زیان انباشته ۲۵۵همت شد
جهان صنعت_زیان انباشته سهخودروساز بزرگ کشور براساس صورتهای مالی غیرتلفیقی تا پایان شهریور۱۴۰۴ باافزایش ۸/۱۱درصدی به بیش از ۲۵۵همت رسید. بررسی صورتهای مالی غیرتلفیقی سهخودروساز بزرگ کشور در سامانه کدال نشان میدهد که زیان انباشته آنها که تا پایان سال۱۴۰۳ معادل ۷۲/۲۲۸همت بوده در شش ماهه نخست امسال با رشد ۸/۱۱درصدی به بیش از ۲۵۵همت رسیده است. بر این اساس ایرانخودرو از ابتدای سال۱۴۰۴ تا پایان شهریورماه در مجموع ۶/۱۰همت زیان عملیاتی به ثبت رسانده است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۹۵/۷همت بود بهاینترتیب زیان عملیاتی این شرکت ۶۵/۲همت معادل ۳/۳۳درصد افزایش یافته است. زیان انباشته ایرانخودرو نیز طی ششماهنخست امسال ۲/۱۱درصد افزایش داشته و از ۱۲۰هزارو۵۴۰میلیارد تومان در پایان سال۱۴۰۳ به ۱۳۴هزارو۱۲۰میلیاردتومان رسیده است؛ افزایشی معادل ۱۳هزارو۵۸۰میلیاردتومان. بااینحال سرمایه ثبتشده ایرانخودرو در بورس بیش از ۲۵۶هزارمیلیارد تومان بوده ازاینرو این شرکت فعلا مشمول ماده(۱۴۱) قانون تجارت نیست. براساس آمار موجود سایپا در نیمهنخست سالجاری ۸/۹۱۰میلیاردتومان زیان عملیاتی به ثبت رسانده درحالیکه در مدت مشابه سال گذشته این رقم ۸۳/۲همت بوده و بر این اساس زیان عملیاتی سایپا ۹۲/۱همت معادل ۸/۶۷درصد کاهش یافته است. این کاهش زیان عمدتا ناشی از افت تولید این شرکت است چرا که سایپا در ششماههنخست امسال ۸۴هزارو۵۹۵دستگاه خودروی سواری تولید کرده درحالیکه در مدت مشابه سال گذشته تولید آن ۱۲۵هزارو۶۲۴دستگاه بوده است؛ افتی معادل ۶/۳۲درصد. زیان انباشته سایپا نیز در این مدت ۸۵/۶همت (معادل ۷/۹درصد) افزایش یافته و به ۸۴/۷۰همت رسیده است. سرمایه ثبتشده سایپا در بورس بیش از ۱۶۲همت بوده و به دلیل تجدید ارزیابی داراییها در سال گذشته این شرکت نیز مشمول ماده(۱۴۱) قانون تجارت نیست. در مقابل شرکت پارسخودرو که زیرمجموعه گروه سایپا محسوب میشود در ششماهه نخست امسال با افزایش چشمگیر زیان مواجه شده است. این شرکت در این مدت ۷۸/۵همت زیان عملیاتی ثبت کرده درحالیکه در مدت مشابه سال گذشته زیان آن ۴۶/۳همت بوده است؛ افزایشی معادل ۳۲/۲همت یا ۶۷درصد. زیان انباشته پارسخودرو تا پایان شهریورماه به ۹۱/۴۳همت رسیده که در مقایسه با پایان سال۱۴۰۳ ۵۷/۶همت افزایش یافته است؛ رشدی ۶/۱۷درصدی. به گزارش مهر با توجه به سرمایه ثبتشده ۳/۱۱هزارمیلیارد تومانی این شرکت در بورس پارسخودرو همچنان مشمول ماده(۱۴۱) قانون تجارت بوده چراکه تجدید ارزیابی داراییها در مورد آن انجام نشده است. بنابراین با تداوم این وضعیت احتمال نیاز دوباره خودروسازان به تجدید ارزیابی داراییها برای خروج از شمول ماده۱۴۱ قانون تجارت در سال آینده دور از انتظار نیست.
