رکود وحشتناک در بازار لوازمخانگی

جهان صنعت– دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، درباره رکود تورمی در بازار لوازم خانگی گفت: با توجه به اینکه ما در شرایط رکود بسیار سنگینی هستیم، تولیدکنندگان لوازم خانگی بهخاطر برونرفت از رکود، سعی دارند قیمتها را بالا نبرند. سود نزدیک به صفر در برخی از کالاها در نظر گرفته شده است. بعد از جنگ ۱۲روزه، آنقدر رکود در بازار لوازم خانگی بالاست که همه تلاش میکنند مقداری تحریک تقاضا شود و خرید بالا برود. بالا بردن قیمت اصلا در برنامه نیست.
نسرین اوجاقی درباره افزایش هزینههای تولید بیان کرد: هزینههای تولید همیشه به ساختار هزینهای کارخانه برمیگردد. تمام کارخانهها با یک سبک هزینه پیش نمیروند. وقتی دلار تغییر قیمت میدهد و یک جهش زیادی در حدود آذر و دیماه داشتیم، مواد اولیه وارداتی تحتتاثیر قیمت دلار قرار گرفت. هزینه نیروی انسانی هم بالا رفته است. درصد افزایش تورم تولید اما نسبتبه هر کارخانه متفاوت است.
دبیرکل انجمن صنایع لوازمخانگی ایران درباره مونتاژی بودن محصولات لوازمخانگی در ایران اظهار داشت: واقعیت این است که محصول به محصول از نظر تولید متفاوت است. کولر آبی، لوازم داخلی آشپزخانه و گاز و… تا ۸۰ و ۱۰۰درصدی داخلی تولید میشوند. در برخی محصولات مانند تلویزیون، حدود ۶۰درصد وارداتی است. یخچال و لباسشویی هم حدود ۲۰درصد وارداتی است. بیشتر تجهیزات اولیه نیز از چین و کرهجنوبی وارد میشود.
اوجاقی درباره تفاوت قیمت کارخانه و بازار در لوازمخانگی بیان کرد: آمار دقیقی از میزان خردهفروشی و قیمت کارخانه وجود ندارد؛ اگرچه روی اکثر کالاها قیمت فروش کارخانه و فروشگاه درج شده است. امیدوارم رکود این بازار کمتر شود تا میزان تولید هم افزایش یابد. تولیدکننده و مصرفکننده هردو از بالارفتن قیمت ضرر میکنند. تولیدکننده هم از بالا رفتن قیمت ضرر میکند. به نفع همه است که قیمت پایین باشد.
وی درباره کالاهای قاچاق لوازمخانگی گفت: کالاهای خارجی طرفداران زیادی دارند اما از نظر فرهنگی این ایده را داریم که ممکن است کالای خارجی کیفیت بهتری داشته باشد. دسترسی به کالاهای خارجی قاچاق است و تعرفههای دولتی در آن پرداخت نمیشود. از سوی دیگر خدمات پس از فروش در آنها وجود ندارد و ممکن است کالای تقلبی به فروش رسیده باشد. اگر فروشندههای کالاهای خارجی مالیات پرداخت کنند، قیمت این کالاها خیلی بیشتر از حال حاضر میشود.
منبع: تجارت نیوز