14 - 07 - 2022
رکود صنعت خودرو با حمایت ۲۵۰۰ میلیارد تومانی هم رفع نشد
۲۵۰۰ میلیارد تومان از منابع بانکی در حالی به فروش خودروهای انبارشده در پارکینگ خودروسازان اختصاص یافت که پس از توقف نامنویسیها، دوباره رکود به فروش خودروسازان بازگشته و به اصطلاح «آش همان آش است و کاسه همان کاسه» و مشخص نیست چه کسی برای تیم اقتصادی دولت تصمیم میگیرد.
به گزارش فارس، تنها چند روز پس از آنکه دولت در شرایط محدودیت منابع مالی، رقم قابل توجهی را به صنعت خودرو اختصاص داد و در حالی که این اقدام به بهانه خروج از رکود صورت گرفت، باز هم شرایط فروش خودروسازان به همان وضعیت قبل بازگشته و رکود دوباره بر سر این صنعت سایه انداخته است.
به این ترتیب ۲۵۰۰ میلیارد تومان از منابع سیستم بانکی در ماجرایی هزینه شد که هیچ اثری در بهبود شرایط صنعتی و اقتصادی کشور نداشته و تنها یک رانت برای خودروسازان بود تا از دست خودروهایی که بدون حساب و کتاب و بدون سنجش نیاز بازار، تولید و انبار کرده بودند، خلاص شوند.
در عین حال فروش اقساطی خودروسازان باعث شد اندک معاملهای که بابت خرید و فروش در بازار صورت میگرفت، متوقف شود. بسیاری از مشتریان بازار منتظرند دوباره طرحی مانند پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی اجرا شود و بعد از آن نسبت به خرید خودرو اقدام کنند. طبق آخرین آمار وزارت صنعت، میزان تولید خودرو در کشور طی آبان امسال ۵۵ هزار و ۴۹۳ دستگاه بوده که نسبت به آبان ۹۳ کاهش ۳/۴۲ درصدی را نشان میدهد. این افت تولید نشاندهنده تشدید رکود در صنعت خودرو در ماهی از سال است که در همان ماه، تزریق منابع مالی با هدف رفع رکود صورت گرفت. این موضوع که تحریک تقاضا با فروش اقساطی کالا یک راهحل موقتی است نه بلندمدت، بر کسی پوشیده نیست و هر کارشناس اقتصادی به این مساله اذعان دارد. از اینرو باید گفت که اگر به جای پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی به فروش خودروهای انبارشده خودروسازان، مبلغی بابت بهبود فرآیندهای تولید و در جهت کاهش قیمت تمامشده تولید خودرو اختصاص مییافت، نتیجه قابل قبولتری در اقتصاد کشور داشت و بالطبع با منطقی شدن قیمت خودروها و بهبود کیفیتشان، تقاضا برای خرید خودرو افزایش مییافت و رکود بازار نیز کمکم برطرف میشد.
از سویی اگر عدهای بخواهند اینطور توجیه کنند که چون دیگر بازارهای اقتصادی کشور راکد است، بازار خودرو نیز راکد شده و شرکتهای خودروساز با مشکل مالی روبهرو هستند، باید گفت اگر کیفیت و قیمت خودروهای ایرانی در سطح مناسبی قرار داشته باشند، صادرات میتواند جایگزین بازار داخل شود و پاسخگوی تولید شرکتهای خودروساز باشد تا کسری فروش خود را از این طریق تامین کنند.
در شرایطی که قرار بود رفع رکود اصلیترین هدف طرح دولت برای فروش خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی باشد، این هدف محقق نشد و خودروسازان دوباره با مشکل فروش روبهرو شدهاند. به این ترتیب مشخص نیست چه کسی این طرح را برای دولت کارشناسی کرده و با چه توجیهی مسوولان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت صنعت و کلا هیات دولت را به اثربخشی این طرح راضی کرده بود.
حال این سوال از مسوولان اقتصادی کشور مطرح است که پرداخت منابع ۲۵۰۰ میلیارد تومانی چه تاثیری در رفع رکود از صنعت خودرو داشت؟ خوب است آمار و ارقامی در مورد میزان اثربخشی این طرح از سوی دولت ارائه شود تا دلیل این اقدام دولتمردان برای مردم مشخص شود.
از سویی با وجود تبلیغات بسیاری که برای اجرای بسته خروج از رکود دولت شد، خروجی این طرح تاکنون تنها فروش ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو بوده است که به گفته دولتیها قرار بود این میزان فروش، رکود بازار را برطرف کند؛ رکودی که زیادهخواهی خودروسازان و در نتیجه افزایش بیش از حد قیمتها و افت کیفی تولیدات دلیل اصلی آن بود. به این ترتیب دولت بابت عملکرد نسنجیده خودروسازان نهتنها رفع مشکلات ایجاد شده را از آنها طلب نکرد بلکه با جایزه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی، خودروهای بدون برنامه تولیدشده آنها را به فروش رساند.
این در حالی است که مردم خواستار بهبود کیفیت و قیمت خودروها هستند تا بعد از آن نسبت به خرید اقدام و رکود بازار را برطرف کنند. افرادی نیز که در مدت شش روز فروش خودروهای اقساطی برای ثبتنام اقدام کردند بیشتر با هدف دریافت وام به این طرح دولت پاسخ مثبت دادند.
تسهیلات میلیاردی در وضعیتی از سوی بانک مرکزی به خودروسازان اختصاص یافت که دولت هیچ تعهدی از تولیدکنندگان در مورد بهبود کیفیت و قیمت تولیداتشان نگرفته و ادامه روند فعلی تولید خودروسازان، در آیندهای نزدیک دوباره انباشت خودرو در پارکینگ خودروسازان را به همراه خواهد داشت. بهتر بود تیم اقتصادی دولت هنگام تصمیمگیری برای تخصیص منابع محدود بانکی به صنعت خودرو فکری هم برای اثربخشی این طرح میکرد و حداقل از خودروسازان بابت افزایش کیفیت و کاهش قیمت تعهد میگرفت. به این ترتیب اجرای بسته خروج از رکود دولت نهتنها رکود را از این صنعت و بازار برطرف نکرد بلکه آن را تشدید کرد و نتیجهای جز فروش خودروهای بادکرده روی دست خودروسازان نداشت که این اقدام در آستانه انتخابات مجلس میتواند برداشتهای دیگری را نیز در پی داشته باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد