22 - 10 - 2019
سرانجام نامعلوم «حملونقل بار و موتورسیکلت اینترنتی»
در ضوابط قانونی فعلی، اختیار شرکتهای فعال در حوزه تاکسیرانی اینترنتی برای تعیین قیمت سلب نشده و نمیشود، فقط یک قید در دستورالعمل مورد تاکید قرار گفته و آن، اینکه اگر قیمت یک شرکت مسافربر اینترنتی برای مسیر و زمان مشخص از قیمت مصوب برای تاکسیهای تلفنی بیشتر باشد، این موضوع باید قبل از سفر به اطلاع کاربر برسد. البته این قید نه تنها ناقض فضای رقابتی نیست بلکه رقابت را عادلانهتر و به نفع عموم شهروندان خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، علی پیرحسینلو، مشاور معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه اولویت شهرداری بعد از تثبیت ضابطهمندی، این است که فعالیت ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر به نفع عموم مردم توسعه یابد و تسهیل شود، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری در فضای رقابتی قیمتگذاری شرکتهای مسافربر اینترنتی مداخله نخواهد کرد. مهمترین تحولی که با ابلاغ این دستورالعمل رخ میدهد، این است که نوع رابطه این شرکتها با شهرداریها مشخص میشود و ضوابط ترافیکی، آلایندگی و فرسودگی ناوگان و … برای شرکتهای فعال روشن شده و مبنای عمل قرار میگیرد.پیرحسینلو در پاسخ به این سوال که آیا امکان تجدید نظر در این دستورالعمل وجود دارد یا خیر، گفت: دقت داشته باشید هر قانون و آییننامهای به هر حال یک محصول بشری است و امکان تغییر، تحول، اصلاح و تکمیل دارد که البته این سخن به معنای عقبگرد از این ضوابط و از اصل ضابطهمندی نیست بلکه ممکن است نکاتی تا الان دیده نشده یا مسائلی وجود دارد که تصمیمگیران فعلا در مورد آنها به نتیجه و اجماع نرسیدهاند که ممکن است بعدا اضافه یا اصلاح شود و احیانا نسخههای تکمیلی تصویب و ابلاغ شود.
وی در خصوص شمول این ضوابط بر حمل و نقل اینترنتی بار و کالا هم گفت: یکی از نقاط ابهام و قابل سوال درباره این دستورالعمل همین است که ظاهرا صرفا به ضوابط حمل و نقل مسافر با خودرو پرداخته و جای سوال است که آیا این ضوابط قابل تعمیم به حمل و نقل مسافر با موتورسیکلت هم هست یا نه. هرچند که در جاهایی از این دستورالعمل به طور کلی از وسایل نقلیه صحبت شده است اما در بند و تبصرههایی هم از لزوم ثبت «ویآیان» که صرفا برای خودروهاست، صحبت شده است. موضوع حمل و نقل بار و کالا نیز در این دستورالعمل مسکوت مانده این در حالی است که در مصوبه ابتدایی هیات وزیران در سال ۹۵، در مورد لزوم ساماندهی ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر، به تعیین ضوابط در این حوزه اشاره شده بود.
پیرحسینلو با بیان اینکه طبعا چنین مواردی میتواند به عنوان ایدههای تکمیلی و اصلاحی مطرح باشد، افزود: البته از نظر شهرداری تهران، تدوین ضوابط برای جابهجایی هوشمند مسافر، اولویت و فوریت داشت و به همین دلیل حالا که این مهم ساماندهی شده، تمام تلاش خود را در راستای کمک به توسعه و تسهیل هوشمندسازی این حوزهها و رفع دغدغههای بخش خصوصی فعال متمرکز خواهیم کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد