9 - 08 - 2022
سرنوشت نامعلوم ۹۰۰ هزار تن روغن موتور
«جهان صنعت»- دو ماه پیش بود که از انجمن پالایشگاهداران روغنسازی خبر رسید که آنها مجوز افزایش ۲۵ درصدی قیمت روغن موتور دیزلی و بنزینی را دریافت کردهاند، خبری که به سرعت موجب افزایش قیمت انواع روغن موتور در بازار شد و دارندگان خودرو را با شوک جدید قیمتی هنگام تعویض روغن خودرو مواجه کرد.
هرچند دلیل این افزایش قیمت بالا رفتن هزینههای تولید شامل قیمت لوبکات، نرخ ارز و به تبع آن مواد افزودنی، مواد اولیه وارداتی، مواد بستهبندی و سایر هزینهها اعلام شد، اما حالا محسن رفعت رییس کمیسیون روانکاران خودرویی گفته «امروز اگر روغن پایه ایرانی را از دوبی بخریم، ارزانتر از بورس کشور خودمان تمام میشود.»
به گفته رفعت، تقریبا دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن لوبکات به عنوان ماده اولیه تولید روغن پایه، توسط چهار شرکت بزرگ روغنسازی از پالایشگاههای نفت خریداری و با نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن از آن، روغن پایه تولید میشود. ۶۰۰ هزار تن دیگر از آن به مصرف داخلی و به خود شرکتها میرسد، ۱۳۰ هزار تن نیز در بورس عرضه میشود و سرنوشت ۹۰۰ هزار تن مابقی آن، نامعلوم است که چگونه صادر شده است.رییس کمیسیون روانکاران خودرویی در گفتوگویی با خبرگزاری صدا و سیما تاکید کرد: «با شرایط جدیدی که به وجود آمده در حوزه خلیجفارس، روغن پایه ایرانی زیر قیمت بورس، به تولیدکنندگان داخلی پیشنهاد میشود.»صنعت روانکار کشور که شامل تولیدکنندگان انواع روغن موتور و روغن صنعتی میشوند، این روزها با معضلات فراوانی روبهرو هستند، آنطور که فعالان این صنعت میگویند افزایش قیمت ارز و هزینههای تولید باعث بروز مشکلات بسیاری برای این صنعت شده است. به گفته آنان نبود هیچ کمیته تخصصی تصمیمسازی (همچون در بازار پتروشیمی) در زمینه صنعت روانکار نیز در نادیده گرفته شدن چالشهای فعالان این بخش بیتاثیر نبوده است.
به گفته محسن رفعت معضل تامین روغن پایه، سالهاست که گریبان صنعت روغنسازی را گرفته و هیچگاه به صورت کارشناسی، این موضوع حل نشده و همیشه به صورت مسکّن و دورهای، مشکلات از مقابل پای تولیدکنندگان برداشته شده است. به همین علت، مجموعه مشکلات، امسال شرایطی را به وجود آورده که در رکود اقتصادی جهانی، تولیدکنندگان کوچک روغن، به بنبست تولید رسیدهاند.کارشناسان میگویند، طی سالهای گذشته به دلیل آنکه وزارت صمت بدون در نظر گرفتن چگونگی تنظیم قیمت و تامین مواد اولیه پروانه و مجوز آغاز به کار را به واحدهای خصوصی تولیدکننده و بستهبندی روغن موتور اعطا کرده همین موضوع باعث شده واحدهای کوچک و متوسط تولیدکننده روانکار امروز دچار چالش شوند.
رییس کمیسیون روانکاران خودرویی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفتی، در این رابطه تاکید میکند که در حال حاضر خطر تعطیلی ۱۳۰ کارخانه با بیش از ۸ تا ۱۰ هزار نیروی مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد به این دلیل که وقتی شرکتهای تامینکننده روغن پایه در جایگاهی، مشغول رقابت با تولیدکنندگان کوچک روغن و در جایگاه دیگر، در حال تامین مواد اولیه آنها هستند، انحصار به وجود میآید و هر زمان که بخواهند، شیر روغن پایه را روی تولیدکنندگان کوچک روغن، میبندند.
به گفته رفعت تولیدکنندگان روغن پایه، میتوانند در قیمت تمامشده روغن پایه و همچنین محصولاتی که به بازار عرضه میشوند، اثر بگذارند؛ همه این مسائل باعث میشود که کنترلکننده بازار و تولیدکنندگان کوچک روغن، در انحصار چهار شرکت بزرگ باشند.
این فعال صنعت روانکار تاکید کرد: تصمیمات لحظهای و مقطعی در خصوص خامفروشی و صادرات، شرایطی را به وجود میآورد که بازرگانی که در حوزه خلیجفارس فعالیت میکند، روغن پایه ایرانی را زیر قیمت بورس، به تولیدکنندگان داخلی پیشنهاد میدهد. بنابراین باید بررسی کرد که چه نظارتی در صادرات روغن پایه وجود دارد و به چه قیمتی صادر شده که امروز اگر روغن پایه ایرانی را از دوبی بخریم، ارزانتر از بورس کشور خودمان تمام میشود؟
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد