18 - 03 - 2024
سقوط سینمای جدی، پیشتازی کمدیها
گروه فرهنگ و هنر- سینمای ایران در سالی که گذشت توانست طلسم ۲۳ساله برای جذب مخاطب را بشکند و با فروشهای میلیاردی، سال پررونقی را برای این حوزه رقم بزند. صنعت سینما یکی از مهمترین حوزهها برای هر کشور است، زیرا هم نشانگر و هم پاسدار هویت و فرهنگ آن است و البته میتواند بسیار پولساز نیز باشد.
آمار فروش سینمای ایران در یک دهه اخیر و بهخصوص با شیوع کرونا با فراز و نشیبهای فراوانی همراه بود و زمانی که به آمار مخاطبان این ۱۰سال نگاه میاندازیم، شاهد این اختلافات چشمگیر هستیم؛ سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۳میلیون نفر، در سال ۱۴۰۰ حدود ۷میلیون نفر، در سال ۱۳۹۹ کرونایی حدود ۶۷۰هزار نفر، در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۶میلیون نفر، در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۸میلیون نفر، ۱۳۹۶ حدود ۲۳میلیون نفر، در سال ۱۳۹۵ حدود ۲۶میلیون نفر ، در سال ۱۳۹۴ بیش از ۱۳میلیون نفر ، در سال ۱۳۹۳ کمتر از ۱۳ میلیون نفر، در سال ۱۳۹۲ کمتر از ۱۰میلیون نفر و در سال ۱۳۹۱ کمتر از ۱۱میلیون نفر مخاطب داشته، اما سالجاری این آمار (تا بیستوپنجم اسفند ۱۴۰۲) به بیش از ۲۸میلیون و ۴۰۰هزار نفر با فروش هزار و ۲۰۰میلیارد تومانی رسیده است و این عدد یعنی رشد چشمگیر و رونق فرهنگ و هنر در کشور.
البته نکته قابل توجه آن است که هرچند این آمار در سالجاری، ارقامی امیدبخش برای آینده فرهنگ و هنر کشور است، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که بیشتر این بار بر دوش کمدیها بوده است؛ مروری گذرا بر آمار فروش فیلمهایی که سالجاری روی پرده آمدهاند، حکایت از این میکند که فیلمهای کمدی در صدر جدول فروش قرار دارند و همچنان در جذب مخاطب موفقتر از فیلمهای دیگر عمل میکنند، یعنی فروش رکوردشکن سینمای ایران تا حد زیادی مدیون و مرهون کمدیهای روی پرده است. در این بین افول سینمای جدی و اجتماعی نگرانکننده بود و بسیار تلخ.
احیای دوباره سینمای کودک
از گذشته سینمای کودک و نوجوان نیز یکی از گونههای محبوب در سینمای جهان بوده و وضعیت اکران سال جاری نشان میدهد که این نگاه در سینمای ایران نیز دوباره محقق شده و بعد از فیلمهای کمدی، بیشترین مخاطبان را انیمیشنها و فیلمهای کودک و نوجوان دارند که این امر در صدرنشینی فیلمهایی مانند «بچهزرنگ»، «مسافری از گانورا» و «نارگیل ۲» مشهود است و رتبههای بعدی جدول فیلمهای پرفروش را نیز فیلمهای اجتماعی و سیاسی به خود اختصاص دادهاند که نشاندهنده تمایل اندک مخاطب این روزهای سینمای ایران نسبت به چنین آثاری است.
فسیل
فیلم فسیل، پرفروشترین فیلم سال جاری بود؛ فیلمی با کارگردانی کریم امینی و بازی بهرام افشاری،هادی کاظمی و ایمان صفا که با فروش ۶۰۳/۰۹۷/۲۷۲/۲۲۳/۳ ریالی خود، پرفروشترین فیلم سینمای ایران لقب گرفت. همچنین از نظر تعداد مخاطب نیز توانست پس از سالها رکورد تعداد مخاطبهای فیلم «اخراجیها ۲» را جابهجا کند. این فیلم دهنمکی نوروز ۱۳۸۸ روی پرده سینماها رفت و با بلیت ۳هزار تومانی توانست ۷میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان فروش کند. در آن سال ۵میلیون و ۳۲۸هزار و ۲۹۷ مخاطب به تماشای «اخراجیها ۲» نشستند و فسیل در فروش یکساله خود ۶۲۹/۴۳۳/۷مخاطب را به سینما کشاند.
فسیل که ژانر کمدی دارد، داستان سه دوست را روایت میکند که پیش از انقلاب با یکدیگر یک گروه موسیقی را تشکیل دادهاند که بهتازگی معروف شده و در حال پا گرفتن است. این گروه سهنفره شامل اسی با بازی بهرام افشاری، سعید با بازی هادی کاظمی و صفا با بازی ایمان صفا است. این گروه در مسیر شهرت و معروفیت خود با چالشهایی روبهرو میشوند که تلاش میکنند آنها را از سر راه خود بردارند و درست در زمانی که به نظر میرسد نوبت موفقیت آنها رسیده است، همهچیز با به کما رفتن اسی و اتفاقات پس از آن در ایران خراب میشود.
هتل
هتل با کارگردانی مسعود اطیابی، دومین فیلم پرفروش سالجاری بود که با فروش ۳۱۰/۷۴۳/۴۵۵/۷۴۸/۲ ریالی و مخاطبان ۱۹۱/۲۲۴/۶ نفری خود، روایتگر یک داستان طنز است. رامین بعد از یک ازدواج ناموفق، با مهتاب آشنا میشود و با او ازدواج میکند. او در روز عروسیاش با تماسی از جانب سهیلا، همسر سابقش روبهرو میشود که از او میخواهد در برابر بخشیدن کل مهریه و مقداری پول، با او به سفر برود و وانمود کنند که هنوز با یکدیگر زن و شوهر هستند تا بتوانند از عمه سهیلا پول قرض کنند. رامین به مهتاب میگوید که باید به مأموریت برود و راهی سفر میشود. از طرف دیگر مسعود، رئیس رامین، با منشی شرکت، خانم دائمی، در همان هتل رامین اقامت دارد و قصد دارد به همسرش خیانت کند و با منشیاش ازدواج کند. مهتاب که پس از عروسی از داماد جدا شده است، با پدرش به محل اقامت رامین میآید تا کنار او باشد و ماجرا از همینجا شروع میشود. رامین که باید سهیلا را از مهتاب مخفی نگه دارد با آمدن ستاره، همسر مسعود، خودش را همسر خانم دائمی معرفی میکند و اوضاع پیچیدهتر میشود.
حضور پژمان جمشیدی و محسن کیایی در این فیلم همچون تجربه قبلی همکاری این دو نفر در فیلم لونه زنبور، ترکیب موفقی پدید آورده، همچنین با توجه به اینکه ضبط آن در جزیره کیش انجام شده است، بهرهگیری از یک منطقه گردشگری میتواند از ویژگیهای این فیلم حساب شود. با این حال محتوای ضد خانواده و اصالت ایرانی-اسلامی که با خیانت توأم شده از مهمترین نقدهای وارد شده به این فیلم است.
هاوایی
هاوایی، سومین فیلم پرفروش سالجاری با ژانر کمدی به کارگردانی بهمن گودرزی است که فروش ۵۰۰/۱۳۲/۰۴۴/۸۲۶ ریالی و مخاطب ۶۹۹/۶۷۶/۱ را کسب کرد؛ از جمله بازیگران این فیلم میتوان امیر جعفری، امین حیایی و امیرحسین رستمی را نام برد. مضمون این فیلم موضوع پناهندگی است. در واقع داستان یک ورزشکار ایرانی که برای پیشرفت خود میخواهد زیر بار مهاجرت و پناهندگی کشور دیگری رود، اما بعد در ماجرایی قرار میگیرد که او را به فرد سرشناس مجازی تبدیل میکند و سرنوشت برای او جور دیگری رقم میخورد.
شهر هرت
شهر هرت، چهارمین فیلم پرفروش سینمای ۱۴۰۲ به کارگردانی کریم امینی و با فروش ۵۷۵/۱۴۵/۴۱۹/۷۷۵ریالی و مخاطبان ۱۳۵/۸۲۳/۱ نفری است. پژمان جمشیدی و شبنم مقدمی از بازیگران آن هستند که در نقش دو خواهر و برادر، به قول خودشان پولدارها را تیغ میزنند. این دو خواهر و برادر با نامهای «پرویز» و «پرستو» خرج خود را از راه سرکیسه کردن خانوادههای پولدار درمیآورند. پرویز با کرایه کردن یک ماشین نعشکش به خانه مردههای پولدار میرود و با دادن نشانی آنها به خواهرش پرستو شرایط کلاهبرداری را مهیا میکند. پرستو بهعنوان همسر دوم متوفی و با یک صیغهنامه جعلی وارد مراسم میشود و با معرفی کردن خود به عنوان همسر مبلغی حقالسکوت دریافت میکند. پرستو که ۴۴ساله است و نامزدش در زندان به سر میبرد تلاش میکند او را آزاد کند، اما در یکی از کلاهبرداریهای مشترکشان با پرویز اسیر باند خطرناک و مافیاییِ «سالار» میشوند که بهتازگی مقدار زیادی دلار اختلاس کنند و با جا زدن خود به عنوان مرده قصد فرار از ایران را دارد.
ویلای ساحلی
ویلای ساحلی، فیلم کمدی به کارگردانی کیانوش عیاری با فروش ۰۰۰/۶۷۵/۷۰۵/۶۳۴ ریالی و تعداد مخاطبان ۹۹۵/۳۵۶/۱ است که بازیگران آن رضا عطاران، پژمان جمشیدی و ریما رامینفر هستند. این فیلم داستان خانوادهای روستایی را روایت میکند که به عنوان سرایدار قرار است برای شش ماه از یک ویلا نگهداری کنند. چاوش، صاحب ویلا، قرار است برای دانشگاه رفتن دخترش شش ماه در خارج از ایران زندگی کند و ویلا را به یونس (پژمان جمشیدی) و همسرش (ریما رامینفر) میسپارد و آنها با ۳ فرزندشان به ویلا نقل مکان میکنند، اما برادرزن یونس (رضا عطاران) با ورود به خانه داستانهایی را رقم میزند…
چه زرنگ
بچه زرنگ، انیمیشنی با ژانر ماجراجویی به تهیهکنندگی حامد جعفری با فروش ۱۰۳/۵۴۸/۸۱۷/۶۲۴ ریالی و مخاطب ۴۶۰/۹۲۱/۱ نفری است. این فیلم سومین انیمیشن سینمایی «گروه هنر پویا» بعد از شاهزاده روم و فیلشاه محسوب میشود و محصول مشترک «گروه هنر پویا» و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که توانسته یک قهرمان واقعی را در میان نقشهای پوشالی قهرمانانی چون بتمن و مرد عنکبوتی روایت کند. درباره خلاصه این فیلم میتوان گفت که محسن رحمتی پسربچهای عاشق ابر قهرمانهای فیلمهاست و همیشه تلاش میکند با وسایل ابرقهرمانیاش به هرکس و هر چیزی کمک کند، اما در یک اتفاق نادر، محسن با ببری مواجه میشود که از گونه حیوانات منقرض شده ایران (ببر مازندران) است و تصمیم میگیرد به آن حیوان کمک کند و او را به زادگاهش مازندران بازگرداند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد