9 - 10 - 2021
سفرههای خالی از لبنیات
گروه بازرگانی- کاهش سرانه مصرف لبنیات به دلیل گرانیهای زیرپوستی مداوم از سوی تولیدکنندگان و کاهش قدرت خرید مردم در مقابل افزایش افسارگسیخته تورم، معضلی است که کارشناسان حوزه سلامت را به شدت نگران کرده است. اگرچه در این راستا صنایع لبنی اعلام میکنند که افزایش قیمتهای اتفاق افتاده در روزهای اخیر ناشی از طمع آنها برای سود بیشتر نیست بلکه شرطی برای بقا در بازار است. به تازگی سیدجواد ساداتینژاد وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از روستاییان و عشایر شهرستان زرندیه از کاهش ۱۰ درصدی قیمت برخی از محصولات لبنی خبر داد و اعلام کرد که با تصمیمی که در ستاد تنظیم بازار به ریاست مخبر معاون اول رییسجمهور گرفته شد و بنا به دستوری که رییسجمهور در مورد ثبات قیمتها و فراوانی و دسترسی اقلام صادر کرد، از شنبه کاهش ۱۰ درصدی قیمت در سه محصول اصلی شیر، پنیر و ماست عملیاتی خواهد شد.
وعده کاهش ۱۰ درصدی قیمت برخی از اقلام لبنی برای کمک به اقشار محروم جامعه در حالی اعلام میشود که حتی اگر عملی هم شود، چندان تاثیر خاصی بر افزایش سرانه مصرف لبنیات نخواهد داشت چراکه قیمت لبنیات طی ماهها و سالهای گذشته آنقدر افزایش داشته است که اگر این محصولات بیشتر از اینها هم ارزان شود، بسیاری از اقشار جامعه توان خرید محصولات لبنی مورد نیاز خود را نخواهند داشت. به عنوان مثال تنها در همین هفتههای گذشته و پس از عملیاتی شدن مصوبه افزایش قیمت هر کیلوگرم شیرخام به ۶۴۰۰ تومان، قیمت محصولات لبنی با رشد ۵۰ درصدی روبهرو شد. این در حالی است که پیش از آن نیز لبنیات بارها با افزایش قیمتهای مکرر روبهرو شده بود. بنابراین کاهش قیمت ۱۰ درصدی برخی اقلام با توجه به گرانیهایی که طی ماههای اخیر اتفاق افتاده، اقدام قابل توجهی به نظر نمیرسد.
در همین خصوص عضو هیاتمدیره انجمن صنایع فرآوردههای لبنی اظهار داشت: ناتوانی مردم در خرید، سرانه مصرف لبنیات را در کشور کاهش داده است. از این رو بخشی از شیر تولیدی در کشور به کارخانههای تولید شیرخشک رفته و تبدیل به شیرخشک و خامه میشود. محمد فربد در مورد واردات محصولات لبنی گفت: در حال حاضر چیزی تحت عنوان واردات محصولات لبنی نداریم و نیاز کشور در این زمینه در داخل تولید و تامین میشود.
وی با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد تولیدات لبنی بر پایه شیر صادر میشود، گفت: اگر سالانه هشت میلیون تن شیر در کشور تولید شود حدود ۸۰۰ هزار تن از آن تبدیل به محصولات متنوع صادراتی از جمله شیر، پنیر، ماست، دوغ، خامه، کفیر، کره، بستنی، شیرخشک صنعتی و پودر آب پنیر میشود که حدود ۱۰۰ هزار تن آن پنیر است. این فعال اقتصادی در ادامه با اشاره به انواع پنیرهای تولیدی در کشور گفت: بیشترین پنیر مصرفی در ایران پنیر سفید است. انواع پنیرهای تولیدی عبارتند از پنیر خامهای، لبنه، آب نمکی، لیقوان و پنیر پیتزا.
فربد با اشاره به توقف واردات کره گفت: اگر وارداتی صورت بگیرد آنقدر ناچیز است که میتوان بهراحتی از آن گذشت. هماکنون کره، از منابع داخلی تامین میشود و واردات آن ضرورتی ندارد. هزینه تولید کره داخلی نزدیک به سه هزار دلار در تن است اما واردات کره، در حدود پنج هزار و ۲۰۰ دلار در گمرک ایران تمام میشود بنابراین واردات کره توجیه اقتصادی ندارد.
سرانه مصرف کره برای هر فرد در سال حدود نیم کیلو
به گفته فربد، سرانه مصرف کره برای هر فرد در سال حدود نیم کیلو است. فربد با اشاره به حاشیه سود این صنعت در سه ماه نخست سال جاری گفت: حاشیه سود صنعت لبنیات در سه ماه نخست سال جاری در بورس اوراق بهادار یک درصد بوده است این در حالی است که سود قانونی مورد انتظار این صنعت حداقل ۱۴ درصد بود. بنابراین امکان دستیابی به سود قانونی هم مقدور نیست.
وی درباره دو دلیل کاهش سود در صنعت لبنی کشور گفت: نخست، صنعتگران زیادی به این حرفه ورود کردند از اینرو فعالان برای کسب سهم بازار در رقابتاند دلیل دوم هم به ناتوانی مردم در خرید لبنیات بازمیگردد. این واقعیت جامعه است و من قصد ارائه گزارش غلط و سیاهنمایی را ندارم.فربد خاطرنشان کرد: همواره این دیدگاه ارائه میشد که آسیبپذیری در صنعت غذا کم است اما هم اکنون به جایی رسیدیم که این صنعت نیز آسیبپذیر شده است. اگر در گذشته مردم از کفش و لباس و سفر خود میگذشتند الان از خوراک خود میگذرند. این دیدگاه من بهعنوان یک فعال اقتصادی نیست بلکه گزارش ارائهشده از سوی مرکز آمار است. ما صنعتگران باید امیدوار باشیم که اقتصاد کشور سروسامان پیدا کند و توان مردم برای خرید افزایش بیابد.
علت گرانی برخی محصولات لبنی چیست؟
در این راستا سخنگوی انجمن صنایع لبنی در پاسخ به علت گرانی برخی محصولات لبنی گفت: برخی شرکتهای لبنی دیرتر اقدام به خرید شیرخام با نرخ شش هزار و ۴۰۰ تومان کردند و براین اساس نرخ محصولات خود را نسبت به برخی برندها با تاخیر افزایش دادند.
سیدمحمدرضا بنیطبا با اشاره به اینکه افزایش قیمت در صنعت لبنیات ناشی از طمع کارخانههای تولیدی نیست، افزود: افزایش قیمت محصولات لبنی ناشی از هزینههای بالای تولید است و تمامی قیمت محصولات لبنی قابل دفاع است.
بنیطبا ادامه داد: بنابر قانون، تولیدکننده محصولات لبنی بین ۱۴ تا ۱۷ درصد سود واقعی بر قیمت اقلام خود میتواند لحاظ کند، در حالی که اگر کارخانهها سود قانونی خود را در نرخ اقلام محاسبه میکردند، قیمت کنونی محصولات بالاتر از این رقم بود.
سخنگوی انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه متوسط سود تولیدکننده محصولات لبنی حدود چهار درصد است، بیان کرد: بنابر آمار از قیمت کنونی محصولات در بازار حداقل ۵۰ درصد سهم دامدار، ۲۰ تا ۳۰ درصد سهم توزیعکننده و خردهفروش و بخشی مالیات بر ارزش افزوده دولت است که با این وجود متوسط سود تولیدکننده محصولات لبنی حدود چهار درصد است، اما متاسفانه به جای درج قیمت کارخانه بر روی محصولات، قیمت نهایی مصرفکننده روی محصولات درج میشود که با این وجود مصرفکننده تصور میکند که این پول به جیب تولیدکننده میرود.
بنیطبا با تاکید بر توزیع رایگان شیر مدارس تصریح کرد: کدام عقل سلیمی حکم میکند که کودکانی که در سن رشد قرار دارند از بهرهمندی از شیر سالم که در افزایش میانگین قد و تراکم استخوانی آنها موثر است محروم باشند اما بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال تبدیل به رانت در بخش نهادههای دامی شود؟!
کاهش ۱۰ درصدی قیمت شیر و ماست از فردا
سخنگوی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی همچنین در ادامه گفت: از شنبه (۱۷مهرماه) به منظور حمایت از دهکهای محروم جامعه قیمت محصولاتی همچون ماست ساده ۵/۲ کیلوگرمی، پنیر یواف ۴۰۰ گرمی و شیر پاستوریزه ساده کیسهای ۹۰۰ گرمی ۱۰ درصد کاهش خواهند یافت.
بنیطبا در ادامه گفت: طبق صحبتهای وزیر جهاد کشاورزی سه محصول لبنی شیر، ماست و پنیر از شنبه با کاهش ۱۰ درصدی قیمت همراه خواهند شد. این سه محصول نیز شامل ماست ساده ۵/۲ کیلوگرمی، پنیر یواف ۴۰۰ گرمی و شیر پاستوریزه ساده کیسهای ۹۰۰ گرمی است که با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و حمایت صنایع لبنی جهت همراهی با مسوولان دولت جدید برای حمایت از دهکهای محروم صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه تلاش کردیم در این محصولات کاهش قیمت ۱۵درصدی داشته باشیم ولی این امر محقق نشد، افزود: صنایع لبنی از سود مشروع و قانونی خودشان پنج درصد به مصرفکننده تخفیف دادهاند. همچنین شبکه توزیع و فروشگاهی نیز با کاهش پنج درصدی سودشان موافقت کردند که در نهایت به ۱۰ درصد کاهش قیمت رسیدیم. البته پنج درصد هم قرار بود توسط دامداران تخفیف داده شود ولی آنها موافقت نکردند، زیرا هنوز نتوانستهاند نهادههای دامی مورد نیاز خود را با قیمت مصوب از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کنند.
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی راه حمایت از مصرفکنندگان
سخنگوی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی تصریح کرد: شرط تداوم کاهش قیمت این است که قیمت شیرخام و سایر مولفههای تولید مانند قیمت پتروشیمی (بستهبندی)، هزینههای سربار، حقوق و دستمزد افزایش نیابد. یعنی اگر قرار باشد قیمت شیر خام مجددا افزایش یابد و از قیمت مصوب ۶۴۰۰ تومان که در حال حاضر هم به کارخانهها با قیمت ۶۶۰۰ تومان میرسد، بیشتر شود یا سایر مولفههای تولید تغییر قیمتی داشته باشند طبیعتا اعمال تخفیف برای کارخانهها و شبکه توزیع مقدور نخواهد بود.
وی گفت: اعمال سراسری این قیمتهادر بازار حدود یک هفته تا ۱۰ روز طول خواهد کشید. یعنی از شنبه کارخانهها قیمت روی این محصولات را تغییر میدهند ولی نکته مهم این است که هنوز اقلام قبلی تولید شده در بازار هستند و اگر مصرفکنندگان بلافاصله کاهش قیمت را در بازار احساس نکردند بدانند که چند روزی طول خواهد کشید.
بنیطبا با بیان اینکه البته این تدابیر در کشوری با تورم بیش از ۴۰ درصدی، تدابیر موقتی است، اظهار کرد: راهحل اساسی در حمایت از مصرفکنندگان دهکهای محروم، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختصاص آن به دهکهای محروم است. امیدواریم در دولت جدید با همت وزارت جهاد و آموزش پرورش، شاهد احیای طرح شیرمدرسه هم باشیم.
وی همچنین گفت: اگر مسوولان وزارت جهاد کشاورزی به تشکلهای بخش خصوصی اعتماد کنند و به جای دخالت در بازار بر آن نظارت داشته باشند میتوان شاهد گشایشهای بهتری در حمایت از مصرفکنندگان بود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد