27 - 04 - 2020
سرگردانی مردم در بازار قطعات وارداتی
سیدمرتضی مرتضوی
قطعه و لوازم یدکی خودروهای تولید داخل به دلیل وجود شبکه نظارتی در زنجیره خودروسازان هیچگاه با کمبود در بازار مواجه نشده است اگر کمبود و یا بیکیفیتی لوازم یدکی در بازار وجود دارد به دلیل عدم نظارت ارگانهای مربوط به قطعات وارداتی است و همین موضوع لطمه مالی زیادی را به مشتریان وارد میسازد. سهم قطعهسازان کشور از عرضه ۱۵ هزار میلیاردی در بازار، تنها سه هزار میلیارد است. صاحبان این صنایع تعهدات تولید و عرضه به موقع برای خودروسازان و بازار داشتهاند و بدون هیچ توقفی تولید و عرضه را ادامه دادهاند. قطعات خودروسازان توسط شبکه خودروسازان رصد و توزیع و بازرسی میشود. تامین قطعات توسط خودروسازان نظارت کیفی و قیمتی میشود و هیچگاه از طریق قطعهسازان داخلی بازار دچار تنش نشده است. بخش بزرگی از تامین لوازم یدکی توسط قطعات وارداتی است که از گردونه نظارت خودروسازان خارج است. شاید بازار به دلیل عدم نظارت کافی ارگانهای مربوط دچار اختلال شده باشد که این موضوع قطعا متوجه بخش لوازم یدکی وارداتی خواهد شد. در حالی که تورم و عدم ثبات قیمتها هر روز باعث کاهش ثبات در اقتصادی کشور میشود، گاهی دیدگاههای نامتعارف و غیرمنطقی در خصوص صنعت خودرو، رنجشخاطر صنعتگران را فراهم میکند. هر چند طی سال قطعهسازان به دلیل گرانی ارز و در نتیجه کمبود مواد اولیه سختیهای زیادی را تحمل کردند اما همچنان به تعهدات خود در خصوص تولید و عرضه پایبند بودند. بیش از ۸۰ درصد قطعات نصب شده روی خودروهای ایرانی تولید داخل است. افزایش قیمت در قطعات به نوسانات قیمتی در داخل بستگی دارد نه نوسانات ارزی، زیرا ما ۹۵ درصد مواد اولیه را از معادن داخلی تامین میکنیم. وقتی سخن از قیمت تمامشده یک محصول به میان میآید تمام اطلاعات مربوط به تولید از حقوق و دستمزد گرفته تا منابع انسانی، مواد اولیه و… را شامل میشود که قیمت محصول نهایی را مشخص میکند. این روش برای قیمتگذاری محصولات تولید صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. حال با این نوسانات قیمتی تمام این آمار و اطلاعات از روند طبیعی خود خارج شد. هر چند دولت متعهد شد تا ارز مورد نیاز تولیدکنندگان را با نرخ ۴۲۰۰ تومان تامین کند، اما اختصاص ارز به صنعتگران با شرایط سختی انجام شده و طبق معمول بوروکراسی اداری فرسوده در ایران باعث شده زمان بسیاری تلف شود. به این ترتیب بسیاری از تولیدکنندگان مجبور شدند مواد اولیه مورد نیاز را با ارز آزاد خریداری و به کشور وارد کنند. به این ترتیب اگر چند شاخص دیگر را نیز مورد تحلیل قرار دهیم باید گفت قیمت تمامشده محصولات صنعتی مثل قطعات خودرو نسبت به سال گذشته در همین دوران دستکم ۴۰ درصد رشد را نشان میدهد. اما اکنون با توجه به روند تولید در صنعت قطعهسازی سال ۹۸ سال بسیار خوبی به دلیل عمق بالای ساخت برای تامین قطعات خودرو خواهد بود.
رییس انجمن قطعهسازان
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد