سرویس مدارس دانشآموزان استثنایی در بحران: ۳۰۰۰ نیروی متخصص و کمبود بودجه

جهان صنعت، سالار قاسمی درباره تعداد دانشآموزان با نیازهای ویژه گفت: در مجموع ۱۰ هزار و ۸۷۹ دانشآموز با نیازهای ویژه در بدو ورود سال ۱۴۰۴ شناسایی شدند که از این تعداد ۸ هزار و ۴۴۰ نفر کمتوان ذهنی، ۲۶۰ نفر کمبینای شدید و نابینا، ۴۰۶ نفر کمشنوا و ناشنوا، ۸۵۹ نفر دارای ناتوانی جسمی و حرکتی شدید و ۹۱۴ نفر مبتلا به اختلال طیف اوتیسم هستند.
وی درباره اقدامات انجامشده برای دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری افزود: برگزاری دورههای آموزشی با رویکرد جدید اختلال یادگیری برای تمامی کارکنان مراکز جامع سراسر کشور، راهاندازی سامانه الکترونیکی ارجاع، پذیرش و ارائه خدمات درمانی در بستر سامانه «سیرت ۲» در پروتکل جدید جهت مداخلات درمانی و کاهش استرس دانشآموزان دارای اختلال یادگیری انجام شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: همچنین ثبت درخواست و پذیرش از طریق سامانه سیدا توسط معلم مربوطه انجام و پس از تأیید، به سامانه سیرت ۲ ارسال میشود تا بررسی و پذیرش صورت گیرد.
بودجه سرویس مدارس دانشآموزان استثنایی
قاسمی درباره بودجه سرویس مدارس برای این دانشآموزان گفت: اگر بودجه سرویس مدارس در سال جاری بهطور صددرصد تخصیص پیدا کند، با توجه به جمعیت کل ۸۰ هزار نفری این دانشآموزان و رقم حدود ۶۸۰ میلیارد تومانی بودجه، میانگین هزینه سرویس هر نفر سالانه حدود ۸.۵ میلیون تومان خواهد بود که عملاً پاسخگوی نیاز واقعی نیست.
وی افزود: چنانچه شهرداریها بر اساس تجویز قانونی مندرج در قانون بودجه، در جهت مساعدت به خانواده دانشآموزان با نیازهای ویژه همکاری نکنند، عملاً با چالش جدی مواجه خواهیم شد.
رئیس سازمان درباره کمبود نیروی انسانی اظهار کرد: آموزشوپرورش استثنایی از یک رکن مهم و ساحت تربیتی ویژه با عنوان توانبخشی برخوردار است که شامل سه بخش کاردرمانی، گفتاردرمانی و شنواییشناسی است. در حال حاضر به دلیل عدم جذب نیروهای متخصص در این حوزه با کمبود جدی مواجه هستیم و در این راستا حدود ۳۰۰۰ نیروی متخصص مورد نیاز است.
منبع: ایسنا