند. از اینرو به نظر میرسد افزایش قیمت ماکارونی در این مقطع وضعیت تولید و میزان عرضه آن را تحت تاثیر قرار دهد.
دلیل افزایش قیمت چیست
در همین رابطه دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی در گفتوگو با «جهانصنعت» یکی از دلایل افزایش قیمت ماکارونی را افزایش قیمت گندم دولتی بیان کرد. سید ارمیا واعظ لاری گفت: در سال جدید یارانه خرید گندم برای تولیدکنندگان ماکارونی حذف شد و تولیدکنندگان گندم را به قیمت هزار و ۸۵۰تومان خریدند در صورتی که پیش از این دولت گندم را با نرخ نهصد و ۹۰تومان میفروخت.
در تبصره چهاردهم بودجه سال ۱۳۹۸ یارانه آرد صنف و صنعت حذف شده و منابع حاصل از آن به خرید گندم اختصاص پیدا کرده است. به گفته واعظلاری علاوه بر هزینههایی از قبیل بستهبندی، تولیدکنندگان با افزایش ۳۰درصدی حقوق کارکنان روبهرو هستند که با احتساب افزایش احتمالی قیمت سوخت و حملونقل، میزان افزایش هزینهها جهش چشمگیری خواهد داشت. او گفت: اما با توجه به شرایط کنونی کشور، مدیران کارخانه «زر ماکارون» تصمیم به قیمتگذاری زیر نرخ سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان گرفتهاند.
نرخگذاری زیر قیمت مصوب
دبیر انجمن تولیدکنندگان و مصرفکنندگان ماکارونی ایران با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور و تاثیر آن بر معیشت مردم گفت: قیمت ماکارونی ۷۰۰گرمی «زرماکارون» با وجود اینکه توسط سازمان حمایت پنج هزار و ۴۵۰تومان نرخگذاری شده، به میزان چهار و ۷۰۰تومان به بازار عرضه میشود چراکه این کارخانه تصمیم گرفته تا حد ممکن قیمت محصولات از قدرت خرید مردم فاصله چندانی نگیرد.
واعظلاری دلیل قیمتگذاری زیر نرخ مصوب سازمان حمایت توسط کارخانه «زرماکارون» را شرایط اقتصادی سخت کنونی کشور دانست و بیان کرد: در شرایط کنونی که اقتصاد کشور با تحریمهای ایالات متحده دست و پنجه نرم میکند و این فشار به معیشت مردم رسیده، مدیران این کارخانه تصمیم گرفتند نرخ را پایینتر از میزان تصویب شده در سازمان حمایت تعیین کنند.
به گفته این فعال حوزه صنایع غذایی به دلیل افزایش قیمت بیش از سه برابری اقلام مصرفی و خوراکی همچون گوشت، مرغ و برنج، ماکارونی میتواند جایگزین مناسبی در سفرههای مردم باشد. در شرایطی که اکثر تولیدکنندگان بدون توجه به کاهش بیش از ۵۰ درصدی قدرت خرید جامعه به افزایش قیمتهای غیرمنطقی دست میزنند مدیران این کارخانه میتوانند معین تولیدکنندگان مواد غذایی محسوب شوند.
واعظلاری ادامه داد: تولیدکنندگان ماکارونی با تمرکز بر حاشیه سود تولید خود به صورتی نرخگذاری کردهاند که علاوه بر پوشش بخشی از افزایش هزینهها، اقشار مختلف جامعه قادر به حفظ ماکارونی در سبد معیشتی خود باشند.
تولیدکننده در کنار مصرفکننده
نرخ ماکارونی بین سالهای ۱۳۹۴تا فروردین ۱۳۹۷تغییری نکرده و در سال گذشته به میزان ۱۵درصد افزایش پیدا کرد.
به گفته او تولیدکنندگان باید قشر ضعیف جامعه را مدنظر قرار دهند چراکه بخش عظیمی از نیروی کار کشور در میان دهکهای پایین جامعه قرار دارند و ادامه فعالیت تولیدکنندگان به این اقشار وابسته است.
واعظلاری بیان کرد: رکود حاصل از افزایش قیمت اقلام مصرفی به ضرر تولیدکنندگان است و باید با توجه به قدرت خرید مردم فعالیت خود را ادامه دهند، چراکه تولیدکنندگان بیشترین ضرر را از کاهش خرید مردم میکنند. این مقام مسوول تصریح کرد: برخی تولیدکنندگان در شرایط فعلی با اینکه میدانند مردم در چه وضعیت سخت اقتصادی قرار دارند اما حاضر نیستند حاشیه سود خود را کم کنند. این دسته از تولیدکنندگان از عوامل اصلی گرانیها محسوب میشوند که حاضر نیستند با حداقل سود کار کنند از اینرو مردم را با مشکلات بیشتری برای خرید مواد غذایی مواجه میکنند.واعظلاری ادامه داد: در یک سال اخیر وضعیت معیشتی مردم با تغییرات زیادی مواجه شده بسیاری از اقلامی که مردم تا سال گذشته برای خرید و تهیه آن مشکل چندانی نداشتند در حال حاضر پول خرید همان اقلام را هم ندارند. وی افزود: در شرایطی هستیم که مصرفکننده توان خرید گوشت، برنج و مرغ را ندارد اگر در این شرایط قیمت ماکارونی هم افزایش زیادی داشته باشد سفره مردم بازهم کوچک میشود. این در حالی است که که تولیدکنندگان میتوانند با حداقل سود ممکن جلوی این
اتفاق را بگیرند.
دبیر تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی در خصوص کاهش کیفیت ماکارونی به دلیل افزایش هزینهها و نرخگذاری پایین گفت: کیفیت ماکارونیهای تولیدی هیچ تغییری نخواهد کرد چراکه ماده اصلی تولید ماکارونی گندم است و این محصول نیز با نظارت دولت به تولیدکنندگان عرضه میشود.
کاهش قیمت بر کیفیت اثری ندارد
این فعال صنایع غذایی و صادرکننده با اشاره به نقش دولت در خرید و عرضه گندم به تولیدکنندگان گفت: کیفیت گندم مصرفی کشور توسط سازمانهای دولتی تایید میشود و در محصولاتی مانند ماکارونی که ماده اصلی اولیه آن گندم است، نمیتوان کیفیت را تغییر داد.
واعظلاری در خصوص احتمال افزایش قیمت دوباره ماکارونی در سالجاری گفت: با توجه به شرایطی که اقتصاد کشور در آن به سر میبرد، احتمال افزایش قیمت در سال جدید وجود ندارد اما نمیتوان با قطعیت در این مورد صحبت کرد.
او مسائلی همچون التهابات بازار ارز و همچنین میزان نرخ گندم را از عوامل اصلی افزایش قیمت احتمالی در سالجاری دانست.
واعظلاری بیان کرد: شرایط تحریم عادی نیست و تولیدکنندگان مانند تمامی وجوه اقتصاد در معرض آسیب هستند. بنابراین کارخانههایی مانند «زرماکارون» که با تمرکز بر حاشیه سود، سعی میکنند نرخ را در پایینترین حد ممکن تعیین کنند، شانس بیشتری برای ادامه فعالیت در شرایط کنونی را دارند.
بررسی «جهان صنعت» نشان میدهد ظرفیت تولید ماکارونی در ایران سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن است و افزایش قیمت این محصول غذایی در برابر اقلام دیگر، تقریبا منطقی بوده است. هر کیلو برنج ایرانی بین ۱۷تا۲۵هزار، هرکیلو مرغ ۱۱هزار و ۵۰۰ تا ۱۳هزار، و هرکیلو گوشت گوسفندی حدود ۱۲۰هزار تومان در بازار به فروش میرسد که به نسبت مشابه سال قبل افزایش بین ۵۰تا۱۰۰درصدی را تجربه کردهاند. همینطور اقلام دیگری مانند گوجه، پیاز و سیبزمینی با افزایش قیمت بیش از ۱۰۰ درصدی همراه بودهاند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد