21 - 11 - 2021
سازوکار قوه مجریه دستورمحور نیست
آقای رییسی دیروز دستور دادند که طرح ممنوعیت تردد شبانه لغو شود. به نظر شما این شیوه عملکرد درست است که آقای رییسجمهور شخصا به مسائل ورود کرده و دستور دهند یا نیاز به کارشناسیهای از پایین به بالا است؟
بستگی دارد؛ اگر رییسجمهور بخواهد در همه عرصهها دستور دهد قطعا معقول نیست و اگر هم کسی چنین کند، اشتباه کرده است. در حوزههایی هم اصلا دستور دادن معنا ندارد، مثلا اینکه رییسجمهوری به معاون خود دستور بدهد که مشکل آب را در ایران حل کن؛ دستور دادن در این موارد اساسا بیمعنا است. در برخی عرصهها نیز آن کار ممکن است اما کاملا به مطالعات کارشناسی نیاز دارد. در این موارد هم دستور دادن با جهتگیری مشخص خطاست. مثلا فرض کنید بحث استخدام ۴۰ هزار پرستار با تخصصهای مختلف در بیمارستانهای بخش دولتی و خصوصی را داریم، طبیعتا این نیاز به مطالعاتی دارد که چگونه جایابی شده و بر اساس نیاز بیمارستانها استخدام شوند. این بحث تخصصی است و اگر رییسجمهور به وزیر بهداشت دستور دهد که در این مسیر مطالعه و بر آن اساس اقدام کند، درست است اما اگر خودش دستور دهد که هر بیمارستان پنجنفر را استخدام کند، حتما کار غلطی است.
الان آقای رییسجمهور شخصا دستور داده که ممنوعیت تردد شبانه لغو شود درحالی که ستاد مقابله با کرونا که زیرمجموعه خود ایشان است، باید در این زمینه تصمیم میگرفت.
در این مورد خاص، چون کار کارشناسی شده و آن دستگاهی که باید نظر بدهد هم نظر خود را اعلام کرده است، ایرادی ندارد.
یعنی راهور به عنوان کارشناس میدانی بررسی کرده و به صراحت گفته که این طرح، کاربرد خود را از دست داده یعنی مردم بلد هستند که این طرح را دور بزنند و در نتیجه ۷۰ درصد رفتو آمدها برگشته است و فایده ندارد. وقتی راهور ۲ بار نتیجه کارشناسی در این باره را اعلام کرده است، رییسجمهور بر اساس نظر کارشناسی دستور داد و این ایرادی ندارد.
مرکز تصمیمگیرنده درباره ثمربخشی این طرح، ستاد مقابله با کرونا بوده است که اتفاقا قبلا اعلام کرده بود این طرح فایده ندارد. سوال من این است که آقای رییسی چرا لغو این طرح را در چارچوب ستاد، پیگیری نکرده و شخصا وارد عمل شدهاند؟
ببینید، ستاد مقابله با کرونا یک پدیده قانونی و حقوقی نیست. این ستاد به دستور رییسجمهور تشکیل شده و تعطیل کردن آن هم در حیطه اختیارات رییسجمهور است. این ستاد که مصوبه قانونی و آییننامه ندارد. این یک سازوکاری است که رییسجمهور قبل برای مقابله با بحران ایجاد کرده است. رییسجمهور الان اختیار دارد که این سازوکار را منحل کرده و یا خود در آن دستور دهد. این در حیطه اختیارات او است و اینکه الان خودش دستور داده، هیچ ایراد و منعی ندارد. آنجایی که قانون منع کرده همه باید تابع باشند. مثلا رییسجمهور میتواند نکتهای را به معاون اول ابلاغ کند و معاون اول هم به وزیر و وزیر به استاندار ابلاغ کند. رییسجمهور اما این حق را هم دارد که مستقیم موضوع را به استاندار ابلاغ کند.
به نظر شما اینکه وقتی رییسجمهور میتواند موضوع را از کانال اصلی و ساختار قانونی پیگیری کند، شخصا ورود کند، این شائبه را ایجاد نمیکند که شخصمحور عمل میکند؟ به خصوص که آقای رییسی در سه ماه گذشته در موضوعات دیگری مثل بورس و… هم دستور داده بودند.
من در کانال شخصی خود، دو هزار بار تا حالا نوشتهام که آقای رییسی، دستور ندهید اما من معتقدم که در این مورد خاص چون در حیطه اختیارات قانونی است و مطالعات کارشناسی شده، اشکال ندارد اما اگر در حوزه دیگری که مطالعات کارشناسی نشده، دستور دهد، حتما غلط است.
ضمن اینکه دستور رسیدگی دادن ایرادی ندارد. دستور مصادقی دادن محل بحث است. اگر آقای رییسجمهور به وزیر مربوطه دستور بدهد که مثلا رسیدگی کنید مردم زیان نکنند ایرادی ندارد چون یعنی مطالعه کرده و ببینید که مردم چگونه کمتر زیان میکنند. اما اگر دستور مصداقی دهد و مثلا بگوید شاخص بورس را ۴ تا بیاورید بالا، این غلط است.
به نظر شما آقای رییسی با نگاه شخصمحور عمل نمیکند؟
نه، در مجموع من نگرانی از این بابت که شخصمحور عمل میکنند، ندارم و اگر ببینم حتما وظیفه دارم که بگویم چون این موضوع به شدت زیانبار است. اشکال آقای رییسی این است که او از قوه قضاییه آمده و سازوکار این قوه خیلی دستورمحور است. در حالی که قوه مجریه دستورمحور نیست و سازوکارمحور است. به همین خاطر هم زمان نیاز دارد تا دیدگاه قضایی آقای رییسی تبدیل به دیدگاه اجرایی شود.
فکر میکنید که افراد از جایگاههای دیگر چقدر به نگاه فعلی آقای رییسی که معتقدید ناشی از تجربه در قوه قضاییه است، دامن میزنند.
من نمیدانم که چقدر از بقیه تاثیر میگیرد.
مثلا نماینده اصفهان نامه نوشته به رییسی و خواسته که در قضیه زایندهرود شخصا ورود کنید.
اگر منظور از «شخصا ورود کردن» این باشد که دستور مشخص بدهد حتما غلط است چون در زمینه مساله آب هزاران پارامتر باید بررسی شود و رییسجمهور نهایتا میتواند دستور دهد که رسیدگی شود. دستور مصداقی در این زمینه خطای محض است.افراد اما میتوانند هر درخواستی داشته باشند، رییسجمهور نباید به هر درخواستی پاسخ دهد. ما که نمیتوانیم بگوییم افراد به رییسجمهور نامه ننویسند.در مجموع تاکنون و خوشبختانه این نکته را ندیدم که آقای رییسی فرد شخصمحوری باشد و اگر خدای نکرده روزی حس کنم که به این سمت میرود حتما در حد خودم تذکر خواهم داد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد