سهم ۹۵درصدی حملونقل جادهای در کشور
جهان صنعت– درحالیکه عمر متوسط آسفالت در کشور تنها حدود سهسال است، مدیرکل راهوشهرسازی فارس استفاده از فناوریهای نوین قیر و آسفالت را راهحل افزایش طول عمر راهها به بیش از ۱۲سال عنوان کرد.
محمدمهدی عبداللهی گفت: استان فارس حدود ۱۰درصد از طول راههای کشور را در اختیار داشته بهطوری که با بیش از ۲۳هزار کیلومتر راه از نظر طول مسیرها رتبه اول کشور و از نظر پروژههای بزرگراهی دومین استان کشور هستیم.
او با بیان اینکه حملونقل در کشور بهصورت متوازن پیش نرفته افزود: ۹۵درصد حملونقل کشور و استان فارس جادهای و خودرومحور بوده و تنها ۵درصد سهم حملونقل ریلی، هوایی و دریایی است. این تمرکز نامتوازن باعث افزایش تلفات جادهای و کاهش عمر راهها شده است زیرا بیشترین تردد بار از جاده انجام میشود. در حالی که اگر برنامهریزی درست تری انجام میشد بخش قابلتوجهی از بار میتوانست توسط ریل جابه جا شود.
مدیرکل راهوشهرسازی فارس با اشاره به عمر کم آسفالت در کشور اظهار کرد: عمر متوسط آسفالت در کشور حدود سهسال است، در حالی که در بسیاری از کشورها بیش از ۱۲ سال عمر میکند. این اختلاف نشاندهنده فرسودگی فناوریهای اجرا و دستگاههای تولید آسفالت است که باعث میشود کیفیت پخش و تولید آسفالت در استاندارد مطلوب نباشد.
عبداللهی با تاکید بر نقش قیر در افزایش طول عمر آسفالت گفت: قیرهای pg، قیرهای پلیمری و قیرهای اصلاحشده که اکنون توسط شرکت قیر هرمز پاسارگاد تامین شده میتوانند به افزایش پایداری، چسبندگی و دوام آسفالت کمک کنند و طول عمر راهها را بهطور قابلتوجهی افزایش دهند.
او در بخش دیگری از سخنان خود به مصرف سالانه قیر در راههای فارس اشاره کرد: سالانه حدود ۵۰هزارتن قیر در راههای استان مصرف میشود و ۵هزارتن در بافتهای فرسوده. البته نیاز ما بسیار بیشتر است اما محدودیت اعتباری اجازه افزایش را نمیدهد. بخش دیگر این مصرف در حوزه راهداری و دیگر توسط شهرداریها مصرف میشود .
مدیرکل راهوشهرسازی فارس با اشاره به ضرورت بهسازی و تعمیر بهموقع محورها گفت: اگر درسالهای ابتدایی آسیب مسیرها نسبت به بهسازی اقدام شود هزینه آن یکسوم تا یکپنجم هزینه ترمیم پس از تخریب کامل خواهد بود. بنابراین استفاده از قیرهای اصلاح شده و پلیمری میتواند هزینه نگهداری محورها را به میزان قابلتوجهی کاهش دهد.
منیع: تیننیوز
