30 - 11 - 2021
سقوط زودهنگام
گروه فناوری- کلابهاوس یک شبکه اجتماعی صوتی است که در اوج دوران پاندمی کرونا و خانهنشینی مردم جهان، مورد استقبال زیادی قرار گرفت، اما با تسریع واکسیناسیون و بازگشت تدریجی مردم به زندگی عادی، این شبکه اجتماعی در حال از دست دادن محبوبیت گذشتهاش است. در سال ۲۰۲۰ که پاندمی کرونا تقریبا تمام نقاط جهان را درگیر خود کرده بود، «مارلنا رودریگز» کمدین و نویسنده برنامههای تلویزیونی دعوتنامهای برای اپلیکیشنی به نام کلابهاوس دریافت کرد. این اپلیکیشن درواقع یک پلتفرم شبکه اجتماعی محسوب میشود که بر پایه گفتوگوی صوتی ایجاد شده است. این اپلیکیشن زمانی که رودریگز به آن دعوت شد، تنها با هدف برقراری ارتباط آنلاین در خانه ایجاد شده بود تا افرادی که به آن دعوت میشوند، بتوانند در اوقات فراغت خود در خانه با سایر افراد گفتوگویی آنلاین داشته باشند و خود را سرگرم کنند. در حقیقت این اپلیکیشن ابتدا صرفا برای سرگرم شدن ایجاد شده بود و اصلا تصور نمیشد بهسرعت به محبوبیت چشمگیری دست پیدا کند. چند ماه بعد رودریگز عضو چترومی شد که اشتون کوچر بازیگر و سلبریتی معروف آمریکایی نیز در آن حضور داشت و این چتروم ۱۳ هزار فالوور به دست آورد. پس از این اتفاق روزهای جمعه مهمانی مجازی در کلابهاوس برگزار شد که معمولاً بیش از هزار نفر در آن شرکت میکردند. رودریگز نمایشنامهای با عنوان «روزی روزگاری کلابهاوس» نوشت و از چند بازیگر خواست آن را در اپلیکیشن اجرا کنند. اکنون که بیش از یک سال از ایجاد کلابهاوس میگذرد، اعضای چتروم مهمانیهای شب جمعه تنها ۳۰ نفر هستند و حتی رودریگز هم گفته گاهی اوقات از خود میپرسد که چرا عضو کلابهاوس است؟
«مارک اندریسن»، سرمایهگذار و کارآفرین، کلابهاوس را به آگوراهای آتنی (میادین مهم عمومی در آتن باستان و سایر شهرهای یونان باستان) که در زمان خود مرکز دموکراسی شهرها بودهاند، تشبیه کرده و شرکت او موفق به جذب سرمایه صد میلیون دلاری برای کلابهاوس شد و باعث شد ارزش این پلتفرم اجتماعی به چهار میلیارد دلار برسد. البته با تسریع واکسیناسیون و بازگشت مردم به زندگی عادی ورق برای کلابهاوس برگشته و با شرایط سختی مواجه شده است. طبق اطلاعات ارائهشده از سوی شرکت «اپتوپیا»، میزان دانلود روزانه این اپلیکیشن از ماه ژوئن ۲۰۲۰ که در اوج بود، ۹۰ درصد کاهش یافته و تعداد کاربران روزانهاش هم از ماه فوریه ۸۰ درصد کاهش داشته است.
کاربران «کلابهاوس»
مصاحبه با سازندگان کلابهاوس، تبلیغکنندگان، سرمایهگذاران ریسکپذیر و سایر افراد مشابه در حوزه فناوری نشان داده که این پلتفرم در حال تلاش برای جذب کاربر و حفظ آن است. در حال حاضر فرصتهای اندکی برای جذب سرمایه برای این اپلیکیشن وجود دارد و همین موضوع فروش اپلیکیشن را برای سازندگان و جذب کاربر برای آن را دشوار میکند. با توجه به اینکه تعداد پلتفرمهای آنلاین و آفلاین مشابه کلابهاوس کم نیست، رقابت و تلاش برای تداوم آن دشوار است. تبوتاب سرمایهگذاری برای کلابهاوس در میان سرمایهگذاران حوزه فناوری در حال فروکش کردن است و یک سرمایهگذار ریسکپذیر که به دلیل جلوگیری از ناامید شدن سایر سرمایهگذاران حوزه فناوری، نخواسته نامش فاش شود، اذعان کرده که دیگر هیچ حرفی از کلابهاوس در میان سرمایهگذاران نیست. ارزش کلابهاوس در زمان معرفی و انتشار آن در مارس ۲۰۲۰ تنها ۱۰۰ میلیون دلار بود، اما در اوایل سال میلادی جاری میزان دانلود آن به ۱۰ میلیون دانلود رسید و همین موضوع باعث شد چهرههای شاخصی مثل «ایلان ماسک» و «مارک زاکربرگ» نیز در حمایت از کلابهاوس توئیت بزنند. طبق گزارش بلومبرگ، توئیتر جذب این شبکه اجتماعی با مبلغ چهار میلیارد دلار را مدنظر قرار داده بود. برخی کارشناسان معتقدند کلابهاوس نشان داده که هنوز رقابت سالمی در حوزه فناوری وجود دارد و با پوشش رسانهای گسترده سرکوبی که قانونگذاران ضدانحصار مسبب آن بودند، این پلتفرم مورد حمایت قرار گرفت، اما متاسفانه امسال سرنوشت بدی برای کلابهاوس رقم خورد و این سرنوشت بد نشان داد که چگونه شبکههای اجتماعی دارای جایگاه و موفقیت کاملا تثبیت شده، نسبت به آن دسته از شبکههای اجتماعی که تازه وارد میدان رقابت شدهاند و برای جذب کاربر تلاش میکنند، برتری بیچون و چرایی دارند.
طبق اطلاعات ارائهشده از سوی پلتفرم «اپ آنی» (App Annie)، زمانی که Spaces برای نخستین بار در ماه آوریل معرفی شد، میزان دانلود ماهانه کلابهاوس برای نخستینبار در سال ۲۰۲۱، به کمتر از یک میلیون کاهش یافت، البته میزان دانلود آن مدتی بعد کمی بهتر شد؛ اما در ماه اکتبر باز هم به ۹۲۸ هزار دانلود رسید. «پل دیویسون» و «روهان ست»، مؤسسان کلابهاوس همچنان در بازار سرمایهگذاری مملو از پول و هیجان، رویکردی تدافعی را دنبال میکنند و کمتر به فکر خودنمایی در این بازار هستند. دیویسون بهتازگی در کنفرانسی عمومی که توسط The Information برگزار شد، اذعان کرد که این اپلیکیشن بهسرعت رشد کرده و هدف اصلی آن خودنمایی و جلبتوجه کاربران یا افزایش بسیار زیاد میزان دانلود این اپلیکیشن نیست و تنها به دنبال دستیابی به رشدی تدریجی و مستمر است.
دلایل ترک «کلابهاوس» و توقف استفاده از آن
تعداد معدودی از کاربران کلابهاوس معتقدند محتوای ارائهشده در رومهای مختلف این پلتفرم، دیگر کیفیت مورد انتظار را ندارد و به همین دلیل آن را ترک کردهاند. با کاهش تعداد کاربران کلابهاوس و افزایش بحثهای تفرقهافکن در آن، سازندگان توسعه برنامهای رسمی برای بهبود کیفیت محتوای ارائهشده در این پلتفرم را آغاز کردند؛ لازم به ذکر است که تیک تاک و سایر شبکههای اجتماعی دیگر نیز برای افزایش کیفیت محتوای خود، سخت تلاش میکنند. کلابهاوس برای افزایش کیفیت محتوای ارائهشده در رومهای خود، سختگیریهایی را برای کاربران خود آغاز کرده است. هر کاربری که میخواهد در بحثها شرکت کند (حتی کاربرانی که چندین ماه بدون مشکل در کلابهاوس فعالیت میکردهاند)، باید مراحل دشواری را تکمیل کند. طبق گفته رودریگز پس از اجرای چنین فرآیندی در کلابهاوس، ۵ هزار کاربر رد شدند. پس از این اتفاق همه چیز تغییر کرد و با بسیاری از بحثها متوقف شد.
تمام شبکههای اجتماعی زمانی که موفق به ایجاد بستر ارتباطی مناسب و ارائه اطلاعات و سرگرمیهای مفید شوند و در کل محتوای باکیفیتی را ارائه دهند، مسیر رشد و شکوفایی را بسیار سریعتر طی میکنند و کاربران بیشتری متمایل به استفاده از آنها میشوند. در چنین شرایطی توسعهدهندگان و کاربران بیشتری جذب شبکههای اجتماعی میشوند. برخی شبکههای اجتماعی نظیر فیسبوک، اسنپ، تیک تاک و توییتر چنین موفقیت ارزندهای را به دست آوردهاند؛ اما کلابهاوس برای دستیابی به چنین جایگاهی هنوز راه زیادی پیش روی خود دارد؛ البته توسعهدهندگان و کاربران با اینکه نسبت به مشکلات این پلتفرم آگاهی کامل دارند، اما باز هم از آن استفاده میکنند.یک فرد فعال در حوزه سرمایهگذاری برای استارتآپها اذعان کرده است که او و سایر سرمایهگذاران این حوزه استفاده از کلابهاوس را در ماههای اخیر کمتر کردهاند؛ زیرا ایجاد محتوایی که بهسادگی در سایر پلتفرمهای اجتماعی قابل به اشتراکگذاری نباشد، زمان زیادی طول میکشد و فیلتر کردن محتوا بر اساس سیاستها و خواستههای صاحبان شبکههای اجتماعی نیز کار دشواری است. به نظر این شخص که نخواسته نامش فاش شود، کلابهاوس ویژگیهای لازم را برای انگیزه دادن به توسعهدهندگان و سازندگان ندارد تا این افراد دوباره برای رشد و پیشرفت آن تلاش کنند.
عدم ایجاد زمینه مناسب برای تبلیغات در «کلابهاوس»
یکی از مشکلات بسیار مهم بر سر راه پیشرفته کلابهاوس، عدم وجود روشی واضح و مشخص برای کسب درآمد از طریق آن است؛ اگرچه سازندگان رومهای مختلف میتوانند با روشهایی مثل ویژگیهای پرداختی یا قرار دادن لینکهای پرداختی سرویسهای پرداختی مطرح مثل «ونمو» و پیپال در قسمت بیوی خود کسب درآمد کنند یا میتوانند برای اسپانسرهای مختلف روم ایجاد کنند یا با انجام معاملات و فعالیتهای اقتصادی خارج از کلابهاوس، کسب درآمد کنند. کسب درآمد از طریق ویژگیهای پرداختی و لینکهای پرداخت در کلابهاوس کار دشواری نیست و بسیاری افراد از این طریق کسب درآمد میکنند؛ اما زمانی که صحبت از اسپانسرینگ میشود، قضیه کمی فرق میکند. افراد دارای برند و شرکتهای تجاری، علاقه کمی به تبلیغات در کلابهاوس دارند. البته طبق گفته «ریک داهان» مدیرعامل «Open Influenc»، شرکت فعال در زمینه بازاریابی اجتماعمحور، تبلیغات محدودی در کلابهاوس انجام میشود و برخی اسپانسرها هم از آن حمایت میکنند، اما تمایل زیادی برای تبلیغات در این پلتفرم وجود ندارد. دلیل اصلی عدم استقبال از تبلیغات گسترده در کلابهاوس، عدم اشتراکگذاری تجزیه و تحلیلها توسط کلابهاوس با کاربران، سازندگان یا رومها است.
در اوایل سال میلادی جاری کلابهاوس سعی کرد مشکل عدم درآمد مناسب سازندگانش را با پرداخت حقوق رسمی پنج هزار دلاری برای سه ماه، تا حدودی برطرف کند. این کار تا حدودی به سه مدیر کلابهاوس انگیزه داد و آنها را امیدوار کرد، البته یکی از این سه مدیر که خواسته بود نامش فاش نشود، اذعان کرد که روند پیشرفت برنامه ساخت و توسعه کلابهاوس، مطابق روند مورد انتظار نیست و صراحتا به موضوع اشاره کرده است. او گفته در اوایل کار، مدیران میخواستند با برقراری تعامل با سلبریتیها و بهرهمندی از سایر روشهای دیگری که میتوانست تاثیر بسزایی در موفقیت کلابهاوس داشته باشد، آن را به جایگاه خوبی برسانند، اما متاسفانه موفق نشدند. یکی دیگر از سازندگان کلابهاوس به نام «هایلا» که تهیهکننده رادیو نیز است از کلابهاوس راضی نیست و معتقد است برای جمعآوری فایلهای صوتی و اشتراکگذاری آنها در کلابهاوس، آنطور که باید وقت صرف نشده و اهمیت برخورداری از دانش لازم برای انجام این کار دستکم گرفته شده است. در ضمن موفقیت و رشد این پلتفرم در ابتدای شکلگیری آن باعث ایجاد انتظارات بیجا و غیرواقعی از آن شد. این تهیهکننده رادیو معتقد است که کلابهاوس پلتفرمی جدید با فضایی جدید است و توسعهدهندگان آن برای رشد آن باید مجموعهای از مهارتهای مختلف را به دست آورند. به نظر او پیشرفتی که کلابهاوس تا به امروز داشته، با پیشرفت مورد انتظار آن در دو سال آینده فاصله زیادی دارد و بعید است که بتواند در چنین زمانی به نقطه مورد انتظار برسد.
آینده «کلابهاوس»
احتمالا کلابهاوس برای انتشار نسخههای جدید با معایب کمتر و همچنین بررسی و آزمایش قابلیتهای جدید، پول کافی در اختیار دارد. سخنگوی این پلتفرم اعلام کرده که سرمایه خوبی در اختیار کلابهاوس قرار دارد و مسوولان آن متعهد شدهاند در زمینه فضای اجتماعی صوتی، به فناوریهای مبتکرانه نوینی دست پیدا کنند. ۱۱۰ میلیون دلار سرمایهای که از طریق شرکتهای فعال در حوزه سرمایهگذاری ریسکپذیر برای کلابهاوس تامین شده، برای یک استارتآپ نوپا سرمایه کمی نیست؛ مخصوصا برای استارتآپی که تنها یک پلتفرم اجتماعی در زمینه گفتوگوهای صوتی محسوب میشود؛ البته باید یادآوری کنیم که سرمایه تامینشده برای کلابهاوس مربوط به شرکتهای گمنام و نهچندان حرفهای این حوزه میشود.
بسیاری از شبکههای اجتماعی در ابتدای آغاز به کار خود نتوانستهاند سرمایه قابلتوجهی را جذب کنند؛ بهعنوانمثال «اینستاگرام» قبل از اینکه توسط «فیسبوک» خریداری شود، تنها توانست سرمایه اندکی را جذب کند. برخی استارتآپهای دیگر فعال در این حوزه هم در مقایسه با سرمایه صرفشده، برای آنها درآمد بسیار خوبی داشتهاند؛ «اسنپ» یکی از این شبکههای اجتماعی محسوب میشود، اما متاسفانه کلابهاوس نه تحت مالکیت شرکت یا برند معتبری است و نه درآمدزایی آن در مقایسه با سرمایه صرفشده برای آن تضمین شده است. البته سرمایهگذار ریسکپذیر دیگری معتقد است که کلابهاوس سرمایه کافی را برای حفظ خود دارد و میتواند به فعالیت خود ادامه دهد و حتی ممکن است فعالیت آن در دهه بعدی نیز استمرار داشته باشد. چنین نظری میتواند چشمانداز روشنی برای کلابهاوس ترسیم کند و علیرغم کاهش کاربران این پلتفرم، باعث دلگرمی سازندگان آن شود. به اعتقاد این سرمایهگذار ریسکپذیر، کلابهاوس نهتنها در آینده گرفتار سیر نزولی نمیشود، بلکه میتواند مسیر پیشرفت را نیز با قدرت طی کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد