25 - 11 - 2023
روشهای گسترش هوش کسبوکار در گردشگری
ایسنا- محققان کشور در یک مطالعه جدید به بررسی هوش کسبوکار در صنعت گردشگری از دیدگاه آیندهپژوهانه پرداختهاند. صنعت گردشگری در سالهای گذشته به یکی از مهمترین صنایع جهان تبدیل شده است. با این وجود، ورود گردشگران بینالمللی در سطح جهان در سال ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، ۷۲ درصد کاهش داشته است که این کاهش به دلیل مشکل ویروس کرونا و محدودیتهای ایجادشده در سفر همچنان وجود دارد و منجر به زیان ۹۳۵ میلیارد دلاری درآمد حاصل از صنعت گردشگری بینالمللی شده است. در این میان، منطقه خاورمیانه کاهش ۷۳ درصدی را ثبت کرده است، در حالی که آفریقا با کاهش ۶۹ درصدی و اروپا و آمریکا نیز با کاهش
۶۸ درصدی مواجه بودهاند.
بنا بر اطلاعات ارائهشده توسط متخصصان و بر مبنای گزارش سازمان جهانی گردشگری، در سال ۲۰۱۹ تعداد گردشگران ورودی به ایران حدود ۹ میلیون ثبت شده که نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایش حدودا ۲۴ درصدی داشته است. مطابق با سند چشمانداز بیست ساله کشور، لازم است سهم ایران از شمار گردشگران جهانی تا ۵/۱ درصد در سال ۱۴۰۴ افزایش یابد، یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر گردشگر از بازار جهانی را سالانه به خود جذب کند که این امر مستلزم سرمایهگذاری بیش از ۳ هزار میلیارد تومان در این صنعت است. توسعه مداوم صنعت گردشگری شاید تنها با رشد سیستمهای فناوری اطلاعات و ارتباطات میسر باشد. در واقع فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش مهمی در بهبود رقابتپذیری سازمانها و مقاصد گردشگری دارد. این فناوری در حال دگرگونی به یک سیستم یکپارچه از تجهیزات و نرمافزارهای شبکهای است.
در این رابطه، پژوهشگرانی از دانشگاه قم و دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای همدان و گنبد کاووس مطالعهای آیندهپژوهانه را انجام دادهاند که در آن، هوش کسبوکار در صنعت گردشگری مورد بررسی قرار گرفته است.
در این تحقیق، از روشهای کیفی و کمی برای تحلیل دادهها استفاده شده و خبرگان گردشگری، آیندهپژوهی و هوش کسبوکار، مورد پرسش قرار گرفتهاند.
بر اساس نتایج بررسیهای انجامشده، چهار سناریو با اسامی عصر شکوفایی، عصر ناهمسانی، خانه عنکبوت و عصر یخی پرورش یافت و سناریوهای عصر شکوفایی و عصر یخی، بهترتیب بهترین و بدترین شرایط را در مورد آینده هوش کسبوکار در گردشگری به تصویر میکشند.
در این باره، محمدحسن ملکی پژوهشگر دانشگاه قم و همکارانش میگویند: «برای تحول درونزا در حوزه توسعه هوش کسبوکار در گردشگری در کشور بسترهایی نیاز است تا در آینده امکان توسعه این فعالیتها وجود داشته باشد. با مهیا کردن این بسترها، در صورت بروز گشایشهای بینالمللی شرایط مناسبی برای صنعت گردشگری فراهم خواهد آمد.»
آنها میافزایند: «یکی از این بسترها، مساله قانونگذاری و رگولاتوری است. شفاف بودن قوانین و محدوده فعالیت، ابهامات و ریسکهای پیش روی استارتآپهای گردشگری و کسبوکارهای گردشگری را در استفاده از خدمات و فناوریهای نوآورانه مانند هوش مصنوعی و کلان دادهها کاهش میدهد. قوانین مورد نظر باید با همکاری ذینفعان مختلف صنعت گردشگری از جمله نهادهای متولی (مثل میراث فرهنگی)، کسبوکارهای گردشگری، استارتآپهای گردشگری، پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد و شرکتهای توسعه فناوری وضع شود تا ضمانت اجرایی داشته باشد.»
براساس یافتههای این تحقیق، مطلب بعدی، افزایش شفافیت در ارائه آمار و گزارشها و وجود پایگاههای اطلاعاتی گسترده و شفاف است. این شفافیت باید توسط نهادهای متولی گردشگری دنبال شود. در این زمینه اقداماتی مانند جلوگیری از ارائه آمارهای موازی، مشخص کردن نهادهای ارائهدهنده آمار و اطلاعات در بخشهای مختلف همکاری با کسبوکارها و موسسات گردشگری در زمینه ارائه آمار و گزارشها، در اختیار قرار دادن متناوب و دورهای آمارهای گردشگری در اختیار کسبوکارهای گردشگری و هماهنگی بین دستگاههای مسوول گردشگری مانند میراث فرهنگی با سایر نهادها و سازمانهای موثر مثل وزارت خارجه، وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات، وزارت ارشاد و وزارت بهداشت بسیار مهم است.
به گفته ملکی و همکارانش، «سیاستگذاران و تصمیمسازان دولتی به شیوه دیگری هم میتوانند از پیادهسازی هوش کسبوکار در صنعت گردشگری حمایت کنند. برای نمونه فعالیتهای وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای توسعه اینترنت در کشور، افزایش سرعت و پهنای باند، دسترسی بیشتر کاربران به اینترنت، حمایت از شرکتهای توسعهدهنده فناوری هوش کسبوکار، هوش مصنوعی و علم داده میتواند زیرساختهای فنی و فناورانه هوش کسبوکار در کشور را مهیا کند.»
به اعتقاد این محققان «با توجه به وجود تحریمهای خارجی و محدودیتهای بینالمللی، حمایت مالی، آموزشی و مشاورهای از استارتآپهای گردشگری و شرکتهای دانشبنیان مشغول در حوزه هوش کسبوکار میتوان نیازهای فناورانه کسبوکارهای گردشگری در زمینه هوش کسبوکار را رفع کرد. پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد، دانشگاهها، بانکها و موسسات تامین مالی از جمله نهادهایی هستند که در این زمینه میتوانند بسیار موثر باشند.»
همچنین در این تحقیق اشاره شده است که در زمینه تامین مالی میتوان از نوآوریهای مالی فینتکها مثل فناوری مالی جمعی هم استفاده کرد. از طرفی با توجه به اهمیت گردشگری در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغالزایی، تخصیص بخش قابلتوجهی از بودجههای عمرانی به توسعه زیرساختهای فنی و فناورانه هوش کسبوکار در کشور باعث رفع موانع پیش روی کسبوکارهای گردشگری در استفاده از هوش کسبوکار خواهد شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد