29 - 07 - 2020
رونق دورکاری
صبا رضایی– کرونا خسارتهای شدیدی به کسبوکارهای مختلف وارد کرده است. در این میان کسبوکارهایی مانند دفتر کار اشتراکی بیشترین آسیب را دیدهاند. این مفهوم به خودی خود جدید و تازه است و هنوز بسیاری از مردم کشور با آن آشنایی ندارند. حال کرونا نیز مشتریان این کسبوکار را ترسانده و خانهنشین کرده است. دفتر کار اشتراکی به معنای این است که فرد یک میز در فضایی اجاره کند و در آن مکان فعالیتهای اداری خود را انجام دهد. زمانی هم که کار تمام شود محل را ترک میکند بیآنکه چیزی از وسایل و لوازمم را آنجا جا بگذارد.
سیستم دیگری با عنوان دفتر کار اختصاصی وجود دارد که در فضای فعالیت، متقاضی یک میز اشتراکی دریافت میکند و هیچ کس حق ندارد پشت آن میز بنشیند. این نوع از فضا متفاوتتر و کمی گرانتر است. بسیاری از فریلنسرها مشتریان این نوع دفاتر اختصاصی هستند. فضای کار دیگری نیز وجود دارد که مجازی است. دفتر کار مجازی با وجود دورکاری و شیوع کرونا مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است. دفتر کار اشتراکی و اختصاصی اما مشتریان خود را از دست داده است. اکوسیستم استارتآپی بیشترین استقبال را از این دفاتر داشته که به دلیل کرونا یا ورشکسته شدهاند یا دورکاری میکنند.
فریلنسرها هم خانه را به فضای بیرون ترجیح میدهند. فعالان این حوزه میگویند که با ۴۰ درصد ظرفیت سابق فعالیت میکنند. این کسبوکار درآمد چندانی در ایران ندارد.
دفتر کار اشتراکی رونقی ندارد
دفتر کار مجازی بیشتر از دفتر کار اشتراکی مورد استقبال قرار گرفته و ظاهرا دیگر دفتر کار اشتراکی رونق خود را از دست داده است. البته با توجه به جدید بودن این مفهوم پیش از این نیز رونقی نداشته است.
علی دادگر، مدیرعامل دفتر شما در گفتوگو با «جهانصنعت» اظهار کرد: دفتر کار اشتراکی به معنای این است که من یک میز در فضایی اجاره کنم و در آن مکان فعالیتهای اداری خود را انجام دهم. زمانی هم که کارم تمام شود محل را ترک میکنم بیآنکه چیزی از وسایل و لوازمم را آنجا جا بگذارم.
او افزود: معمولا دفاتر کار اشتراکی مزیتهایی دارند؛ میتوان از خدماتی مانند اینترنت رایگان و پذیرایی استفاده کنند.
او افزود: بسیاری از فریلنسرها به آن دفاتر اختصاصی مراجعه میکنند و فعالیتهای خود را در این اماکن انجام میدهند. البته خدمات آن با دفتر کار اشتراکی متفاوت است.
به عقیده دادگر در دوران کرونا استقبال چشمگیری از دفاتر کار اشتراکی شد، چراکه بسیاری از دارندگان استارتآپها با مشکل مالی مواجه شدند و در نتیجه ترجیح دادند به جای پرداخت هزینههای دفتر کار از فضای کار اشتراکی استفاده میکنند.
او گفت: البته بازار برخی از دفاتر کار اشتراکی نیز کساد شد و مردم از هراس کرونا کمتر مراجعه میکردند. تفاوت آنها در فضایی بود که ارائه میکردند. دفاتر کار اشتراکی که فضای باز و با فاصله از دیگران ارائه میدادند با استقبال بیشتری مواجه شدند و شرکتهایی که پروتکلهای بهداشتی را کمتر رعایت میکردند یا فضا کوچکتر بوده و فاصله افراد مختلف از یکدیگر بیشتر بود با کاهش حضور مشتریان مواجه شدند.
دادگر ادامه داد: یک دفتر کار هم وجود دارد که با عنوان دفتر کار مجازی معروف است. در این دفتر کار مجازی مانند دفتر شما، شرکتها میتوانند تلفن ثابت و سانترال داشته باشند، تماسها را به همکارانشان وصل کنند و برای پاسخگویی به تلفنها نیازی نیست که در دفتر حضور داشته باشند بلکه میتوانند از منزل تلفنها را پاسخ دهند.
او افزود: این تلفنهای گویا رشد بسیاری داشتهاند. یک خدمات دیگر سرویس منشی از راه دور است. منشیها در منزل به تلفنها پاسخ و به مدیران شرکتها گزارش میدهند.
دادگر تاکید کرد: در این دوران کرونا ما به دور کاری شرکتها کمک کردهایم و از طریق تلفن مجازی موفق شدند تلفنها را از خانه پاسخ دهند.
او در رابطه با احتمال دورکاری بسیاری از شرکتها در آینده نزدیک بیان کرد: خود ما از اسفند دورکاری میکنیم. اوایل بسیار مشکل بود اما به تدریج جلسات ویدئویی و آنلاین برایمان عادی بازدهی کاری بسیار بهتر شد.
دادگر گفت: بسیاری از شرکتها به خاطر هزینههای زیادی که حضور پرسنل در محل دارد به این روش فعالیت عادت کردهاند و ممکن است در آینده نیز بخشی از فعالیت خود را به همین شیوه ادامه دهند. با این اقدام هم هزینهها کاهش مییابد و هم در صورت مدیریت مناسب بازدهی افزایش پیدا میکند. حتی در ساعتهای غیراداری و شبهنگام نیز کارمندان فعالیتهای کاری را انجام میدهند. دیگر در ترافیک و خستگی ناشی از رفت و آمد وقت و انرژی خود را از دست نمیدهند.
خسارتهای شدید
کرونا به دفتر کار اشتراکی خسارتهای شدیدی وارد کرده و فعالان این حوزه راهکاری برای رفع این مشکل پیدا نکردهاند.
محمدرضا سبحان، مدیرعامل شرکت تی وان در گفت و گو با «جهان صنعت» اظهار کرد: کرونا تاثیر بسیار منفی بر کسبوکار ما برجای گذاشت. بسیاری از افراد در این شرایط ترجیح دادند دورکاری کنند و بسیاری از شرکتها نیز دورکاری را به حضور کارمندانشان در محل کار ترجیح دادند.
او افزود: بسیاری از کسبوکارها تعطیل شدند، بسیاری تعدیل نیرو داشتند و حضور بسیاری کارمندان در فضای کار نیز منتفی شد.
به گفته سبحان این شرکت ظرفیت بسیار زیادی را در دوران کرونا از دست داد؛ تیوان اسفند و فروردین با ۱۰ درصد از ظرفیت خود فعالیت میکرد و اکنون نیز تنها از ۴۰ درصد از ظرفیت این شرکت استفاده میشود.
او گفت: به هرحال دفتر کار اشتراکی صنعت سودآوری نیست و در بهترین شرایط هم هزینههای خود را پوشش دادیم اما اکنون درآمد به شدت کاهش یافته اما هزینهها همچنان یکسان است.
سبحان معتقد است راهکاری در این زمینه وجود ندارد و حتی دیگر کشورها نیز به راهحل جامعی برای حل مشکل کرونا و بهبود کسبوکار خود نرسیدهاند. او افزود: بسیاری میگویند راهکار این است که به مشتریان اطمینان دهیم فضای سالم و بهداشتی در اختیارشان میگذاریم اما مشکل مشتریان رفت و آمد و استفاده از حملونقل عمومی است. بنابراین دغدغه مشتریان فقط بهداشت دفتر کار اشتراکی نیست.سبحان گفت: راهحل دیگر صبوری کردن و پذیرفتن حقیقتی به نام کروناست. چارهای نداریم به جز اینکه بپذیریم این ویروس کشنده در کشور شیوع یافته و باید با آن سر کنیم.
او تاکید کرد: بزرگترین مشکل کسبوکار ما این است که بسیاری با مفهوم فضای کار اشتراکی آشنایی ندارند و در کشور نوین است. در بازار اکوسیستم نوآوری فضای کار اشتراکی مورد استقبال قرار گرفته، اما خارج از این اکوسیستم بسیاری با آن آشنایی ندارند. زمانی که تبلیغات میکنیم و از coworkig میگوییم بسیاری حتی مفهوم آن را هم نمیدانند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد