25 - 07 - 2022
سلامت مردم مشروط نشود
شهردار تهران با بیان اینکه آلودگی هوا چالش مادر در شهر تهران است، تاکید کرد: آلودگی هوا را سیاسی و جناحی نکنید.
محمدباقر قالیباف در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بحث آلودگی هوا تنها چالش اساسی پایتخت است، گفت: اگر روی حل این چالش متمرکز شویم، دهها چالش دیگر شهری نیز حل میشوند.
وی با بیان اینکه هنگامی که بخواهیم معضل آلودگی هوا را حل کنیم باید ناگزیر حملونقل عمومی را بهبود ببخشیم، فرهنگ ترافیک ارتقا یابد و … گفت: اگر به من بگویند تنها یک مشکل تهران را اعلام کنم آلودگی هوا را نام میبرم چرا که مردم این دغدغه را با همه وجود میفهمند.
روش فعلی حل مشکل آلودگی هوا
غلط است
وی با بیان اینکه هیچ سازمانی به اندازه شهرداری تهران، آنالیز دقیقی از آلودگی هوا و مشکلات آن ندارد، گفت: شهرداری با استفاده از آخرین تکنولوژی و امکانات، تسلط و شناخت کافی به آلودگی هوا دارد.
وی با طرح این سوال که برای آلودگی هوا چه باید کرد، گفت: روشی را که در حال حاضر مسوولان کشور برای حل مشکل آلودگی هوا دنبال میکنند درست نیست چراکه ابتدا اجازه میدهیم آلودگی در هوا تولید شود و سپس نسبت به حل آن اقدام میکنیم، این روش غلطی است زیرا اگر نسبت به توقف منابع تولید آلایندگی اقدام نکنیم محکوم به شکست هستیم.
شهردار تهران با بیان اینکه تمام تصمیمات ما باید به سمت مهار منابع آلودگی باشد، گفت: حدود ۷۳ تا ۷۵ درصد آلایندههای خطرناک پایتخت از منابع متحرک است و آمارهای آن نیز موجود است.
وی با بیان اینکه حدود هفت هزار تاکسی پیکان در پایتخت تردد میکنند که دو برابر وزنشان آلایندگی ایجاد میکنند، گفت: ما موضوع آلودگی هوا را میشناسیم و کمبود قانون برای حل این مشکل نداریم و مشکل ما اجرای قانون است.
قالیباف با بیان اینکه اگر از من سوال کنید مشکل عدم اجرای قانون چیست؟ میگویم تنها ضعف مدیریت است و بس، گفت: من داوطلب حل آلودگی هوا نیستم اما در خدمت هر فردی که از بدنه دولت بخواهد این مشکل را حل کند هستم.
وی افزود: اما اگر کسی در جمهوری اسلامی ایران پیدا نشد که مسوولیت حل آلودگی هوا را قبول کند، حاضرم مسوولیت را بر عهده بگیرم و ظرف مدت مشخصی این مشکل را حل کنیم.
قالیباف با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا را سیاسی و جناحی نکنیم، گفت: اگر مصوبه سال ۸۹ دولت در حل مشکلات آلودگی هوا اجرایی شود بخش زیادی از مشکلات حل میشود و اگر این مدیریت و اختیارات را به شهرداری واگذار کنند به شرط آنکه ظرفیت قانونی آن نیز تنفیذ شود، حاضر به حل آلودگی هوا هستیم.
۵۰ درصد ساخت پول مترو در دست دولت است
شهردار تهران در پاسخ به برخی انتقادات درباره صرف بودجه مترو برای ساخت بزرگراه گفت: به هر میزان که مترو قدرت جذب پول داشت، پول تزریق کردند. خرج کردن درست پول سخت است. در سال ۸۵ که بنده به عنوان شهردار تهران انتخاب شدم، کلا ۳۲ ایستگاه مترو راهاندازی شده بود اما اکنون شما ببینید طی ۱۰ سال چه تعداد ایستگاه به ظرفیت ناوگان اضافه شده است.
وی با بیان اینکه ۵۰ درصد ساخت پول مترو در دست دولت است، گفت: با این حال تقریبا دولت زیریک درصد به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده، به گونهای که از ابتدای امسال تاکنون شهرداری ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای مترو صرف کرده اما دولت ۵۰ میلیارد تومان بیشتر نداده است و مترو هر ساله بیش از ردیف بودجهاش پول میگیرد.
شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری مصمم است تا سال ۹۶، خط ۶ و ۷ متروی تهران به طول ۶۰ کیلومتر را تکمیل کند، گفت: اگر این تکمیل خطوط مترو به سرانجامی نرسد، میدانم که شهردار بعدی حداقل ۱۰ سال زمان لازم دارد تا به اصول کار اشرافیت داشته باشد.
قالیباف با بیان اینکه روزی که شروع به ساخت مترو کردیم، ساخت هر کیلومتر مترو ۸۰ میلیارد تومان بود، گفت: امروزه هزینه تمام شده ساخت هر کیلومتر مترو براساس فهرست بهای سال ۹۴، ۲۴۰ میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه مسوول حل آلودگی هوا دولت است،گفت: یا دولت به ما بگوید که چه کار کنیم یا اینکه کار را به دیگران تحویل دهد.
شهردار تهران درخصوص سرانجام نصب فیلتر دوده روی اتوبوسهای پایتخت گفت: ما خودمان نصب فیلتر روی اتوبوسها را پیگیری کردیم و در حالی که وزارت صنایع مسوول این امر بود، ما خرید سه هزار فیلتر دوده را در دستور کار قرار دادهایم و حتی تکنولوژی آن را وارد کشور کردیم اما درخصوص نصبش روی اتوبوسها اختلافنظرهایی وجود داشت که این فیلترهای دوده روی اتوبوس تک کابین یا دوکابین نصب شود که براساس رایزنیهای صورت گرفته، مقرر شد، براساس میزان آلایندگی اتوبوسها، ابتدا روی اتوبوسهای تک کابین و پس از آن دوکابین نصب شود و در اولویت سوم، اتوبوسهای بخشخصوصی قرار دارند.
قالیباف در پاسخ به تخریب فضای سبز توسط شهرداری و ساخت مراکز تجاری و مسکونی در آن گفت: گوگل وجود دارد و میتوانید با مراجعه به آن درخصوص فضاهای سبزی که در تهران وجود داشته، قضاوت کنید. در دهه ۷۰ سرانه فضای سبز در پایتخت ۲۰ متر بود که تا سال ۸۵ این سرانه به ۱۷ متر رسیده اما از سال ۸۵ تا ۹۳ تلاش کردیم که سرانجام سرانه فضای سبز به ۲۱ متر رسیده است.
وی درخصوص تراکمفروشیهای پایتخت نیز با بیان اینکه در گذشته حتما تراکمفروشی وجود داشته است، گفت: کسانی در دهه ۷۰ طرح تفصیلی را در کشوی میزشان گذاشته و در کشو را بستند و با افتخار سخنرانی میکردند و بعد در محله کامرانیه به زمینهای ۲۰۰۰ متری، مجوز ساخت ۲۵ طبقه را دادند و تراکمفروشی کردند، امروز به نقد عملکرد شهرداری نشستهاند و جای سوال است که چرا آنها نقد میکنند؟
شهردار تهران با بیان اینکه تراکمهای شهر تهران براساس طرح تفصیلی انجام شده، گفت: ممکن است خطاهایی در این زمینه داشتهایم اما خطاهای انجام شده زیر دو درصد است اما وقتی که مصوبه برج- باغ داریم که برای شخص مالک حقوقی را مشخص میکند، چه باید کرد؟ جز اینکه دقت کنیم که ساخت و ساز در ۳۰ درصد باغ افزایش نیابد؟
وی با بیان اینکه موضوعات مالی، سیاسی نیست، گفت: در شهرداری حتما سوءاستفاده وجود دارد اما براساس اعلام مراجع ذیحساب، روند تخلف اینچنینی نسبت به گذشته و نسبت به سایر سازمانها در حال کاهش است و قطعا اگر جایی تخلف و جرمی رخ داده، من با آن به شدت برخورد میکنم. اگر در مجموعه شهرداری مشخص شود که فرد یا سازمانی در حال دزدی و تخلف است، این مساله جرم بوده و باید رسیدگی قضایی صورت گیرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد