13 - 04 - 2024
«سال گربه» رکورد زد
گروه فرهنگ و هنر- بررسی عملکرد سینماها در روز گذشته نشان میدهد، عید فطر امسال ۱۱۳هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود به سینماهای سراسر کشور رفتند و فیلم سال گربه در اولین روز اکرانش رکوردشکنی کرد. بررسی آمارهای ثبت شده از میزان فروش سینماهای سراسر کشور در سامانه سمفا عیدفطر امسال ۱۱۲هزار و ۹۱۳نفر از علاقهمندان به هنر هفتم در سراسر کشور برای دیدن فیلم مورد علاقه خود از میان فیلمهای در حال اکران بلیت سینما تهیه کرده و روی صندلیسالنها نشستند.
براساس همین آمار سینماهای سراسر کشور دیروز مجموعا ۲۵۷۶ سانس اکران برای فیلمهای اکران نوروزی داشتند که مجموع درآمد گیشهها برای فروش بلیت این فیلمها رقمی معادل ۷۹میلیارد و ۲۱۶میلیون و ۵۵۰ هزار ریال ثبت شده است. این در حالی است که عملکرد انفرادی فیلمهای اکران شده نشان میدهد تمساح خونی با سهم ۶۷/۵۱درصدی از کل مخاطبان دوره موردنظر یعنی ۵۸۳۴۴ نفر برای ۹۵۲سانس اکران و درآمدی معادل ۴۱میلیارد و ۸۸میلیون و ۷۰۰هزار ریال صدرنشین فهرست است و به دنبال آن فیلم تازه وارد سال گربه با سهم ۲۸درصدی از کل مخاطبان یعنی ۳۱۶۱۸مخاطب در ۵۳۷سانس اکران و درآمدی معادل ۲۲میلیارد و ۹۵۵میلیون و ۶۰۰ هزار ریال جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.
فیلم جنجالی جشنواره فجر امسال یعنی بیبدن نیز با یک پله عقبنشینی نسبت به گذشته اکنون با سهم ۶۷/۱۳درصدی معادل ۱۵۴۴۶مخاطب برای ۵۰۲ سانس اکران و درآمد ۱۱میلیارد و ۳۶میلیون و ۷۰۰هزار ریالی به جایگاه سوم بسنده کرده تا آسمان غرب با پشتسر گذاشتن سایر همگروهیهای خود در هفته گذشته با سهم ۲۰/۲درصدی معادل ۲۴۹۲مخاطب برای ۱۳۰سانس اکران و درآمد یک میلیارد و ۱۲۸میلیون و ۸۶۰هزار ریالی جایگاه چهارم را در اختیار گیرد.
آپاراتچی هم روز گذشته توانست نظر ۱۴۳۹مخاطب معادل ۲۷/۱درصد از کل مخاطبان سینمای دوره موردنظر را برای ۱۲۵سانس اکران به خود جلب کند تا با درآمد ۸۹۶میلیون و ۸۴۰هزار ریالی جایگاه پنجم را به نام خود کرده باشد و ایلیا جستجوی قهرمان نیز با سهم ۶۱/۱درصدی معادل ۱۸۱۸مخاطب برای ۱۵۳سانس اکران درآمدی معادل ۸۷۹میلیون و ۵۹۰هزار ریال داشت تا به جایگاه ششم بسنده کند.
این در حالی است که نوروز با حضور علینصیریان روز گذشته تنها ۱۲۷۴مخاطب داشت تا با سهم ۱۲/۱درصدی از کل مخاطبان برای ۱۲۳سانس اکران و درآمد ۸۶۹ میلیون و ۸۶۰ هزار ریالی جایگاه هفتم را به نام خود کرده باشد و در نهایت پرویزخان هم با سهم ۴۲/۰درصدی معادل ۴۸۲مخاطب برای ۵۴سانس اکران و درآمد ۳۶۰میلیون و ۴۰۰هزار ریالی به جایگاه هشتم بسنده کند.
بررسی عملکرد سینمای سال ۱۴۰۳ ایران در روزهای نیمبها
(دوشنبه و سهشنبه)از ابتدای سال نشان میدهد، روزهای نیمبهای این هفته یعنی ۲۰ و ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ مجموعا ۱۹۵هزار و ۹۳۴نفر از هموطنان برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در ۴۶۵۱ سانس اکران بلیت سینما تهیه و مبلغ ۷۵میلیارد و ۳۲۰میلیون و ۲۹۵هزار ریال به گیشهها واریز کردهاند.
این در حالی است که یک هفته قبلتر یعنی روزهای ۱۳ و ۱۴فروردین تنها ۲۷۷۱۹نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در ۸۲۷سانس اکران بلیت خریداری کرده بودند و درآمد گیشهها در دومین دوره روزهای نیمبها از ابتدای سال ۹میلیارد و ۹۱۸میلیون و ۲۰۰هزار ریال بود.
نکته جالب توجه اینجاست که بررسی دقیقتر نشان میدهد اولین دوره روزهای نیمبهای سینمای ایران در هفته نخست فروردین ۱۴۰۳ یعنی روزهای ۶ و ۷فروردین تعداد ۲۳۹هزار و ۹۴نفر از هموطنان برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در ۵۳۵۳ سانس اکران سینما رفتند که این تعداد مخاطب رقمی معادل ۱۶۰میلیارد و ۷۱میلیون و ۲۳۵ ریال به گیشهها واریز کرده بود.
پس اگر بخواهیم روند استقبال علاقهمندان سینما در این سه دوره از روزهای نیمبهای هنر هفتم کشورمان را از ابتدای سال بررسی کنیم میبینیم هفته قبل (۲۰ و ۲۱ فروردین) نسبت به یک هفته قبلتر (۱۳و ۱۴ فروردین) مجموعا مخاطبان سینماها ۰۹/۷برابر شده است اما اگر بخواهیم آخرین روزهای نیمبهای سینمای ایران را نسبت به نخستین دوره سال جاری مقایسه کنیم میبینیم روزهای
۲۰ و ۲۱فروردین نسبت به ۶ و ۷ فروردین مجموعا ۴۳۱۶۰ نفر کمتر سینما رفتهاند که معادل نزول ۰۵/۱۸درصدی بوده است.
به گفته برخی از منتقدان سینما این نوسان تعداد مخاطب به دلیل مصادف شدن روزهای نیمبهای سینمای ایران با ایامی خاص در ماه مبارک رمضان و مناسبتهای نوروزی بوده و در هفتههای آینده بهتر میتوان درباره مخاطبان روزهای نیمبها اظهارنظر کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد