26 - 06 - 2017
سرعت قطار در مسیر تهران- قزوین- زنجان به ۲۰۰ کیلومتر افزایش مییابد
مدیرکل راهآهن شمال غرب کشور گفت: با دو خطه شدن خط آهن تهران- قزوین- زنجان که در دست اقدام است، سرعت قطارها در این مسیر از ۱۴۰ به ۲۰۰ کیلومتر و میزان حمل بار در آن نیز از ۵/۲۲ تن به ۳۰ تن افزایش مییابد.
علی خدایی افزود: مدیریت راهآهن شمال غرب کشور از کیلومتر ۱۲۴ تهران (ایستگاه کهندژ) تا شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی به طول ۶۰۰ کیلومتر به اضافه ۱۸۰ کیلومتر خطوط فرعی را تحت مدیریت خود قرار داده که پس از استان خراسان دومین مسیر پرترافیک ریلی کشور محسوب میشود.
این مسوول اضافه کرد: در حال حاضر روزانه ۳۰ قطار به صورت رفت و برگشت در این مسیر تردد میکنند که چهار قطار آن مربوط به ریل باس قزوین-تهران است که هر قطار ظرفیت ۳۱۲ مسافر را دارد.
وی، بزرگ ترین پروژه در دست احداث راهآهن شمال غرب کشور را دو خطه شدن مسیر تهران-زنجان اعلام کرد و یادآور شد: این خط به طول ۳۱۵ کیلومتر با پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار به روش EPC (مطالعه، اجرا و نظارت برعهده پیمانکار) بوده و از جمله طرحهای مصوب سفر مقام معظم رهبری در سال ۸۶ به زنجان بود که به دلیل کمبود اعتبار پیش از این محقق نشده بود و کار اجرایی آن بهطور عملی از سال گذشته آغاز شد.
به گفته وی، انجام این طرح از سمت تهران با سرعت بیشتری ادامه یافته و هماکنون نیز میزان پیشرفت آن در بخش زیرساختی با ۴۰ درصد همراه است و براساس قراردادهای منعقد شده که از صفر تا صد انجام کار برعهده پیمانکار بوده، تا سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
وی استفاده از شبکه ریلی را به دلیل ضریب ایمنی بالا از جمله سفرهای امن دانست و گفت: برای هر یک از شهرستانهای واقع در مسیر راهآهن شمال غرب کشور، به خصوص استان قزوین که ظرفیت و آمادگی لازم را در برقراری قطارهای حومهای داشته باشند، راهآهن جمهوری اسلامی آماده برقراری خطوط با تخصیص قطارهای ریل باس است.
خدایی در ادامه با اشاره به اقدامهای صورت گرفته در خط آهن در حال احداث قزوین-رشت، افزود: این مسیر به طول ۱۶۴ کیلومتر و هفت ایستگاه در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد برخوردار بوده و در سالجاری نیز مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
وی به طرح توسعه ایستگاه راهآهن قزوین نیز اشاره کرد و یادآور شد: خوشبختانه طرح TOD (توسعه بر مبنای حملونقل) در این شهر با حمایت مسوولان استانی روبهرو شده و با توجه به اینکه این ایستگاه در جنوبیترین نقطه شهر واقع شده، میتوان با اجرای طرح یادشده چشمانداز مناسبی را برای آن متصور شد.
وی اضافه کرد: البته محدودیتهایی در اجرای توسعه این طرح از جمله وجود بیمارستان ۲۲ بهمن وجود دارد که باید رفع شود.
به گزارش ایرنا، مدیرکل راهآهن شمال غرب کشور در پایان با اشاره به اینکه متاسفانه فرهنگ نادرستی مبنی بر خروج ایستگاههای راهآهن به خارج از شهرها در کشور وجود دارد که باید به شکل مطلوبی به آن رسیدگی و اصلاح شود، افزود: امروزه در جهان توسعه راهآهن به عنوان یکی از شاخصهای توسعه شهری مد نظر است و بهطور جدی نیز در شهرسازی مدرن دنیا به آن توجه میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد