25 - 11 - 2021
زیان انباشته خودروسازان ۸۳ هزار میلیارد تومان شد
«جهان صنعت»-بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه خودروسازان درخصوص جمعآوری خودروهای کف پارکینگ اعلام آمادگی کردند، گفت: این وعده هنوز عملی نشده است.
اشکان میرمحمدی با حضور در یکی از برنامههای صدا و سیما گفت: ۲۹ شهریور جلسهای در سازمان بازرسی کل کشور با خودروسازان، قطعهسازان بزرگ کشور و سایر دستگاههای تاثیرگذار از جمله بانک مرکزی، گمرک ایران، سازمان محیطزیست و سازمان استاندارد درخصوص بررسی علت دپوی خودروهای تولیدی برگزار شد و مشکل چالش انباشته شدن خودروها در پارکینگ هر دو شرکت خودروساز مورد بررسی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه مشکل عمده خودروسازان، وارد کردن قطعات الکترونیکی بوده، افزود: خودروسازان علت انباشت خودروها و کسری قطعات خودرو را مشکل تامین نقدینگی و قطعهسازان هم قیمتگذاری دستوری را مطرح کردند.
بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه خودروسازان درخصوص جمعآوری خودروهای کف پارکینگ اعلام آمادگی کردند، گفت: مدیرعامل ایرانخودرو اعلام کرد بیش از ۹۰ هزار خودروی کف پارکینگ خود را تا نیمه آبان به ۶۰ هزار دستگاه خودرو برساند و مدیرعامل سایپا نیز وعده داد ۵۳ هزار دستگاه این شرکت را تا پایان آذر به ۱۰ هزار دستگاه کاهش دهند، اما شواهد امر نشان میدهد که هیچکدام از دو شرکت خودروساز نتوانستند مبادرت به کاهش خودروهای دپو شده خود کنند.
میرمحمدی بیان کرد: خودروسازان با توجه به مشکلاتی که دارند، به دنبال اعمال افزایش قیمت هستند و قرار است با افزایش تولید، موجبات کاهش قیمت فراهم شود.
بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان بازرسی به ابعاد و عرصههای مختلفی در این زمینه ورود کرده است.
تبعات حمایت بیچون و چرا از خودروسازان
سیدمحسن دهنوی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم گفت: مجموع زیان انباشته از ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در پایان سال ۹۶ به ۸۳ هزار میلیارد تومان در پایان ششماهه سال گذشته رسیده و در طول سه و نیم سال حدود هفت برابر شده است.
وی بیان کرد: از آذر ۹۶ تا آذر ۹۹ قیمت تیبای صندوقدار ۵ برابر شده، در حالی که تورم دو برابر شده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: حمایت بی چون و چرا از خودروسازان و قطعهسازانی که تبدیل به بخشی از مافیای خودرو شدهاند، باعث تحویل بیکیفیت خودرو به مردم و زیان انباشته خودروسازان شده است. دهنوی گفت: در چند هفته گذشته که اوج نوسان بازار خودرو بوده، خبری از وزیر صمت نبوده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: سال گذشته نزدیک ۸۰ هزار میلیارد تومان رانت، بابت تفاوت قیمت با بازار توزیع شد.
مجید کاغذگریان، کارشناس صنعت خودرو هم گفت: از ۹۰ هزار خودروی دپو شده شرکت ایران خودرو ۱۰ درصد آنها معطل قطعه الکترونیکی هستند.
وی بیان کرد: ساپکو با دو هزار نیرو وظیفه مدیریت زنجیره تامین را بر عهده دارد. این کارشناس صنعت خودرو گفت: از ۹۱ هزار محصول دپو شده ایران خودرو، همه آنها معطل قطعه الکترونیکی (چیپست) هستند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد