سهم ایران از ترانزیت دریایی در نوامبر۲۰۲۵
جهانصنعت– ظرفیت حملونقل کانتینری جهان در نوامبر ۲۰۲۵ با عبور از ۳۳ میلیون TEU رکورد جدیدی ثبت کرد. در این میان گروه کشتیرانی ایران با رتبه۱۷ جهانی، سهم قابلتوجهی از بازار را به خود اختصاص داده است.
ظرفیت حملونقل کانتینری جهان در نوامبر۲۰۲۵ از مرز ۳۳میلیون TEU معادل کانتینر ۲۰ فوتی عبور کرد؛ رشدی که در پی افزایش ظرفیت اپراتورهای بزرگ کشتیرانی و تحویل کشتیهای جدید به ناوگان جهانی رقم خورده است.
براساس آمارهای بینالمللی، تعداد کل کشتیهای کانتینری فعال در جهان به ۶هزار و ۶۴۲فروند رسیده است. این ظرفیت در ماههای اخیر با افزایش قابلتوجه ناوگان شرکتهای بزرگ تقویت شده، بهگونهایکه ظرفیت کشتیرانی MSC از ۷میلیون TEU فراتر رفته و ظرفیت شرکت HMM کرهجنوبی نیز به بیش از یک میلیون TEU افزایش یافته است. در حال حاضر ۱۰ شرکت بزرگ کشتیرانی دنیا بیش از ۱/۲۸میلیون TEU ظرفیت و ۴هزار و ۴۰فروند کشتی را در اختیار دارند که این میزان حدود ۶۰درصد از کل کشتیهای کانتینری جهان و نزدیک به ۸۵درصد از ظرفیت تجارت کانتینری را شامل میشود؛ موضوعیکه بیانگر تمرکز بالای بازار حملونقل کانتینری در اختیار چند اپراتور بزرگ بینالمللی است.
در این میان شرکت کشتیرانی MSC با تحویل تقریبا همزمان دو فروند کشتی نئو-پاناماکس ۱۶هزار TEU با نامهای MSC SALERNO و MSC GRACE، از آستانه ۷میلیون TEU ظرفیت عبور کرد و جایگاه خود را بهعنوان بزرگترین اپراتور کانتینری جهان بیش از پیش تثبیت کرد. گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن ۱۴۴ فروند انواع شناور فعال، ظرفیتی معادل ۵میلیون تن (DWT) را پوشش میدهد که بخشی از آن به ظرفیت حمل کانتینری به میزان ۱۶۰هزار TEU اختصاص دارد. ناوگان کانتینری این گروه شامل ۳۲۴ هزار TEU کانتینر ملکی است که برای ارائه خدمات صادراتی و وارداتی به بازرگانان و تولیدکنندگان کشور به کار گرفته شده و در کنار آن حدود یکهزار و ۶۰۰دستگاه انواع واگن باری نیز در شبکه حملونقل ریلی وابسته به این مجموعه در حال فعالیت است. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) در رتبه هفدهم جهان قرار دارد و به عنوان یکی از ۳۰شرکت برتر کشتیرانی دنیا فعالیت میکند. اگرچه بهدلیل شرایط تحریمی، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نتوانسته است ناوگان خود را متناسب با ظرفیتهای بالقوه توسعه دهد اما همچنان بهعنوان یکی از بزرگترین کشتیرانیهای فعال جهان به فعالیت خود ادامه میدهد و از آن بهعنوان یکی از بازوهای مهم و راهبردی اقتصاد ایران در حوزه حملونقل دریایی یاد میشود. کارشناسان معتقدند با افزودن کشتیها و کانتینرهای جدید و همچنین توسعه همکاری با کشتیرانیهای بزرگ بینالمللی، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران میتواند نقش پررنگتری در بازار جهانی حملونقل دریایی ایفا کرده و سهم خود را از تجارت کانتینری جهان افزایش دهد.
