18 - 01 - 2020
روتوش خودروهای غیراستاندارد
گروه صنعت- بر اساس اعلام سازمان استاندارد از ابتدای دیماه تولید برخی از مدلهای پراید و پژو ۴۰۵ متوقف خواهد شد. البته گروه خودروسازی سایپا کمی زودتر از موعد مقرر نسبت به خروج مدل ۱۳۱ اقدام کرد تا از این پس مدلهای تیبا جایگزین این خودروی پرطرفداری شوند که تنها مزیت قیمتی دلیل استقبال از آن بوده است. همچنین ایرانخودرو نیز برای جایگزینی خودروی پژو ۴۰۵ که کیفیت و قدرت بالاتر تنها مزیتهای این خودرو برای کسب عنوان دومین محصول پرفروش در کشور است مدلهای سمند و پژو پارس را معرفی کرده است. در واقع خروج این خودروها از چرخه تولید اگرچه احساس رضایت نسبی را به لحاظ حرکت دو خودروساز بزرگ کشور همچون سایر تولیدکنندگان جهانی ایجاد میکند اما معرفی خودروهای جایگزینی که با همان پلتفرم و تنها کمی تغییرات ظاهری به بازار عرضه خواهند شد و به اعتقاد کارشناسان به جز افزایش قیمت تفاوت چندانی به لحاظ رعایت استانداردهای آلایندگی و ایمنی ندارند شائبه اقدامی ظاهری و غیرواقعی در این نوسازی را تقویت میکند. به گفته کارشناسان خودروهای در نظر گرفته شده برای جایگزینی مدلهای از رده خارج خود بیش از ۱۰ سال از عمر طراحی آنها گذشته که علاوه بر استانداردهای جهانی بر اساس قانون کشور نیز به نوعی از رده خارج محسوب شده و نباید تولید شوند؛ موضوعی که تنها رشد قیمتی را برای مصرفکننده به دنبال خواهد داشت. درعین حال برخی کارشناسان صنعت خودرو نیز براین باورند که استاندارد روشی غیرکافی برای تعیین کیفیت خودرو است زیرا در معیارهای استاندارد توجهی به عمر موتور نمیشود. بنابراین به واسطه عمر کوتاهتری که موتور محصولات جایگزین دارند در بلندمدت نارضایتی مصرفکننده را درپی خواهد داشت. اگرچه که به اذعان برخی از تحلیلگران اندک تغییرات به کار گرفته شده در این محصولات جایگزین باعث افزایش ایمنی و عبور از استانداردهای ۸۵گانه شده که میتواند به بازار مصرف ورود پیدا کند. هر چند که به گفته این تحلیلگران تداوم تولید این خودروها براساس رعایت استاندارد یورو۵ نیز به تغییرات در موتور و کاتالیستهای به کار رفته در آن بستگی خواهد داشت بنابراین به نظر میرسد این اقدام بیش از آنکه بار ایمنی داشته باشد بار روانی نوسازی دارد.
جایگزینی با خودروهای از رده خارج
بررسیها نشان میدهد از سال ۹۶ موضوع ارتقای استانداردهای ۸۵گانه خودرو به اجرا درآمد اما برای اجرای تمامی بندهای این استانداردها بازه زمانی سهمرحلهای درنظر گرفته شد که دیماه امسال سومین مرحله اجرای آن بود. از آنجایی که انواع مدلهای پراید و پژو ۴۰۵ امکان دریافت استانداردهای ۸۵گانه را ندارند، تولید آنها از سال آینده متوقف خواهد شد و براساس مصوبه سازمان استاندارد از تاریخ اول مرداد سال آینده دیگر خودروهای پراید۱۱۱، پراید ۱۳۱ و پراید ۱۳۲ تولیدی مجوز شمارهگیری نخواهند داشت و تولید خودرو پژو ۴۰۵ نیز باید از ابتدای تیرماه متوقف شده و درصورت تولید شمارهگذاری نخواهد شد اما همچنان مجوز تولید پژو ۴۰۵ گازسوز برای استفاده تاکسی وجود دارد.
همچنین مطابق گزارش سازمان استاندارد، خودرو پراید و پژو ۴۰۵ در طول تصادفات بیشترین آسیبها را دیدهاند و از این رو باید این خودروها با خودروهای ایمنتری به لحاظ بدنه جایگزین شوند. بنابراین طرح جایگزینی پراید با تیبا و پژو ۴۰۵ با خودروهایی همانند پژو پارس، سمند داده شده است.
در حالی که مطابق قانون تولید خودروهایی که از عمر طراحی آنها بیش از ۱۰ سال گذشته نباید در کشور تولید شوند اما قرار است خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ با محصولاتی جایگزین شوند که از عمر طراحی آنها نیز بیش از ۱۰ سال میگذرد و در عین حال خودروهای در نظر گرفته شده برای جایگزین کردن تفاوت اندکی با خودروهای از رده خارج دارند. همین امر این شائبه را در ذهن ایجاد میکند که این جایگزینی اقدامی ظاهری در جهت نوسازی خودروهای سواری کشور است و با توجه به اینکه در کیفیت خودروهای جایگزین اعلام شده برای جایگزینی نیز تردیدهایی وجود دارد، این طرح در میانمدت و بلندمدت نتیجه مطلوب نخواهد داشت. همچنین با توجه به تفاوت فعلی قیمت خودروهای موجود و خودروهای جایگزین این جایگزینی رشد قیمتی را در پی خواهد داشت که همین امر نیز میتواند به افراد کمدرآمدی که از این خودروها استفاده میکردند فشار آورد بدون آنکه مصرفکننده بهبود واقعی را حس کند.
نوسازی غیرواقعی
احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص دلایل جایگزینی پراید و پژو ۴۰۵ با خودرو تیبا و پژو پارس به «جهانصنعت» گفت: علت اصلی جایگزینی خودرو پراید و پژو ۴۰۵ با مدلهای جدید، الزام استانداردهای ۸۵گانه و همچنین خواست عمومی جامعه است. در تمام دنیا مردم تمایل دارند که پس از چند سال خودروهای جدید با طراحی و تکنولوژی بهتر وارد بازار شوند و جایگزینی خودروهای جدید با خودروهای قدیمی امری طبیعی است. از آنجایی که سالهاست خودرو پراید و ۴۰۵ در کشور تولید میشوند حذف این دو خودرو رضایت عمومی را در پی خواهد داشت.
وی افزود: البته طراحی بدنه خودرو پراید و ۴۰۵ بهگونهای است که اجرای تمامی بخشهای استاندارد ۸۵گانه روی این دو نوع خودرو وجود ندارد و اگر بنا باشد از سال آینده این استاندارد اجرایی شود باید تغییراتی در طراحی ظاهری خودروها داده شود که درنهایت سبب میشود پراید به تیبا و پژو ۴۰۵ به پژو پارس تبدیل شود. هر چند که این تغییرات رشد قیمت را نیز به دنبال خواهد داشت و باید دید در شرایط فعلی بازار این رشد قیمت به نفع یا ضرر بازار خواهد بود.
تصمیمی برمبنای احساس
امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت درخصوص تاثیر واقعی یا روانی جایگزینی تیبا با پراید و پژو ۴۰۵ با پژو پارس به «جهانصنعت» گفت: با توجه به تفاوتهای خودرو پراید و تیبا، تصمیمگیری بر جایگزینی پراید با تیبا بیش از آنکه از عوامل منطقی ناشی شده باشد، برمبنای احساس است و هدف اصلی آن جلوگیری از بار روانی تولید خودرویی است که بیش از ۲۵ سال از تولید آن در کشور میگذرد.
وی افزود: از سال آینده خودروسازان ملزم به رعایت استانداردهای ۸۵گانه و و ارتقای سطح آلایندگی خودرو از یورو ۴ به یورو ۵ هستند. خودرو پراید و پژو ۴۰۵ با تغییر در موتور قابلیت اخذ استاندارد یورو ۵ را دارد اما بخشی از بندهای استانداردهای ۸۵گانه که مربوط به ایمنی بدنه داخلی و بیرون خودرو است در این خودروها قابل اجرا نیست و درواقع از رده خارج کردن آنها و جایگزینی با خودروهای مشابه تصمیمی است که در راستای اجرای استانداردهای ۸۵گانه صورت میگیرد.
کاکایی افزود: عمده تفاوت خودرو پراید و تیبا در تغییر بدنه و ظاهر خودرو است. بدنه تیبا در قسمت جلو نرمتر بوده و همین امر سبب میشود در صورت تصادف با عابر پیاده ضربه کمتری به فرد وارد شود. همچنین موتور هر دو خودرو از یک پایه است اما موتور تیبا در طراحی قویتر شده است یعنی توان بالاتر دارد. هر چند برای آنکه تیبا نیز بتواند استاندارد یورو ۵ را دریافت کند باید تغییراتی در موتور و کاتالیست آن اجرا شود.
کاکایی گفت: در طراحی هر موتوری، دو موضوع قدرت و عمر موتور مطرح است اما استانداردها به هیچوجه توجهی نسبت به عمر موتور ندارند. بهعنوان مثال موتور تیبا از موتور پراید قویتر است اما عمر کمتری دارد یعنی در بازه زمانی کمتری به استهلاک دچار شده و احتیاج به تعویض قطعات، تعویض روغن موتور و… پیدا میکند. درحالی که هیچ یک از استانداردهای خودرویی به عمر موتور توجه ندارند اما یکی از مهمترین فاکتورهای رضایتمندی مصرفکنندگان عمر موتور است و کوتاه بودن آن موجب نارضایتی میشود.
کاکایی درخصوص تاثیر جایگزینی پراید با تیبا در قیمت نیز گفت: درحال حاضر قیمت تیبا در بازار حدود ۱۰ میلیون بیش از خودرو پراید است. همچنین اگر قرار باشد تیبا از سال آینده دارای استاندارد یورو ۵ شود، باید برخی از قطعات موتور و کاتالیست تغییر کند که این امر نیز باعث بالا رفتن بخشی از هزینههای تولید میشود. همچنین برای آنکه تیبا موفق به اخذ استاندارد ۸۵گانه شود باید به لحاظ بدنه، نوع و تعداد ایربگها تغییراتی ایجاد شود که اجرای تمام این موارد موجب افزایش قیمت تمام شده خودرو میشود.
وی افزود: جایگزینی پراید با تیبا موجب میشود مصرفکنندهای که توان مالی خرید پراید را داشت، مجبور به استفاده از خودرو پراید مدل قدیمی شود یا حتی به خرید موتورسیکلت رو آورد که چنین اتفاقی تاثیر منفی در آلایندگی و کاهش امنیت افراد دارد. کاکایی درخصوص قیمت بالای خودرو تولیدی در کشور در قیاس با خودروهای خارجی گفت: خودرو کوئید یکی از ارزانترین خودروهای دنیاست که کیفیتی مشابه پراید دارد و توسط شرکت رنو در هند با قیمت ۷۳۰۰ دلار تولید میشود. بنابراین خودرو پراید به نسبت نمونه مشابه خارجی قیمت منطقی دارد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد