21 - 05 - 2022
سهم ۳۰ درصدی دولت در قیمت خودروهای مونتاژی
«جهانصنعت»- به گفته مدیرعامل بهمنموتور همه قیمت یک خودرو مونتاژی سهم خودروساز نخواهد بود و ۳۰ درصد صرف پرداخت عوارض و مالیات، گمرک، سازمان بنادر و کشتیرانی، استاندارد، دارایی و راهور ناجا بابت شمارهگذاری، بیمه و بانکها میشود. یک سالی است از عرضه خودرو فیدلیتی در شرکت بهمنموتور میگذرد. در این یک سال فیدلیتی توانسته خود را به نوعی در دل مردم جا کند و در رنج خودروهای با بازه قیمتی ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومان، عموم را علاقهمند به خرید از بهمنموتور کند. البته قیمتگذاری بسیار خوب برای این خودرو در کنار امکانات و کیفیت بالا که همیشه زبانزد محصولات بهمنموتور است، در استقبال از این خودرو نیز بیتاثیر نبوده است. بهمنموتور در جدیدترین شرایط فروش خود که در حال انجام است قیمت فیدلیتی پرایم پنج نفره را ۸۴۴ میلیون و هفت نفره را ٨۵٩ میلیون اعلام کرده است. البته قیمت رقابتی با حاشیه سود بسیار پایین!
محمد ضرابیان مدیرعامل بهمنموتور در خصوص هزینههای مرتبط با قیمتگذاری فیدلیتی گفت: ۵سال خدمات پس از فروش، یک سال سرویس دورهای رایگان، هزینه سرسامآور حمل و نقل خارجی، پورسانت نمایندگان فروش، هزینه سود بانکی همه در اعلام این قیمت دخیل هستند.
مدیرعامل بهمنموتور با اشاره به سهم ۳۰ درصدی دولت در قیمت خودروهای مونتاژی اظهار کرد: سازمانهای دولتی و ادارات که بر مبنای قانون بودجه ملزم به دریافت عوارض و مالیات هستند، گمرک، سازمان بنادر و کشتیرانی، استاندارد، دارایی و راهور ناجا بابت شمارهگذاری، بیمه و بانکها در مجموع ۳۰ درصد از هزینه فیدلیتی و سایر محصولات مونتاژی خودروسازان را شامل میشوند. وی ادامه داد: هزینه حمل هر کانتینر قطعات فیدلیتی از چین به ایران ۵۰۰۰ دلار است که در هر کانتینر قطعات دو خودرو جای میگیرند؛ یعنی برای هر خودرو فقط ۷۵ میلیون هزینه حمل قطعات است.
مدیرعامل بهمنموتور تصریح کرد: همه اینها را جمع بزنیم در نگاه اول میبینیم تنها ۵۰۰ میلیون تومان سهم کارخانه از قیمت فروش فیدلیتی است که از این هزینه هم باید قطعات تهیه کند، هم باید دستمزد نیروی انسانی پرداخت کند و در باطن قضیه میتوان گفت همه آن سهم خودروساز نخواهد بود. چرا که بخش مهمی در خارج از سهم سازمان هزینه میشود که هر سال نیز مشمول تورم و افزایش قیمت خواهد شد؛ از آن جمله میتوان به حقوق و مزایای نیروی کار، مالیات بر درآمد و… اشاره کرد و در حقیقت سود مجاز شرکتها ۱۷ درصد روی قیمت نهایی خودرو بعد از تولید و با هزینههای تولید است که سود ما در بهمنموتور کمتر از ضوابط قیمتگذاری تولید داخل است و برای مثال روی خودرو ۸۰۰ میلیون تومانی نهایتا حدود ۱۰۰ میلیون تومان است.
ضرابیان با اشاره به اینکه اگر دولت میخواهد کاهش قیمت برای خودروها انجام شود ابتدا باید در کار خود بازنگری کند و کمی از سود خود بکاهد، گفت: چرا که با توجه به افزایش تورم نمیتوان از یک سرمایهگذار مانند خودروسازان خصوصی انتظار داشت با قناعت به سود مثلا بین پنج تا ١٠ درصدی سرمایهشان را در این کار بلوکه کنند. خودروسازان در حقیقت تنها بار سخت مراحل تولید در ایران و تحریمهای داخلی را به دوش میکشند وگرنه هزینههای سربار مالی، مالیات و تمام هزینههای دیگر در نهایت روی قیمت نهایی محاسبه و از مشتری اخذ میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد