8 - 09 - 2017
سرپیچی راننده از توصیههای مربی
گروه کارشناسی وزارت آموزشوپرورش که با هدف بررسی سانحه دلخراش واژگونی اتوبوس حامل دانشآموزان هرمزگانی ماموریت ویژه یافته بود، گزارش اولیه خود را منتشر کرد.
این گروه کارشناسی که از سوی سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش وپرورش ماموریت یافته بود تا علل بروز این سانحه را بررسی و اعلام نتیجه کند، گزارشی اولیه تفصیلی از نتیجه بررسی تیم تخصصی خود منتشر کرد.
در بخشی از گزارش اولیه تیم تخصصی پس از توضیحات مفصل در خصوص وضعیت اردوهای دانشآموزی و ضرورت وجود آنها در سیستم آموزشی کشور، به ترتیب اتفاقات رخ داده از شروع سانحه تا برگزاری مراسم تشییع و دفن پیکرهای دانشآموزان،عنوان شده است.
۱- برگزاری اردو در آموزشوپرورش بهعنوان یک موقعیت یادگیری، از ضرورتهای غیرقابلانکار است. اردو،موقعیتی است که در آن بسیاری از موضوعاتی که در کلاس درس قابل یادگیری و انتقال به دانشآموز نیست، در آن فضا قابل یادگیری است؛ موضوعاتی از قبیل فعالیت گروهی، تمرین مهارتهای اجتماعی، آموختن مهارتهای زندگی، تحمل دوری از خانواده و زندگی با جمع غریبه، تمرین فعالیت در شرایط سخت مانند اینکه غذای خودشان را خود آماده کنند، محل استراحت خود را آماده کنند و امثالهم، همه ازجمله موضوعاتی است که میتواند در فضای اردو آموخته شود، نبود اردو میتواند یک نقیصه برای نظام آموزشوپرورش بهحساب آید. بنابراین در آموزشوپرورش خصوصا در فعالیتهای تشکیلاتی ازجمله فعالیتهای سازمان دانشآموزی، برگزاری اردو بهعنوان یکی از مهمترین محیطهای یادگیری و تمرین عملی و تعمیق برخی از آموختهها و اهداف تربیتی محسوب میشود.
بهطور خاص اردویی که این سانحه در آن اتفاق افتاد مربوط به اردوی ملی- قطبی تشکل پیشتازان و فرزانگان سازمان دانشآموزی بود که با استعداد ۱۶ هزار دانشآموز و مربی، در قالب ۲۰ اردو و در ۵ قطب کشوری، سازماندهی شده بود. متاسفانه حادثه مورد بحث، مربوط به اردوی نوزدهم بود که در شیراز بهصورت ناقص و ماتمزده برگزار شد و اردوی بیستم (در اردوگاه شهید بهشتی اصفهان) ملغی شد.
در سالجاری بنا بر ضرورت توسعه اردوهای تربیتی-تشکیلاتی و با رویکرد کاهش طول سفرهای بینشهری و با در نظر گرفتن بُعد مسافت بعضی استانها به تهران (یا هر قطب متمرکز دیگری)، مقرر شد این اردوها بهصورت قطبی برگزار شوند؛پنج نقطه کشور(تهران، اصفهان، شیراز، نیشابور و رامسر) بهعنوان قطب استانهای همجوار انتخاب و اردوها بهصورت قطبی برگزار شدند.
در روز اول اردو، از ساعت ۷ تا ۱۶ فرصت استقرار گروههای دانشآموزی در اردوگاه است؛ از ساعت ۱۸ تا ۲۰ مراسم افتتاحیه اردوهای تشکیلاتی است که روز حادثه در واقع روز ورود به اردو و روز پذیرش بوده است. سپس چهار روز برنامه مستمر دارند که برنامه آنها، اردو در شرایط سخت است یعنی محل استراحت خود را خودشان مهیا میکنند؛ (خوابگاهی آماده نیست، هرچند اردوگاههای ما این امکان را دارند اما اردوهای تشکیلاتی، اردوی تمرین واقعی زندگی است) پختوپز را خودشان انجام میدهند و ظرفهای غذایشان را خودشان مهیا میکنند. در این اردوها بچهها شرایط سخت را تمرین میکنند و در این شرایط برای یک زندگی واقعی آماده میشوند و شرایطی را تجربه میکنند که در بازگشت به شهر خودشان انشاءالله بتوانند با قوت و انگیزه بیشتری مسیر زندگیشان را ادامه دهند.
برنامهریزی اعزام اردوها برعهده اداره کل استانها (شورای برنامهریزی سازمان دانشآموزی استان، با مسوولیت مدیرکل محترم استان) است و تصمیمات مربوط به زمانبندی اعزام و استقرار دانشآموزان توسط آنها اتخاذ میشود.
مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن بیان اهداف و سیاستهای برگزاری اردوها، در مصوبه آورده است: دستورالعمل اجرایی اردوهای دانشآموزی مطابق با این سیاستها، ظرف مدت ششماه از تاریخ تصویب این مصوبه توسط وزارت آموزشوپرورش تهیه و با امضای وزیر آموزشوپرورش به واحدهای تابعه آن وزارتخانه ابلاغ میشود. این دستورالعمل مبنای برگزاری اردوهای دانشآموزی است که در آن برای وسایل نقلیه شرایط خاصی مطرح شده است. همچنین حرکت در شب را هم مجاز دانسته و مجوز حرکت کاروان اردو در شب و با وسیله نقلیه اتوبوس با رعایت ضوابط و مقررات راهنمایی و رانندگی بلامانع اعلام شده است. متاسفانه در اثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس هفت نفر از دانشآموزان معصوم و یک نفر از مربیان فداکار، جان خود را از دست دادند. گزارش مصاحبههای دانشآموزان و مربیای که از حادثه جان سالم به در بردهاند، نشان میدهد که رانندهای که از حوالی ساعت ۲۳ پشت فرمان بوده، با وجود آنکه به علت خستگی موظف بوده جای خود را به راننده دیگر بدهد، متاسفانه بر عدم جابهجایی و ادامه رانندگی اصرار داشته است. به شهادت دانشآموزان و دیگر همکاران حاضر، سرکار خانم فراحی(ره) سرپرست فقیده اتوبوس، چندین بار به راننده تذکر داده که خسته هستید و لطفا با راننده دیگر جابهجا بشوید؛ حتی یکبار گفته کنار جاده توقف کنید و چون خسته هستید استراحت کنید اما راننده خاطی حرفشنوی نکرده که متاسفانه نهایتا منجر به سانحه شده است.
طبق گزارش و بررسیهای اولیه کارشناسان پلیسراه و وزارت راه، مقصر اصلی حادثه، راننده بوده که در حال حاضر در بازداشت است. بر همین اساس وی در اظهارات خود اعلام کرده که در مواجهه با خودرویی که از مقابل به سمت اتوبوس میآمده، تغییر جهت ناگهانی داده که منجر به برخورد اتوبوس با لبه پل و ترکیدگی لاستیک جلو شده و متعاقب آن، کنترل اتوبوس از دست راننده خارج و پس از طی حدود ۱۰۰ متر به پهلوی راست واژگون میشود، همچنین بررسیها در خصوص جاده مورد نظر، بیانگر آن است که مقطع راه مستقیم و علائم و خطکشیها مناسب بوده و سرعت اتوبوس هم ۸۶ کیلومتر بر ساعت بوده است. ولی شواهد موجود نشان از خوابآلودگی راننده و انحراف تدریجی از مسیر دارد و نه انحراف ناگهانی.
با توجه به اینکه تا ساعت ۱۶ فرصت حضور و پذیرش وجود داشته و مقدور بود که ساعت حرکت اتوبوس به ساعات روشن روز موکول شود ولی با اتکا به تجربیات و سفرهای مشابه قبلی اینطور عمل نشده است. لازم به ذکر است که مسیر بندرعباس- شیراز فاقد مسیر ریلی است و تماما شیب مثبت دارد. لذا اتوبوسهای این مسیر، روزها از شیراز به سمت بندرعباس میآیند و شبها بالعکس چراکه در طول روز نیاز به استفاده از کولر گازی است و موتور ماشین کشش لازم برای همزمانی استفاده از کولر و حرکت سربالا را ندارد.
در این حادثه غیر از کسانی که در لحظه اول تصادف جان باختند، به همه مصدومان بهموقع رسیدگی شده بهطوریکه بعد از صحنه تصادف، خوشبختانه هیچ مورد فوتی نداشتیم.
انتقال پیکرها در پایان روز جمعه ۱۰ شهریور انجام شد و پیکر مربی عزیزمان با توجه به درخواست خانواده ایشان که شیرازی بودند، به شیراز منتقل شد و در شیراز تشییع گردید. پیکر یک دانشآموز به حاجیآباد منتقل و تشییع گردید. مراسم تشییع پیکرهای پاک سایر دانشآموزان در ساعت ۱۷ روز شنبه ۱۱ شهریورماه باشکوه خاصی در بندرعباس برگزار شد. در این مراسم، استاندار محترم هرمزگان و نماینده محترم ولیفقیه در استان و معاون پرورشی وزارت آموزشوپرورش و همچنین مدیرکل آموزشوپرورش استان و معاونان ایشان حضور داشتند. قطعا این حضور باعظمت مردم و مسوولان، تاثیر بسزایی در ایجاد آرامش روحی و التیام دل داغدار خانواده این عزیزان داشته است که به سهم خود از مردم مسلمان و خداجوی استان تقدیر و تشکر مینماید.
راننده گفته نیازی نیست کمربند ایمنی ببندید!
بررسیهای اولیه حاکی از آن است که شغل اصلی راننده خاطی، آهنگری است و بعضا به رانندگی اشتغال دارد. همچنین نبستن کمربند ایمنی توسط دانشآموزان، به سفارش راننده بوده است، هرچند هم مربی مرحومه و هم مربی مصدوم، به بچهها سفارش کردهاند که کمربند خود را ببندید ولی راننده گفته نیازی نیست، هر زمان به پلیسراه نزدیک شدیم خودم به شما اعلام میکنم که کمربندتان را ببندید!
حرکت در شب ضروری نبوده بلکه یک امکان بوده که با توجه به گرمای روز و شیب مثبت مسیر، تصمیم به حرکت در شب اتخاذ شده است. متاسفانه مکان مناسبی (اردوگاه) برای اسکان شبانه دانشآموزان تجمعکرده در بندرعباس که از شهرستانهای اطراف آمده بودند، وجود ندارد و ناچار شدهاند که شبانه حرکت کنند.
بدیهی است علاوه بر این گزارش، سایر دستگاههای ذیربط (پلیسراه، وزارت راه و قوه قضاییه) نیز گزارشهای خود را ارسال خواهند کرد.
شایان ذکر است روند پیگیری جدی و قاطع درمان مصدومان و مجروحان این سانحه در بالاترین سطح و زیر نظر مستقیم وزیر آموزشوپرورش بدون وقفه ادامه دارد وگزارشهای تکمیلی از اقدامات در حال انجام، منتشر خواهد شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد