17 - 01 - 2018
سرعت قطارهای باری ایران افزایش یافت
مدیرکل بازرگانی بینالمللی راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفت که برای جلب رضایت مشتریان و کاهش زمان جابهجایی بار ترانزیتی، سرعت قطارهای باری در کشور افزایش یافت. غلامرضا نجفی در سمینار بررسی توسعه حملونقل ریلی در بنادر ایران در بهشهر افزود: در حال حاضر میانگین سرعت قطار باری در ایران ۶۰ کیلومتر است که برای بارهای ترانزیتی سرعت به ۹۰ کیلومتر میرسد. وی ادامه داد : با افزایش سرعت قطار باری در کشور، زمان ارسال بار از مبدأ به مقصد نیز کاهش چشمگیری خواهد یافت و رضایت مشتریان در این حوزه جلب میشود. نجفی سهم راهآهن از ترانزیت کالا را در حال حاضر حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت که در برنامه چشماندازی ۱۴۰۴ سهم راهآهن باید به حدود ۱۰ میلیون تن باید برسد.
وی افزود: ظرفیت موجود برای ترانزیت در کشور هم حدود ۳۰ میلیون تن است که سهم راهآهن باید به ۱۲ درصد برسد و تا ۳۰ درصد نیز قابل افزایش است. نجفی مجموع جابهجایی بار در راهآهن ایران را در سال گذشته حدود ۴۰ میلیون تن و برای سالجاری نیز حدود ۵۰ میلیون تن پیشبینی کرد.
مدیرکل بازرگانی بینالمللی راهآهن ایران برقراری میانگین تخفیف ۳۰ درصدی را برای ترانزیت کالا از دیگر برنامههای راهآهن دانست و گفت که راهآهن جمهوری اسلامی ایران برای جلب مشتری از حدود یک دهه پیش تاکنون تعرفه جابهجایی را افزایش نداده است. وی افزود: این برنامه همچنان در راهآهن جمهوری اسلامی ایران اجرایی میشود و در شرایط فعلی برای جلب نظر مشتریان تخفیف ۳۰ درصدی نیز برای جابهجایی کالا اعمال میشود.
نجفی گفت که براساس ظرفیتهای موجود، ایران ظرفیت ترانزیت ۱۷ درصد از بار کشورهای جهان را دارد و این بار میتواند با ایجاد زیرساخت و تعامل با کشورها، از ایران بگذرد.
به گزارش ایرنا، مدیرکل بازرگانی بینالمللی راهآهن ایران طول شبکه ریلی کشور را در شرایط فعلی افزون بر ۱۱ هزار کیلومتر اعلام کرد و گفت که در حال حاضر شش هزار و ۵۰۰ کیلومتر ریلگذاری دیگر هم در دست اجراست.
وی اضافه کرد: با تکمیل پروژههای نیمهکاره خطوط ریلی کشور به افزون بر ۱۷ هزار کیلومتر میرسد و ظرفیتها برای باربری افزایش چشمگیری خواهد یافت.مدیرکل بازرگانی بینالمللی راهآهن جمهوری اسلامی گفت که با وجود اتصال راهآهن جمهوری اسلامی به آسیایمیانه، تاکنون واگنهای ایرانی مجوز لازم را برای ورود به این کشورها نداشتند که مصوبه قانونی آن از مجلس شورای اسلامی اخذ شده است.
نجفی افزود: تاکنون ترانزیت کالاهای این کشورها از طریق واگنهای باری آسیایمیانه انجام میشد و این مجوز برای واگنهای ایرانی نیز صادر شده است. وی اظهارداشت: با اتصال بندر امیرآباد به شبکه ریلی کشور و اسکله رورو، ظرفیتهای موجود برای ترانزیت بار کشورهای آسیای میانه افزایش چشمگیری خواهد یافت.
او افزود: کشور قزاقستان حدود چهار میلیون تن گندم دارد که میتواند از طریق بندر امیرآباد ترانزیت کند و ظرفیت لازم نیز در این بندر برای ذخیرهسازی و حمل وجود دارد. سمینار یکروزه هماندیشی بررسی حملونقل ریلی در بنادر ایران با حضور مدیران و کارشناسان بنادر و راهآهن جمهوری اسلامی در بهشهر در حال برگزاری است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد