13 - 06 - 2021
رویکرد کلان صادراتی نباید محدودکننده و بسته باشد
ایسنا- عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران میگوید، رویکرد کلان صادراتی کشور نباید محدودکننده و بسته باشد و بازارهایی که در اختیار ایران است را نمیتوان از دست داد. سیدرضی حاجی آقامیری اظهار کرد: موضوع مدیریت صادراتی در نگاه کلان باید چند پیشفرض اصلی را در نظر داشته باشد و اگر فردی نگاهی جز این را مطرح کند نهتنها از صادرات که حتی از کل اقتصاد هیچ چیز نمیداند. نخستین موضوع، تولید بر اساس تقاضای موجود است. یعنی اگر ما یک مشتری داشتیم که میزان مشخصی از یک کالا را خریداری کرد اما اگر ما همچنان ظرفیت تولید بیشتر برای عرضه به سایر مشتریان را داشته باشیم، باید این کار را متوقف کنیم؟
وی با اشاره به وضعیت تولید نفت ایران، گفت: مثلا اگر یک مشتری نفت ایران از ما روزانه دو میلیون بشکه نفت بخرد اما همچنان ظرفیت تولید بیشتر داشته باشیم و بازار برای صادرات این تولید نیز وجود داشته باشد، ما باید کار خود را متوقف کنیم و به همان یک مشتری قانع شویم؟ قطعا این خلاف تمام اصول اقتصادی است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بازار محصولات ایرانی در کشورهای مختلف متفاوت است و نمیتوان وضعیت یک بازار را با دیگری مقایسه کرد، توضیح داد: برای مثال ما از دههها قبل و حتی در قرنهای گذشته به ایالاتمتحدهآمریکا و اروپا، فرشهای دستباف ایرانی صادر میکردیم، محصولی که برای ما ارزشافزوده و درآمد بسیار بالایی دارد. حضور طولانی ایران در بازار این کشورها باعث شده که ما ذائقه این بازار را به دست آوریم و با وجود آنکه فرش لزوما یک کالای اولویتدار در خانوار به شمار نمیرود اما این بازار همواره در اختیار ما بوده است.آقامیری ادامه داد: سوال این است که اگر بر اساس این رویکرد ما بخواهیم برای به دست آوردن بازار کشورهای همسایه تمرکز خود را از بازارهای سنتی خود کم کنیم، اساسا برای فرش ایرانی مثلا در کشورهایی مانند افغانستان یا عراق یا دیگر کشورهای همسایه مشتری خواهیم داشت؟ آیا پیش از مطرحکردن این صحبتها سبد صادراتی خود به کشورهای مختلف را رصد کردهایم تا تفاوتها را ببنیم؟ حتی اگر کشورهای همسایه نیز برای محصولات ما مشتریان زیادی داشته باشند، وقتی با تولید بیشتر امکان صادرات به سایر کشورها نیز وجود دارد، چرا باید به این ظرفیت توجه نکنیم؟وی با اشاره به نبود نگاه تخصصی در میان برخی دستگاههای تصمیمگیر در حوزه صادرات، بیان کرد: متاسفانه ما در سالهای گذشته با تحریمهای اقتصادی مواجه بودهایم و اگر میزان صادرات به اتحادیه اروپا کاهش یافته، بخش عمدهای از آن به همین تحریمها باز میگردد. به گفته وی، ما اگر بخواهیم از بحرانها عبور کنیم، باید به جای نگاه غیرکارشناسی و به دور از واقعیت، فضا را به سمت کاهش محدودیتها و استفاده از ظرفیت صادرات منتهی به رشد اقتصادی و افزایش ذخیره ارزی سوق دهیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد