21 - 01 - 2021
سرهمبندی میکنیم، نه خودروسازی!
منوچهر منطقی از مدیران باسابقه صنعتی کشور که سابقه مدیریت در ایرانخودرو را نیز در کارنامه دارد، در تازهترین گفتوگوی خود با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه متاسفانه در دهه ۹۰ نتوانستیم دستاوردهای دهه هشتاد را در صنعت خودرو ادامه دهیم و یک افت عملکردی در این بخش به وجود آمد، میگوید: سه دلیل باعث شد تا روند پیشرفت ما در صنعت خودرو مختل شود. اصولا هر جا که خودروسازی رشد پیدا کرده است یک نهاد تنظیمگری یا رگولاتوری مسیر رشد را مشخص میکند، اما امروز نهاد تنظیمگری ما که به طور عمده وزارت صنعت، معدن و تجارت است در مسیر وظیفه رگولاتوری خود دقیق عمل نکرده است. وزارت صنعت به خودروساز میگوید که باید تولید را به سه میلیون دستگاه برسانند اما تحقق این هدف الزاماتی هم دارد.
نکته دوم این است که برای خود بنگاهها دو عامل تسلط فنی و تسلط به شرایط کسبوکار بازار بسیار مهم است و حتی تسلط به فرآیندهای نوین هم مورد توجه جدی قرار میگیرد. تجربه ثابت کرده است تمام تیمهای مدیریتی که در صنعت خودرو آمدهاند این سه عامل مهم را در کنار یکدیگر به کار نگرفتهاند. البته اگر منصفانهتر بگویم بعضی مقاطع هماهنگی این سه عامل اتفاق افتاده اما زمان کمی داشته و نتوانسته نتایج مثبتی برای صنعت داشته باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اثر تحریمها بر صنعت خودروسازی توضیح میدهد: در این دوران ما به این دلیل افت تولید داشتیم که در زمینه قطعات حساس وابستگی به واردات داشتیم و آنها در شرایط تحریم حاضر به فروش قطعات به ما نشدند. در نهایت ما قطعات دست دوم را از مسیرهای دیگری تامین کردیم و به خط تولید رساندیم، مسلم است که کیفیت خودروها کاهش پیدا میکند. تا زمانی که قطعهسازان داخلی با مجموعه شرکتهای دانشبنیان و فناوریهای جدید همکاری نکنند نمیتوان به حل مشکلات امید داشت. هر زمان که این سه بخش همراه هم بودند ما به نتایج مناسبی دست پیدا کردهایم. امروز که تیراژ تولید افزایش پیدا کرده عامل آن تسلط خودروساز در تولید قطعات با فناوری حساس است. سیاستگذاری ما در خودرو اینگونه است که اگر خودروساز ۳۰ درصد از قطعات را داخلیسازی کند مجوز تولید به او داده میشود. در این شرایط فقط باید یک خط تولید بدنه، رنگ و مونتاژ ایجاد شود. طبیعی است که با روند تولید اگر قطعات حساس به خط تولید نرسد آن مجموعه از حیز انتفاع میافتد.
منطقی با بیان اینکه هدفگذاری افزایش تولید ۵۰ درصدی امکانپذیر است، میافزاید: برای اجرایی شدن این هدف باید ظرفیت قطعهسازی خود را بالا ببریم. وقتی توانستهایم یک و نیم میلیون دستگاه خودرو تولید کنیم یعنی توانمندی لازم وجود دارد فقط باید دیدگاه مهندسی را در تولید قطعات مورد استفاده قرار دهیم چرا که هنوز در تولید برخی قطعات کپی کاری میکنیم که باید اصلاح شود. کپیسازی مشکلش این است که شما یک قطعه را برای پراید و یک قطعه را برای سمند کپیسازی میکنید، اما در دنیا میگویند با تولید قطعات کاربردی و مهم و استفاده آنها در محصولات مختلف میتوان ضمن کاهش هزینه روی کیفیت محصولات هم اقدامات مثبتی را انجام داد. در این مسیر فرآیندهای مهندسی بسیار کاربردی هستند. ما باید به جای کپیسازی به فکر
طراحی باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اجزای حقیقی خودرو چه بخشهایی هستند؟ میگوید: موتور ، قوای محرکه، مجموعه بدنه و مجموعه الکترونیکی که اتفاقا ما زیاد به این اجزا نپرداختهایم، پس اگر میخواهیم سیاستگذاری درستی داشته باشیم باید در اجزای حقیقی خودرو به خودکفایی دست پیدا کنیم. اینکه بگوییم لاستیک، دستگیره و صندلی را ساختهایم که مهم نیست اینها ساده هستند و هر زمان میتوان ساخت و نیازی به واردات ندارند. ما باید امروز مسلط به تولید موتور شویم و بهمرور خود خودرو را بسازیم. وی همچنین خاطرنشان میکند: امروز در حال سرهم بندی هستیم نه خودروسازی و آزادسازی قیمت هم با آزادی از هفت دولت فرق دارد، به همین دلیل خودروساز باید فکری به حال کاهش هزینه بکند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد