21 - 04 - 2021
سفر موبایلی
«جهانصنعت»- در دوران کرونا، فناوری در صنایع مختلف رشد بسیاری کرده است و حوزههای جدیدی فعال شدهاند که تصور نمیشد از آنها استقبال شود؛ یکی از این حوزهها گردشگری مجازی است. این حوزه بسیار نوین است و کمتر از ۲۰ سال است که مطرح شده است. گردشگری مجازی تعاریف زیادی دارد؛ در یکی از این تعاریف آمده است که: گردشگری مجازی عبارتست از از به کارگیری فناوری نوین برای ارائه سرویسهای مورد نیاز گردشگران، با استفاده از فناوری اطلاعات و ارائه سرویسهای مورد نیاز گردشگران با کیفیتی بالاتر و هزینهای کمتر.
در این دوران دورکاری، قرنطینه، پیک چهارم کرونا و خطر بیرون رفتن از خانه و در شرایطی که بسیاری سفرهای نوروزی را مقصر بحران کرونا میدانند، بهترین کار برای رفع خستگی روحی و بهبود روحیه گردشگری مجازی است. کافی است یک لپ تاپ در اختیار داشته باشید و به سایتهای گردشگری مجازی سری بزنید تا با یک کلیک از جاذبههای دیدنی دنیا بازدید کنید. در این شرایط بسیاری از موزهها امکان بازدید مجازی را فراهم کردهاند و فرصت خوبی است تا بدون هزینه از موزههای معتبر جهانی دیدن کنید.
سیر و سفر در سرزمین دیجیتالی
به گفته رحیم تیموری مدرس گردشگری، گردشگری مجازی به معنای سیر و سفر مجازی در سرزمین دیجیتالی اطلاعات و ارتباطات و شبکه گسترده جهانی است که امکان مشاهده اطلاعات صوتی، تصویری و متنی را از گردشگری واقعی شهرها و کشورها در اختیار توریستهای مجازی میگذارد. فناوری نقش بیبدیل و بسیار مهمی در صنعت گردشگری و مسافرت ایفا میکند. گردشگران به مراتب بیشتر از قبل، از فناوری استفاده کرده و اغلب بازارهای گردشگری جهان از این تمایلات و خواستهها مزایایی نیز کسب کردهاند. این روزها که همه دنیا با ویروس کووید۱۹ دست و پنجه نرم میکنند میتواند فرصت خوبی برای کسب درآمد از گردشگران خارجی با استفاده از سفر مجازی باشد.
در سفر پشت میزی یا مسافرت مجازی فرد به صورت فیزیکی سفر نمیکند بلکه از طریق اینترنت، کتابها، تلویزیون و… به کشف دنیا میپردازد. بازدید از موزههای بزرگ جهان، رزرو بلیت هواپیما، هتل، مسابقات بینالمللی ورزشی و جشنواره فرهنگی، هنری جهانی، با رفتارهای سازمانی الکترونیکی همراه شده است.
فروش خدمات از درگاههای مجازی
گردشگری مجازی نمودهایی از گردشگری سنتی را نیز با خود دارد. اطلاعرسانی و تبلیغات در زمینه جاذبههای گردشگری و همچنین ابزارهایی که بتوان به وسیله آن، این اطلاعات را به سراسر جهان مخابره کرد، دو مقوله مورد توجه گردشگری مجازی است. فروش خدمات از طریق درگاههای اینترنتی از مهمترین کارکردهای گردشگری مجازی است.
درآمد بالای چین از گردشگری مجازی
چین درآمد بسیار بالایی از گردشگری مجازی دارد چراکه یکی از کشورهای گردشگرفرست در دنیا به شمار میرود. هرساله ۱۰۰ میلیون نفر گردشگر چینی به نقاط مختلف دنیا سفر میکنند که ۱۸ درصد از گردشگران جهان را به خود اختصاص میدهند. این کشور در حوزه گردشگری مجازی نیز بسیار فعال است.
صدها میلیارددلار گردش مالی
گردشگری مجازی موتور محرک بازار گردشگری بهشمار میآید. سبک زندگی دیجیتالی امکان آشنایی با گروهها و انجمنهای فعال در گردشگری را فراهم کرده است و فرصتی محسوب میشود که گردشگری مجازی، در اختیار گردشگران دنیای واقعی قرار داده است. صنعت گردشگری مجازی سالانه صدها میلیارد دلار گردش مالی دارد. این نوع گردشگری باعث افزایش تصاعدی متقاضیان گردشگری مجازی میشود و ارزشافزوده ایجاد میکند. بنابراین درحالحاضر که به علت شیوع ویروس کرونا بازار گردشگری با رکود قابل توجهی مواجه شده است این سبک از گردشگری میتواند با شرایط این روزها درآمد خوبی را برای هر کشوری به همراه داشته باشد.
گردشگری مجازی به وسیله بسیاری از شرکتهای فعال در این حوزه عرضه میشود.
تورهای سهبعدی
یکی از مسائلی که در صنعت گردشگری مورد توجه قرار گرفته است، راهاندازی تورهای مجازی قبل از برگزاری یک تور حقیقی است. این قبیل تورها به کمک تصاویر ویدئویی و عکسهای سهبعدی، چشمانداز زیبایی را از محل سفر عرضه میکند تا تمایل افراد برای انجام مسافرتهای واقعی در دوران پساکرونا افزایش یابد. این نوع گردشگری برای معرفی جاذبههای باستانی، بناهای جذاب، اشیای قیمتی و هر پدیده مادی دارای فرم و حجم و اندازه کاربرد دارد و برای تمام کشورها به ویژه کشورهای درحال توسعه که اغلب، امکانات و زیرساختهای مناسب و کافی ندارند یا احداث و توسعه آنها بسیار گران تمام میشود مناسب است. تور مجازی برای مکانهای گردشگری با دسترسی محدود مورد استفاده قرار میگیرد و با بازدیدهای پیشرفته به وسیله ویدئوها و عکسها و همچنین آشنایی افراد با یکدیگر در دنیای مجازی سهبعدی منجر به درآمدزایی زیادی برای فعالان توریسم الکترونیکی میشود.
گردشگری مجازی محدودیتهای گردشگری محیطی از نظر زمانی، مکانی، فضا و همچنین مواجهه با موارد غیرقابل پیشبینی را ندارد. از همینرو این نوع سبک سفر به علت شیوع ویروس کرونا درحالحاضر میتواند کارا و قابل استفاده برای گردشگران باشد.
از مزایای گردشگری الکترونیکی میتوان به تبادل اطلاعات در کمترین زمان ممکن بین علاقهمندان به گردشگری، انتشار اطلاعات چندرسانهای به صورت صوتی و تصویری و ویدئویی از مناطق مختلف گردشگری، ظرفیتسازی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مجازی گردشگران با توریستهای آماتور، معرفی فرصتهای اقامتی رایگان در کشورهای مختلف جهان، معرفی اقامتگاههای ارزان در کشورهای مختلف جهان، معرفی ظرفیتهای حملونقل ارزان در شهرهای مختلف جهان، استفاده از گردشگری آنلاین برای تبلیغات و بازاریابی، مشورت آنلاین پیش از سفر، پیدا کردن همسفر از طریق شبکههای اجتماعی، توسعه ارتباطات و روابط ملتها به صورت مستقیم و راحت، کاهش مسائل زیستمحیطی و ارتقای توسعه پایدار، کارآفرینی دیجیتالی در عرصه گردشگری و کاهش نیاز به مدیران تور و هزینههای سربار اشاره کرد.
مهمترین پیشنیاز گردشگری مجازی کیفیت عرضه محصولات است که نیازمند وسایل بهروز و پیشرفته است. در ایران اقدامهایی در جهت اینترنتی کردن برخی سفرها انجام شده که این دوران بهترین فرصت برای آمادهسازی زیرساختهای مربوط به آن است. همچنین میتوان در زمینه بازاریابی اینترنتی برای جذب گردشگر نیز مشکلاتی را که وجود دارد برطرف کرد.
ضعف زیرساختهای فناوری
در ایران
در ایران بهدلیل نبود زیرساختهای اولیه و پرهزینه بودن ایجاد آنها، رشد ناچیز فناوری اطلاعات و عدم استفاده همه افراد از اینترنت و کمبود سایتهای گردشگری، این صنعت با استقبال عمومی همراه نشده است. یک گردشگر یا مسافر الکترونیکی، پس از ورود به یک سایت گردشگری، انتظار دسترسی به سرویسها و اطلاعات خاص منطقه موردنظر از جمله امکان انتخاب برنامه سفر، ارائه اطلاعات در مورد راههای ارتباطی منطقه، اطلاعاتی راجع به صدور گذرنامه یا ویزای الکترونیک، لینکهای مفید به سایر مراکز گردشگری، امکان رزرو و فروش اینترنتی بلیت برای تمام خطوط هوایی، دریایی، جادهای و ریلی، معرفی هتلها همراه با ارائه آدرس و تلفن، معرفی اقامتگاههای بین راه، رستورانها و مراکز خرید صنایعدستی و تولیدات محلی، امکان پرداخت هزینه سرویسهای گردشگری را به کمک کارتهای اعتباری مختلف و ارائه مطالب به زبانهای مختلف دارد.
گردشگری مجازی عشایر
با توجه به این پیشبینی که پتانسیل بالایی برای بازگشایی سفرهای بینالمللی وجود دارد، ممکن است مقاصد جنوبشرقی آسیا با تبدیلشدن به مقصد کار، عشایر دیجیتال (افرادی که از فناوری ارتباطات راهدور امرار معاش کنند و زندگی خود را به شیوه عشایری انجام دهند) بسیاری را از زمان شیوع بیماری همهگیر برای کار و زندگی جذب کنند.
بیشتر کشورها مرزهای خود را برای مهار بیماری همهگیر بستند و زمانی که اوضاع تاحدودی کنترل شد، برخی از مقاصد جهانی و آسیایی مانند کارائیب (پالما و دومنیکا)، مالدیو یا امارات متحدهعربی مرزهای خود را به روی گردشگران بینالمللی به ویژه افرادی که قصد ماندن طولانیمدت برای احیای صنعت گردشگری و حفظ سلامت عمومی را داشتند، باز کردند. از موفقیتهای این کشورها، فراهمکردن شرایط طولانیمدت است که انتخاب عاقلانهای برای شروع مجدد سفرهای بینالمللی باشد.
بر اساس انعطافپذیری کاری گردشگران و مدل کاری (دورکاری) و کار از خانه، هتل یا اقامتگاه و محل کار که ترکیبی از کار و تعطیلات است، زمان طولانی که گردشگران بتوانند از سفر طولانیمدت لذت ببرند، در حالی که از راه دور امرار معاش میکنند، روندی رو به رشد خواهد بود.
از آنجا که گذرنامههای واکسن هنوز در مقیاس وسیع (چه در سراسر جهان و چه در سراسر منطقه) استفاده نمیشوند، ممکن است سازگاری با تبدیلشدن به مقصد کار، برای کشورهای جنوب شرقی آسیا به ویژه کشورهایی که توانایی کار از راه دور را دارند، هنوز در آستانه جذب گردشگران بینالمللی (عشایر دیجیتال) باشد.
عشایر دیجیتال
کشورهای آسیایی مانند اندونزی، مالدیو و تایلند در بسیاری از سیستمعاملهای عشایر دیجیتال، به دلیل سیاستهای آشکار برای گردشگران خارجی و به دلایل ذیل همیشه مقاصدی هستند که برای کار طولانیمدت توصیه شدهاند.
این کشورها از نظر جغرافیایی، معمولا دارای آبوهوای گرمسیری و سواحل زیبا هستند. در عین حال، هر کشور مانند مالدیو با جزایر بیشمار و پراکنده در مجمعالجزایر، تایلند با شهر پوکت، استان کرابی، جزیره ساموی و منطقه کولانتا، فیلیپین با شهر سبو و مانیل (پایتخت فیلیپین) یا اندونزی با جزیرههای بالی و لومبوک، جزایر زیبا و مختلفی دارند. با توجه به این ویژگی مساعد جغرافیایی، مقصد میتواند سفر قرنطینهای (تجربه همزمان سفر و قرنطینه برای گردشگران) یا حباب تفریحی (رفتوآمد گردشگران از یک هتل یا اقامتگاه به دیگری به شرط اجازه عدم قرنطینه) را گسترش دهد.
در حال حاضر، تایلند تعدادی از طرحهای سفر قرنطینهای مانند قرنطینه گلف، قرنطینه ویلا یا قرنطینه قایق بادبانی را به طور آزمایشی اجرا کرده است. علاوه بر این، ویتنام همچنین در حال بررسی سفر قرنطینهای در جزیره فوکوک است. اگر ترکیبی از این طرحهای سفر قرنطینه به همراه کار امکانپذیر باشد، به احتمال زیاد مقصد باعث جذب تعداد زیادی از گردشگران بینالمللی، به ویژه با افزایش تقاضا برای کار و زندگی خواهد شد.
همچنین بیشتر مقاصد دارای فضای کار اشتراکی هستند. یافتن فضای کاری ایدهآل و جامعه عشایر دیجیتال برای گردشگران در چیانگ مای یا پوکت (تایلند)، بالی (اندونزی) و همچنین در بسیاری از جزایر آرام و غیرتوریستی مانند کولانتا یا جزیره Koh Phangan (تایلند) دشوار نیست. حتی اگر فضاهای کار اشتراکی زیاد نباشد، هتلها یا اقامتگاهها در مقصد میتوانند بستههای کاری را راهاندازی کنند که در این هتلها یا اقامتگاهها پیشنهادهای ویژهای برای رزروهای طولانیمدت (هفتگی یا ماهانه) با نرخ ارزانتر از نرخ متوسط شب، همراه با سرویسهای خاصی مانند وایفای ثابت، صبحانه رایگان یا دسترسی به برخی از امکانات ارائه میدهند. به عنوانمثال، در حال حاضر مالدیو، فاقد هرگونه فضای کار اشتراکی است، بنابراین هتلها و اقامتگاههای آنجا مانند ناوتیلوس مالدیو، سونوا فوشی یا آنانتارا دیگو برای جذب گردشگران بستههای کاری را با قیمتهای رقابتی ایجاد کردهاند.
در نهایت، هزینههای زندگی در کشورهای جنوب شرقی آسیا نوسان دارد، اما هنوز هم برای عشایر دیجیتال، به ویژه از اروپا یا آمریکا قابل پرداخت است. با درآمد عادی آنها، کرایه اتاقهای طولانیمدت هتل و لذت بردن از «محل کار» جدید و مهیج کاملا امکانپذیر است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد